Familia-kudeaketak (aurrez izena ematea, laguntzak izapidetzea...). |
Toda clase de gestiones familiares (desde realizar preinscripciones, tramitar ayudas...). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Beraz, lehenengo urratsa familia-nukleoaren sarrera guztiak denbora jakin batean zenbatekoak diren jakitea izango da, esaterako, hilean (soldatak, errentak, laguntzak, akzioak eta abar sartuta). |
Por lo tanto, el primer paso estará en conocer todos los ingresos posibles del núcleo familiar en un periodo concreto, por ejemplo, mensualmente( aquí se incluyen salarios, rentas, ayudas, acciones, etc.). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Sailkapena mailakako banaketaren arabera egiten da, beraz, urritasunak arintzeko edo antzeko ezintasunei aurre egiteko balio duten laguntza tekniko guztiak talde edo maila berean kokatuko dira. |
La clasificación se realiza mediante una división por niveles, de forma que todas aquellas ayudas técnicas que sirvan para paliar deficiencias o discapacidades similares pertenezcan al mismo grupo o nivel. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza teknikoak urritasunak dituzten pertsonen muga funtzionalak arintzen ahalegintzen diren tresna, gailu, egokitzapen, aparailu edo produktu teknologiko guztiak dira. |
Las ayudas técnicas son todas aquellas herramientas, dispositivos, adaptaciones, aparatos o productos tecnológicos que intentan paliar las limitaciones funcionales de las personas con déficit. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Nolabaiteko autonomia lortzeko, laguntza erabili daiteke; besteak beste, oinetakoak eta galtzerdiak janztekoak, botoiak lotzekoak eta kremailera-tiragailuak (elastikoekin edo velcrozko zintekin ere ordezka daitezke). |
Para conseguir cierta autonomía, se pueden utilizar ayudas como calzadores de medias y calzado, o abotonadores y tiradores de cremallera que facilitan esta tarea (también se puede optar por sustituirlos por elásticos o cintas de velcro). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Tresna edo ontzia heltzea ahalbidetzen duten laguntzetatik hasi eta urruneko kontrolen erabileraraino, baita informatikoak eta robotikoak ere, leihoak irekitzea eta ixtea, pertsianak biltzea, telefonoa hartzea, etxetresna elektrikoak konektatzea eta antzeko ekintzak egiteko. |
Van desde ayudas para permitir asir un instrumento o recipiente hasta la utilización de controles remotos, informáticos y robóticas, para la realización de algunas tareas como abrir y cerrar ventanas, enrollar persianas, contestar al teléfono, conectar electrodomésticos, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gogoan izan behar da egokitzapen-lanak eskatzaileak ordaindu behar izaten dituela (1995eko maiatzaren 30eko 15/1995 legea, 7. artikulua), eskura ditzakeen laguntza edo diru-laguntzak kontuan izan gabe. |
También es importante tener en cuenta que las obras de adecuación son a cuenta de la persona que lo solicita (Ley 15/1995 de 30 de mayo, art.7), al margen de las ayudas o subvenciones que pueda conseguir. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Toxikomano izan diren gazteei gaitasun profesionalak ematea du xede. Modu altruistan eta borondatez elkarlanean aritzen diren enpresa txikietako buruen eta eskulangileen laguntzarekin, lanbide bat ikasteko aukera ematen zaie. |
Pretenden capacitar profesionalmente a jóvenes ex-toxicómanos, posibilitándoles el aprendizaje de un oficio con la ayuda de pequeños empresarios y artesanos que colaboran de manera altruista y voluntaria. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Janari prestatua ematen zaie gizarte-behar larriak dituzten eta bizirauteko laguntza behar duten pertsonei eta familiei. |
Proporciona un servicio de comida elaborada a personas y familias con necesidades sociales graves y que necesitan ayuda a la subsistencia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
? Laguntza-prozesua |
? El proceso de ayuda |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zuzeneko inplikazioa duten pertsonekin batera, profesionalek ezartzen dituzte bete beharreko helburuak, hobekuntza-planak edo lanerako planak izenekoak, laguntza-prozesua ezartze aldera. |
Los profesionales, junto con las personas directamente implicadas, son los que establecen los objetivos a lograr, los llamados planes de mejora o planes de trabajo, para establecer el proceso de ayuda. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Dena dela, laguntza, oro har, esku-hartze zehatz batzuetara bideratzen da. Esku-hartze horiek hurbileko arazoak konpontzen dituzte, eta ulertzeko moduan aldaketa sakona eragiten duten banakako eta familiako esku-hartzeak gutxi lantzen dira. |
De todas maneras, la ayuda, en general, se centra en intervenciones puntuales que solucionan problemas inmediatos, y se trabaja poco en intervenciones individuales y familiares de cambio profundo de percepción. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
- Erabiltzaileak egin ezin dituen lanak egitea; bestela, lan horiek gainbegiratuko dira eta laguntza emango da. |
- Realizar las tareas que no pueda ejecutar el usuario, si no se harán tareas de supervisión y ayuda. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Krisi-egoeran ez egon arren babes edo laguntza jakinen bidez konpon daitezkeen behar bereziak dituzten familientzat. |
Se dirige a familias que, sin encontrarse en situaciones de crisis, tienen necesidades especiales que se pueden resolver mediante apoyos o ayudas concretas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elkarrizketa bizilekuan egiten denean, komenigarria da erabiltzailea (edo laguntza jasoko duen pertsona) eta haren familia (bereziki, erabiltzailea zaintzeko ardura handiena duen pertsona edo pertsonak) bertan izatea, baita gizarte-langilea ere. |
Cuando se realiza la entrevista en el domicilio es conveniente que se hallen presentes tanto el usuario (o persona que va a recibir la ayuda) como la familia (en especial la persona o personas que cuidan principalmente de él) y el Trabajador/a Social. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Instrumentala edo materiala, zuzeneko zerbitzuen edo laguntzaren bitartez. |
Instrumental o material, a través de servicios o ayuda directa. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxean laguntza emateko zerbitzuak |
Servicios de ayuda en el hogar |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familiaren laguntza. Sarrerak. |
Ayuda familiar Ingresos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ohean gaixo nagoenean laguntza jasotzen dut |
Recibo ayuda cuando estoy enfermo en la cama |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza eskatzen duten etorkinen harrera: |
Acogida a los inmigrantes demandantes de ayuda: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza horiek Txertaketako Errenta Minimoa ematearekin baldintzatuta egon daitezke, eta ordainetan, esate baterako, gizonezkoak lanerako prestakuntza-kurtsoetara joan beharko du, seme-alabei, batez ere alabei, eskolara joaten utzi beharko die eta emazteari gaztelania-eskoletara joaten. |
Estas ayudas pueden estar condicionadas a la concesión de la Renta Mínima de Inserción con una serie de contrapartidas, por ejemplo que el hombre asista a los cursos de formación ocupacional, que permita que los hijos, en especial las hijas, vayan al colegio y que la mujer asista a clases de castellano. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza gauzatzearena |
De la ejecución de la ayuda |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza optiko eta ez-optikoak erabiltzen dira, bai eta mugikortasunerako laguntzak ere. |
Se acompaña del empleo de la utilización de las ayudas ópticas y no ópticas, así como de las de movilidad. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Haurrak, familiak eta hezkuntza-sistemak beti eduki ahal izango dute erakunde horren laguntza, Estatuko populazio itsu guztiari iristen baitzaio; hori oso garrantzitsua da, haur horiek jaiotzetik estimulazio goiztiar handia behar baitute. |
El pequeño, la familia y el sistema educativo siempre pueden contar con la ayuda de esta institución que llega además a toda la población ciega del país, hecho importante porque estos pequeños necesitan desde su nacimiento una gran estimulación precoz. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Jokabide "anomalo"aren susmorik txikiena hartuz gero, nahiz eta erabat ziur ez egon, komeni da espezialista bati laguntza eskatzea; izan ere, adin horietan goiz prebenitu behar dira handicap sozialak, minusbaliotasunak edo ikaskuntzako atzerapenak, aurrera egiteko haurra bere onera ekartzeko bidean. |
Ante la mínima sospecha de una conducta "anómala", aunque no se tenga la certeza plena es aconsejable la petición de ayuda a un especialista, ya que a estas edades la prevención precoz de cualquier handicap social, discapacidad o retraso en el aprendizaje es imprescindible para que haya una evolución positiva hacia la recuperación del pequeño. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Pentsatu behar dugu testuinguru bat kaltegarria dela jolasaren garapenerako, zurruntasuna edo ziurtasunik eza badago, gehiegizko laguntza ematen bada, helduaren autoritarismo handia badago edo gaitzespen sistematikoa egiten bada. |
Pensar que un contexto rígido o inseguro, con una ayuda excesiva, con un fuerte autoritarismo adulto o bien con una sistemática censura serían conductas educativas letales para el desarrollo del juego. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hezitzaileak uneoro ezagutu behar ditu haurren heziketa-beharrak, eta ahalik eta gehien pertsonalizatu behar du haietako bakoitzari eskainiko dion laguntza edo gidaritza, ikaskuntza lortze aldera. |
El educador ha de conocer en todo momento las necesidades educativas de los pequeños, y personalizar al máximo la ayuda o guía que les aportará a cada uno de ellos con tal de lograr su aprendizaje. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Arazo hori nahiko gaindituta geratu da laguntza optikoei, zeinu-mintzairako euskarriei eta abarrei esker, baina niretzat garrantzi handiagoa duten beste arazo batzuk sortu zaizkit, bizimodu normala egitea eragozten didatenak. |
Gracias a las ayudas ópticas, soporte en lengua de signos... ha quedado bastante resuelto, y han ido naciendo otros para mí de mayor importancia, ya que me impiden seguir un ritmo normal de vida. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Behar ditudan laguntza guztiak asko diren arren alde batera utzita, argi utzi nahi dut hogei urteko beste edozein mutilenaren antzekoa dela nire bizitza, edo hala izan dadin saiatzen naiz behintzat. |
Dejando a un lado las ayudas que necesito, aunque sean muchas, quiero dejar bien claro que mi vida se parece bastante a la cualquier otro chico de veinte años o por lo menos yo intento que sea así. |
Materiala: Ezintasuna |
Lankidetza-, partaidetza- eta elkartasun-jarrerek elkarbizitzako ohituren heziketarekin dute zerikusia, guztiona dena errespetatzen irakastearekin, une egokietan laguntza eskatzen eta jasotzen jakitearekin, jarduera kolektiboetan norberaren ahalegina eskaintzearekin eta abar. |
Las actitudes de cooperación, de participación y solidaridad forman parte de la educación de hábitos de convivencia, de respeto por lo que es de todos, de saber pedir y recibir ayuda en el momento adecuado, de aportar el propio esfuerzo en las actividades colectivas, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Eserita egoteko gai da eskuen laguntzarekin eta bera bakarrik. |
Se mantiene sentado con la ayuda de las manos y solo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Adibidez, heldua aurrean ez dagoela eta haren laguntzarik gabe, haurrak zerbait sartzen du, gordetzen du, entzuten du, sailkatzen du, ordenatzen du... |
Por ejemplo, el niño sin la presencia ni la ayuda del adulto introduce, guarda, escucha, clasifica, ordena, etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Material mota bakoitza ontzi batean jarriko dugu eta, haurrak, hezitzailearen laguntzarekin, materiala aukeratuko du, eta euskarrian jarriko du hatzekin presioa eginez. |
En diferentes recipientes repartiremos los materiales y, con la ayuda de la educadora o educador, cada uno de los niños irá eligiendo el material y lo pondrá sobre el soporte presionándolo con los dedos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Estrategia horiek lau dira funtsean, haurrari ematen dioten laguntzaren arabera: |
í‰stas se pueden resumir en cuatro, en función de la ayuda que le prestan al niño:( |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Laguntza fisikoa. |
Ayuda física. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Keinuzko laguntza. |
Ayuda gestual. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hitzezko laguntza. |
Ayuda verbal. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Txoko honek elkarreragina eta elkarlana bultzatzen ditu, gehienetan laguntza behar baitute soinekoaren kremailera igotzeko edo praken uhala ongi jartzeko. |
Este rincón estimula la interacción y la cooperación ya que la mayoría de veces necesitan ayuda para poderse subir la cremallera del vestido o ponerse bien la correa del pantalón. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Zauritua lasaitzen saiatu behar dugu, haren inguruan jendea pilatu ez dadin eta, beharrezkoa izanez gero, laguntza bilatzen saiatu behar dugu. |
Se procurará tranquilizar al herido, evitar las aglomeraciones a su alrededor y buscar ayuda si es necesario. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Jakina da, beste ugaztun batzuen aldean, haurra oso babesgabe egoten dela jaioberritan, eta, bizirik irauteko, bizi den talde sozialaren laguntza eta zaintza behar dituela, bereziki, inguruko helduena. |
Ahora bien, a diferencia de otros mamíferos, el niño cuando nace se encuentra muy indefenso, su supervivencia depende de la ayuda y cuidado del grupo social donde vive, especialmente de los adultos que le rodean. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
isolatutako amei laguntzea, laguntza ekonomikoak eta abar. Horrela, saihestu edo arindu egin nahi dira etorkizunean eskolan moldatu ezinak, portaera-arazoak, utzikeriagatiko edo zabarkeriagatiko haurren tratu txarrak eta abar. |
ayudas a las madres aisladas, ayudas económicas, etc., evitando o paliando de esta manera futuras inadaptaciones escolares, trastornos de conducta, así como el maltrato infantil por abandono o negligencia. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hainbat organismo publiko eta pribatuk, fundaziok, elkartek eta abarrek ematen dizkiete baliabideak eta laguntzak haurrei, haien minusbaliotasuna, maila edo/eta konplexutasuna edozein delarik ere. |
Existen múltiples organismos públicos y privados, fundaciones, asociaciones, etc., que aportan recursos y ayudas a los pequeños sea cual sea su discapacidad grado y/o complejidad. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Zerbitzu horietan daukagu SIRIUS, Norberaren Autonomiarako Zentroa; Kataluniako Generalitatea eta Bartzelonako Unibertsitateko Saila koordinatzen dira, komunikatzeko laguntza teknikoak eta sistema handigarriak eta alternatiboak ordenagailua erabiltzeko sistemak eskaintzeko. |
Perteneciente a estos servicios se encuentra el Centro para la Autonomía Personal SIRIUS, donde se coordinan la Generalitat de Catalunya y el Departamento de la Universidad de Barcelona para ofrecer toda una serie de ayudas técnicas y sistemas aumentativos y alternativos para la comunicación y sistemas de acceso al ordenador. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hori horrela, C. Rosell-ek eta beste zenbaitek (1996), beren obraren bitartez, informazioa eman dute, minusbaliatuentzat egokitutako jolasa eta jostailua errazago eskuratzeko laguntza tekniko batzuei buruz. Laguntza horiek www.xtec.es/_esoro/trip-tic.html orrialde elektronikoan kontsulta daitezke, eta horiei buruzko laburpen txiki bat dator orain informazio gehiago jaso nahi dutenek orrialde elektronikora jo dezakete. |
En este sentido C. Rosell, y otros (1996) han aportado a través de su obra información acerca de una serie de ayudas técnicas que facilitan el acceso al juego y juguete adaptado para discapacitados y que se pueden consultar a través de la página electrónica www.xtec.es/_esoro/trip-tic.html y de la que a continuación se hace un breve resumen y se remite a las personas interesadas en obtener más amplia información a su
| Materiala: Jolasaren metodologia |
Jardueretarako lekuek zabalak izan behar dute, eta altzaririk gabekoak, umeak oztoporik gabe igaro daitezen. Leku horiek antolatzeko garaian, kontuan hartuko da haurra aparatu ortopedikoen laguntzaz ibiltzen den, taka-taka edo gurpildun aulkia erabiltzen duen. |
Los espacios para las actividades deberán ser amplios y sin muebles que invadan o impidan el paso de los pequeños y se tendrá en cuenta a la hora de organizar estos espacios si el pequeño camina con ayuda de aparatos ortopédicos, si utiliza andador o silla de ruedas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Jakina, haur horiek kideen eta helduaren laguntza eta jardueren programazioko curriculum-egokitzapen batzuk behar izaten dituzte normalean. |
Por supuesto se trata de niños que normalmente necesitan la ayuda de sus compañeros y del adulto, y de una serie de adaptaciones curriculares en la programación de actividades. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Ikusmen-minusbaliotasuna dutenei baliabide gehien ematen dien erakundeetako bat Espainiako Itsuen Erakunde Nazionala (ONCE) da. Laguntza horiek barne hartzen dute prebentzioa, diagnosia, asistentzia, errehabilitazioa, gizartean eta lan-munduan integratzea eta baliabideak eta espezialistak eskaintzea. |
Uno de los organismos que más recursos aporta a estos discapacitados visuales es la Organización Nacional de Ciegos de España (ONCE), estas ayudas abarcan la prevención, el diagnóstico, la atención, la rehabilitación, la inserción social y laboral, la aportación de recursos y especialistas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Arreta berezi hori behar ez duten ikasleengan, kide horienganako laguntza- eta elkarlan-sentsibilitate berezia landu beharko du; izan ere, normalean, handicap horiek dituen haurrak elkarreragin anomaloa izaten du jolasean, eta baliteke besteekin jolasteko gogoa galtzea. |
A aquellos alumnos que no requieren esta atención especial deberá dotarlos de una sensibilidad especial de ayuda y colaboración hacia sus anteriores compañeros, ya que normalmente cualquiera de estos handicaps suele suponer para el niño que los padece una interacción anómala durante el juego, y el pequeño puede carecer del deseo de jugar con los demás. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Behar bezala esku hartzen ez bada hezitzailearen eta beste kideen laguntzaz, elkarreraginik eza arazo larri bilaka daiteke; izan ere, jarduera ludikorik egiten ez bada, ez dago estimulaziorik eta horrek zaildu eta oztopatu egiten du ikaskuntza, eta jarduera ludiko horiek haurrari sortzen dion gozamena eta poza ere bai. |
Si no se interviene adecuadamente mediante la ayuda del educador y el resto de compañeros, esta falta de interacción puede convertirse en un problema grave, en tanto en cuanto que no experimentar actividades lúdicas puede generar una falta de estimulación que dificulte y obstaculice, no sólo el aprendizaje sino el gozo y la felicidad que estas actividades lúdicas generan en los pequeños. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Azalpenak baliagarriak izan daitezen, eta haur horietako gehienek espezialisten kanpoko edo/eta barneko laguntza izango dutelakoan betiere, ikasgelan hezkuntza-behar bereziak dituzten ikasleak daudenean hezitzaileak duen zeregina talde hauetan banatzen da: |
A fin de que las explicaciones sean útiles, y siempre entendiendo que la mayoría de estos pequeños tendrán ayuda externa y/o interna por parte de especialistas, la tarea del educador dentro del aula, en caso de necesidades educativas especiales se va a dividir en intervención para: |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hezitzaileak, problematikaren bat sumatzen badu, informazio hori detektatzen eta interpretatzen jakin behar du, eta, ahalik eta lasterren, baliabideak eta laguntzak eskaini behar ditu gabezia horiek konpentsatzeko, murrizteko edo konpontzeko. |
El educador, en caso de observar alguna problemática, ha de saber detectar e interpretar esta información y aportar lo antes posible los recursos y ayudas necesarios para compensar, paliar o solventar dichas carencias. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Haur minusbaliatuez edo urritasunez hitz egitean, jada ez da pertsonaren barruko gaitza denik pentsatzen;horren ordez, hezkuntza-behar berezien kontzeptua defendatzen da, hau da, haur horiek bizitza erabat normalizatua izateko behar dituzten baliabideak edo laguntzak (hezkuntza, osasun, leku, material eta abarren aldetik) aldi baterako edo modu iraunkorrean eskaintzearen Ya no se habla de deficiencias o de niños minusválidos como un mal intrínseco a la persona, sino que se defiende un concepto de necesidades educativas especiales donde el sistema es el responsable de suministrar, ya sea deforma temporal o permanente, aquellos recursos o ayudas, educativos, sanitarios, de espacio, materiales, etc. que necesitan estos pequeños para poder optar a una vida complemente normalizada. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Adin horretako haurrek, oro har, arazo bat sortzen dien egoera berri baten aurrean, arazoa edozein delarik ere, estrategia kognitibo gutxi dituzte hori konpontzeko eta irtenbide bat bilatzeko; hori horrela, haurrak egoera horren aurrean izaten duen erreakzio naturala laguntza eskatzea da, eta helduak gatazka konpon diezaion lasai itxarotea. |
Los pequeños a esta edad, por lo general, cuando se enfrentan a una situación nueva que les provoca un problema, cualquiera que sea la naturaleza de éste, cuentan con pocas estrategias cognitivas como para solventarlo y llegar a una solución; en este punto la reacción natural del niño ante dicha situación problemática es la de pedir ayuda y esperar tranquilamente a que el adulto resuelva su conflicto. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hezitzaileak, jokabide horren jakitun, hainbat jarduera ludiko erakutsi behar dizkio haurrari, ezaupideak, estrategiak, prozedurak eta trebetasunak bultzatzeko diseinatu eta egituratutako jarduerak; horiei esker, haurrak arazoa konponduko du, hezitzailearen laguntzaz lehenengo, eta bere kabuz gero. |
El educador, conocedor de esta manera de proceder, ha de aportar al niño una serie de actividades lúdicas diseñadas y estructuradas con el objetivo de favorecer conocimientos, estrategias, procedimientos y habilidades que le ayuden a llegar a una solución del problema, primero con su ayuda y posteriormente por sí solos. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Autore honek gaurko hezkuntza-sistemari ekarritako beste kontzeptuetako bat Garapen Hurbileko Zona da, hau da, haurrak badakienaren edo aldez aurreko ezaupideen eta helduaren bitartekaritzaz edo laguntzaz ikas dezakeenaren edo ezagutza potentzialaren arteko distantzia. |
Otro de los conceptos aportados al sistema educativo actual por este autor es el de Zona de Desarrollo Próximo, que es la distancia entre aquello que el niño sabe de forma efectiva o conocimientos previos y aquello que el niño es capaz de aprender a través de la mediación o ayuda del adulto o conocimiento potencial. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
3- Laguntza erabiltzea: |
3- Utilización de la ayuda: |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
(laguntza pixkanaka kentzeko teknika). Laguntza-maila handitik txikira doa, autonomia bultzatzeko: |
(Técnica de desvanecimiento de la ayuda) Va de mayor a menor grado de ayuda para favorecer la autonomía: |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
- Laguntza onartu eta baztertzea. |
- Aceptación y rechazo de la ayuda |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Laguntza-zereginak harreman- eta gizarte-bizitzan |
Tareas de ayuda en la vida relacional y social |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Luis María Llena Leóni biziki eskertzen diogu eman digun laguntza eta, era berean, esker bereziak eman nahi dizkiegu Peggy Haur Eskolari eta haren zuzendari den Inma Feliuri, gure oharrei ateak zabaldu dizkielako. |
Agradecemos, también, el apoyo y la ayuda que nos ha ofrecido Luis María Llena León y un especial agradecimiento a la Escola Infantil Peggy y a su directora, Inma Feliu, que ha abierto sus puertas a nuestras observaciones. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Helduaren laguntzarekin denborari dagozkion zenbait hitz adierazten ditu, hala nola orain, gero, bazkaldu aurretik, bainatu ondoren... |
Con la ayuda del adulto, verbaliza las palabras que se refieren al tiempo como: ahora, luego, antes de comer, después del baño, etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Bertan, denen integrazioaren, berdintasunaren eta desberdintasunen konpentsazioaren aldeko ideologia da nagusi, eta, horretarako, bere profesionalen laguntza eta inplikazioa dauka. |
En él se destaca una ideología de integración de igualdad y de compensación de diferencias que alcance a todos, y que para ello cuenta con la ayuda e implicación de sus profesionales. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Interes horien ondorioak murriztu nahian, Europako Legebiltzarrak enpresa horiek birmoldatzeko laguntza ekonomikoak ematea gomendatzen die estatu kide guztiei, objektu ludiko horien fabrikazioa murritz edo desager dadin, eta jostailuen banaketa hain arriskutsuak ez diren beste kategoria batzuetara bidera dadin. |
Así, con un deseo de paliar las consecuencias de estos intereses, el Parlamento Europeo recomienda a todos sus estados miembros que presten ayudas económicas para la reconversión de estas empresas a fin de que la fabricación de estos objetos lúdicos decrezca o desaparezca y que la distribución de juguetes se dirija a otras categorías menos peligrosas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hala ere, irabazi-asmorik gabeko organismo eta erakunde batzuk sentsibilizazio-kanpainak bultzatzen aritzen dira egun horietan, informazioa emanez, laguntza ekonomikoak edo laguntza sozialak eta pertsonalak eskatuz, haur horiek jostailurik gabe gera ez daitezen. |
No obstante existen una serie de organismos e instituciones sin ánimo de lucro que sobre todo para estas fechas se dedican a potenciar campañas de sensibilización, con información, petición de ayudas económicas o ayudas sociales y personales para evitar que estos niños se puedan quedar sin juguetes. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Bost bat hilabeterekin buruari eusten zion, zazpi bat hilabeterekin biberoiari eusten zion, eta haren gorputz-enborrak laguntza behar du oraindik ere; nahikoa hobetu duen arren, Cris errehabilitazioan dago 40 egun zituenetik. |
Sostuvo la cabeza como a los 5 meses, como a los 7 sostenía el biberón y su tronco aun necesita ayuda, aunque ha mejorado bastante Cris esta en rehabilitación desde los 40 días de nacido. |
Materiala: Ezintasuna |
Oso garrantzitsua da gurasoek ikusitakoa interpretatzen jakitea; horrela, kasuren batean ekintzak egokiak iruditzen ez bazaizkie, azkar esku har dezakete, beraiek zuzenean edo profesionalen laguntzaz. |
Es importantísimo que los padres sepan interpretar estas observaciones, de modo que si en algún caso estas acciones no les parecen ajustadas puedan intervenir ellos mismos o con la ayuda de profesionales lo antes posible. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Komeni da hezitzaileen laguntza izatea eta irudimena eta sormena bultzatzen dituzten objektuak eta jostailuak erabiltzea, haurra hurrengo etaparako presta dezaten; izan ere, etapa horretan, arauzko jolasak oso aurrerapauso handia ekarriko baitu konpartitzeari edo elkarlanean aritzeari dagokionez. |
Será conveniente la ayuda adecuada de los educadores y la utilización de objetos y juguetes que favorezcan la imaginación y la creatividad y que preparen al niño para el próximo estadio, donde el juego de reglas supondrá un avance enorme en cuanto a compartir o cooperar se trate. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Harrera egiteko prest dauden familiak Magrebekoak, bertakoak edo beste jatorri batzuetakoak izan daitezke. Jatorria edozein izanda ere, etorkin adingabeen egoerari dagokionez sentsibilizatuta egon behar dute. Hala eta guztiz ere, beti izango dute Gurutze Gorriko taldearen laguntza eskuragarri: aholkularitza, laguntzak, informazioa, trebakuntza,
| Las familias dispuestas a hacer un acogimiento pueden ser de origen magrebí, autóctonas o de otros orígenes, pero, en todo caso, han de estar sensibilizadas por la situación de los menores inmigrantes, aunque siempre contaran con el apoyo del equipo de Cruz Roja en forma de asesoramiento, ayudas, información, formación, permisos, documentación, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Kasu horietan, bizitza normalizatua ezartzea eta substantzia jakin batzuen kontsumo kontrolatua planteatu behar da. Hori bai, beti laguntza-erreferentzia baliabideak eskuragarri daudela (anbulatorioko erreferentziazko profesionala izan daiteke, esaterako). |
En estos casos debe plantearse el instaurar una vida normalizada con un consumo controlado de ciertas sustancias y siempre con un recurso de referencia de ayuda (que puede ser por ejemplo un profesional de referencia en un centro ambulatorio). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oso ohikoa da senitartekoen laguntzarekin joatea, beren kabuz ez bailukete laguntza-eskaera egiteko pausoa emango. |
Es muy frecuente que acudan acompañados de algún familiar, pues por ellos mismos no darían este paso de demanda de ayuda. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Kolektibo horiekin esku hartzean, haien egoera ebaluatu beharko da (etxebizitza-, lan- eta gizarte-arazoez gain), eta eskuragarri jarri beharko zaizkie dauden laguntzak. Aldez aurretik, eskumena duen organoak ezintasuna onartu beharko du. |
En las intervenciones con estos colectivos se tendrá que evaluar su situación (además de los problemas de vivienda, trabajo, sociales, etc.), y poner a su alcance las ayudas disponibles, previo reconocimiento de su discapacidad en el órgano competente. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Kolektibo horren parte-hartzea mugatuta dago urritasunak dituzten etorkinen lanerako prestakuntzan eta lan-munduan txertatzeko laguntza-programetan. Parte hartzea bermatzeko, beharrezkoa da Espainian bizitzea eta lan egitea baimentzen duen nahitaezko dokumentazioa. |
Este colectivo también ve limitada su salida a participar en los programas de ayuda a la formación e inserción laboral de las personas inmigrantes con discapacidad, ya que se precisa de la documentación preceptiva que autorice su residencia y trabajo en España. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Egoera irregularrean baldin badaude ("paperik gabe"), zailagoa izango dute laguntzak edo gizarte-zerbitzuen prestazioak jasotzea. |
Si están en situación irregular ("sin papeles") tienen más difícil el acceso a las ayudas o prestaciones de los Servicios Sociales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ostatua eskuratzeko laguntzak eta taldea integratzeko neurriak. |
Ayudas dirigidas a facilitar alojamiento y medidas de apoyo para la integración del grupo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oinarrizko zerbitzuetarako sarbideak, hainbat laguntza-programaren bidez eta etorkinei eta beren familiartekoei eskainitako arretaren bidez, etorkinek harrera-gizartean parte hartu dezaten eta gizartean txertatu daitezen ahalbidetuko du. |
El acceso a los servicios básicos facilitará la inclusión social y el proceso de participación de la comunidad inmigrante en la sociedad de acogida a través de diferentes programas de ayuda y atención al inmigrante y sus familias. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza teknikoetarako eta material ortoprotesikoetarako aholkularitza-proiektua. |
Proyecto de asesoramiento en ayudas técnicas y material ortoprotésico. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Nire etxearekin lotutako gauzetan laguntza jasotzen dut |
Recibo ayuda en asuntos relacionados con mi casa |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Jendeak beste pertsonengana jotzen du konpainia, laguntza edo bestelako laguntza bila. Laguntza mota hauek zenbateko maiztasunarekin jasotzen dituzu behar dituzunean? |
La gente busca a otras personas para encontrar compañía, asistencia u otros tipos de ayuda ¿Con qué frecuencia dispone Ud. de cada uno de los siguientes tipos de apoyo cuando lo necesita? |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza behar du etxeko lan guztiak egiteko |
Necesita ayuda en todas las labores de la casa |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Taxia edo autoa besteen laguntzarekin bakarrik erabiltzen ditu |
Sólo utiliza el taxi o el automóvil con ayuda de otros |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Eguneroko erosketak egiten ditu, baina laguntza behar du erosketa handiak egiteko, bankuetara joateko |
Realiza las compras de cada día, pero necesita ayuda en las grandes compras, bancos |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxea bakarrik edo aldizkako laguntzarekin (lan pisutsuetarako) mantentzen du |
Mantiene la casa solo o con ayuda ocasional (para trabajos pesados) |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Eguneko egonaldi-programek eguneko zati batean erabateko arreta eskaintzen diete erabiltzaileei. Norberaren autonomia-maila hobetzen edo mantentzen lagunduko duten honako zerbitzu hauek eskaintzen dituzte: mantenua, eguneroko bizitzako jarduerak egiteko laguntza, okupaziozko terapia, konpainia eta abar. |
Los programas de estancia diurna ofrecen una atención integral de los usuarios durante parte del día a través de servicio de manutención, ayuda a las actividades de la vida diaria, terapia ocupacional, acompañamiento, etc., que ayuden a mejorar o mantener el nivel máximo de autonomía personal. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hori lortzeko, hainbat prozedura eta esku hartzeko estrategia aplikatzen dira. Adibidez: autolaguntzarako eta elkarri laguntzeko taldeak, laguntza-taldeak, teknika kognitiboetan eta jokabidezko tekniketan trebatzea, esaterako, arazoen ebazpenean; horiez gain, estresaren maneiua, eta trebakuntza- eta aholkularitza-programak eta abar ere erabiltzen dira. |
Para conseguirlo se aplican diversos procedimientos y estrategias de intervención como son los grupos de autoayuda y ayuda mutua, grupos de apoyo, entrenamiento en técnicas cognitivo-conductuales como la solución de problemas, manejo de estrés, programas de formación y asesoramiento, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza sanitarioa eskatzeko beharra adierazten duten alerta seinaleak zein diren irakatsi eta informatzeko ekintzak ere barne hartzen ditu. |
Incluye también las acciones de enseñar e informar de las señales de alerta que indican la necesidad de pedir ayuda sanitaria, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ikusi berri dugun moduan, mendekotasunak dituzten adineko pertsonentzat oso garrantzitsua da familiaren laguntza, laguntza fisikoa eta emozionala emateaz gain, instituzionalizazioa atzeratu edo saihestu egiten baitu. |
Como se acaba de ver, para las personas mayores dependientes la ayuda familiar es muy importante ya que, además de proporcionar soporte físico y emocional, retrasa o evita la institucionalización. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gizarte-laguntza, formala nahiz informala, baita etxeko laguntzarik jasotzen ote duen ere (otorduak eta abar). |
Apoyo social, tanto formal como informal, así como si recibe ayuda domiciliaria (comidas, etc.). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
egoera ekonomikoa, laguntza ekonomikorik jasotzen duen eta abar. |
Situación económica, si recibe ayudas económicas, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bere etxean edo familia zabalarekin bizi den adineko pertsonak, normalean, senitartekoen laguntza jasotzen du eta horiek bere bakardade- eta erosotasun-arazoei erantzuna ematen diete eta oinarrizko beharrak asetzen dizkiote. |
La persona mayor que vive en su vivienda o con su familia extensa, normalmente cuenta con la ayuda de familiares que dan respuestas a sus problemas de soledad y confort y cubren sus necesidades básicas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza mota horri baliabide informala deitzen zaio. |
Este tipo de ayuda se considera como recursos informales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Senitartekoak zaintzen dituztenek zaintza informalen laguntzak indartzeko politikak behar dituzte; izan ere, baliabide erabilgarriak eskuratzea mugatuta dago eta familiaren laguntzarik jasotzen ez dutenentzat murriztu egiten dira. |
Los cuidadores y cuidadoras de familiares necesitan de políticas que refuercen estas ayudas de cuidados informales ya que el acceso a los recursos disponibles es limitado y se restringe a aquellas personas carentes de apoyo familiar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Pertsona gizartearen mende dagoela ulertzen da eguneroko bizitzako jarduerak (EBJ) egiteko muga fisiko edo mentalak direla eta besteen laguntza behar duenean. |
Se entiende que una persona es socialmente dependiente cuando requiere la ayuda de otra para poder realizar las actividades de la vida diaria (AVD) como consecuencia de limitaciones a nivel físico o mental. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Autoestimua indartzeko tailerrak taldeko esperientziatik eta elkarren laguntzatik abiatzen dira. |
Los talleres de fortalecimiento de la autoestima parten de la experiencia grupal y de la ayuda mutua. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Egungo egoera eta eskura ditzakeen laguntzak. |
Estado actual y ayudas a las que puede acceder. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Prozesu horretan, dagokion administrazio publikoak jarraipena, aholkularitza eta laguntza eskaintzen ditu. |
En este proceso hay un seguimiento, asesoramiento y ayuda por parte de la administración pública competente. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
pertsonari arreta emateko zerbitzuetan eta etxean laguntza emateko zerbitzuetan. |
servicios de atención a lapersona y servicios de ayuda en el hogar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza teknikoetan laguntza eta aholkuak ematea. |
Apoyo y asesoramiento en ayudas técnicas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elikatzeko eta janzteko orduan kontrola, babesa eta laguntza, autonomia pertsonalaren alde eginez. |
El control, el apoyo y la ayuda en la alimentación y en el vestido, favoreciendo la autonomía personal. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza teknikoak eta etxera egokitzen direnak |
Ayudas técnicas y adaptativas del hogar |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
etxekoak, pertsonalak, hezkuntzakoak, soziokomunitarioak eta laguntza teknikoak eta etxera egokitzen direnak. |
domésticas, personales, educativas, sociocomunitarias y ayudas técnicas y adaptativas del hogar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Erabiltzaileak dituen sare sozialen bitartez jaso dezakeen laguntza. |
Ayuda que puede recibir un usuario a través de sus redes sociales |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza gauzatzea |
Ejecución de la ayuda |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxez etxeko laguntzako teknikariak gauzatzen dituen egoera-orriak; orri horietan laguntza, gauzatutako eginkizunak, oharrak eta abar jasotzen dira. |
Los estadillos que realiza el técnico de ayuda a domicilio, en los que se refleja la asistencia, las tareas desempeñadas, las observaciones, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Sare sozialetik jasotzen duen gizarte-babesari edo laguntzari neurriak ezartzea, laguntza emozionalari, egoerei edo arazoei aurre egiteko eta konpontzeko laguntzari eta egoera arazotsuak konpontzeko edo laguntza emateko laguntza material edo instrumentalari dagokienez. |
Dimensionar el apoyo social o ayuda que recibe de su red social, en cuanto ayuda emocional, ayuda para resolver y afrontar situaciones o problemas, y apoyo material o instrumental para la resolución o ayuda en situaciones problemáticas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bisitak izaten al ditu? Nor etortzen zaio bisitan? Zein maiztasunekin? Laguntza ematen al diote? |
¿Recibe visitas?, ¿de quién?, ¿con qué frecuencia?, ¿recibe ayuda de ellas? |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
1987an Estatuko Itunpeko Plana sortu zen. Plan horrek gizarte-zerbitzuen sistema publikoko oinarrizko eta erantzukizun publikoko zerbitzu bihurtu zuen etxez etxeko laguntza, udal-esparrurantz deszentralizatua eta laguntza teknikoz eta finantzarioz hornitua. |
En 1987 se crea el Plan Concertado estatal que convierte la ayuda a domicilio en una prestación básica y de responsabilidad pública del sistema público de servicios sociales, descentralizada hacia el ámbito municipal y dotada de apoyo técnico y financiero. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
1946an, Britainia Handiak etxeetan emateko laguntza egituratu zuen osasun-laguntzako hainbat programaren bitartez. Aldiz, Holandan, 1947an, boluntarioen erakundeetatik abiatu zen; horietako askok erlijio-erakundeekin lotura zuten. |
En 1946 Gran Bretaña estructura la ayuda en el domicilio a través de los diferentes programas de asistencia sanitaria; en cambio, en Holanda (1947) parte de entidades voluntarias, la mayoría de las cuales tenían vínculos con instituciones religiosas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Danimarkan, 1949an, lehenengo aldiz arautu zen etxean laguntza jasotzeari buruzko legeria. Gaur egun, hain zuzen ere, Danimarka da zerbitzu hori jasotzen duten pertsona gehien duen herrialdea (65 urtetik gorakoen % 25ek jasotzen du); eta atzetik ditu Norvegia, Suedia eta Finlandia. |
En Dinamarca se regula por primera vez en 1949 una legislación sobre ayuda en el domicilio, siendo en la actualidad el país que más personas reciben este servicio (el 25% de los mayores de 65 años); le siguen Noruega, Suecia y Finlandia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hainbat erakunde eta organismotatik familiei ematen zaizkien laguntza motak. |
Diferentes tipos de ayudas a las familias desde las diferentes entidades y organismos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Halaber, familiaren beharrak ere aztertzen dira, eta orientazioa ematen zaie familiei dauden laguntzen eta zailtasun-egoera gaindi dezaten errazteko egokiak izan daitezkeen laguntzen inguruan. |
También se analizan las necesidades de la familia y se la orienta sobre las ayudas existentes y que pueden ser adecuadas para facilitar la superación de la situación de dificultad. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Enpleguaren arloan, Gizarte Segurantzak emakume langabeak ama izan ostean kontratatu daitezen ematen duen laguntza zabalduko da. Bestalde, hobariak ezarri dira langabezian dauden eta beren ardurapean seme-alabak dituzten aita eta ama ezkongabeak kontratatzeko. |
En el terreno del empleo se amplía la ayuda de la Seguridad Social para que las mujeres desempleadas sean contratadas después de la maternidad, mientras, por otra parte, se establecen bonificaciones para la contratación de padres y madres solteros, con hijos a cargo, que se encuentren en paro. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia ugariei laguntza berezia ematea, ordain osagarriaren bitartez, hirugarren seme-alabatik aurrera. |
Ayuda especial a las familias numerosas a través de una compensación adicional a partir del tercer hijo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zerga-laguntza ematea familiei, seme-alabak eta adinekoak zaintzeagatik. |
Ayuda fiscal a las familias por el cuidado de hijos y ascendientes. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza hauek hainbat proiektutan hezurmamitzen dira: |
Estas ayudas se materializan en diferentes proyectos: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
dagoeneko, familiak ez du beharko esku-hartze iraunkorrik; bere kabuz jardun ahalko du, kanpoko laguntzarik gabe. |
la familia no necesitará ya de una constante intervención, sino que podrá actuar por sí misma sin ayudas del exterior. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Esate baterako, biztanleria zahartua dagoen auzo batean bizi den adinekoak, ziur aski, gizarte-baliabide gehiago izango ditu auzoan bertan (eguneko zentroak, esperientziak eta laguntza partekatzeko adin bereko adiskide taldeak eta abar), biztanle gehienak heldu aktibo diren hiri handi batean eta lotarako baino ez den auzo batean bizi bada baino. |
Por ejemplo, una persona mayor que viva en un barrio donde la población esté envejecida tendrá, probablemente, más recursos sociales (centros de día, grupos de amigos de su misma edad para compartir experiencias y ayuda, etc.) y, además en su propio barrio, que si vive en un barrio dormitorio de una gran ciudad donde la mayoría de los habitantes sean adultos activos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Akordio horietan oinarrituta, hobetzeko aukera ebaluatzen da, eta laguntza-prozesua zein izango den erabakitzen da. |
Basándose en estos acuerdos se evalúa la posibilidad de mejora y se decide el proceso de ayuda. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familiari laguntza emateko prozesua eginkizun nekeza eta zaila da. |
El proceso de ayuda familiar es una tarea ardua y complicada. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Izan ere, oso zaila da beharrezko laguntza eta estrategiarik gabe pertsona horiek hartzen dituen gurpil zoroa geraraztea. |
De hecho, es muy difícil, sin ayuda y sin las estrategias necesarias, romper el círculo vicioso en el que viven estas personas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horrelakoetan, bat etortzen dira helburuak lortzeko lanean, edozein izanik ere helburu hori: adineko bat zaharren egoitzan sartzea, laguntza ekonomikoa izapidetzea, buru-gaixotasunen bat duen pertsona ospitale psikiatrikoan sartzea, toxikomanoa errehabilitazio-zentroan sartzea eta abar. |
En estos casos existe una coincidencia para conseguir los objetivos, ya se trate del ingreso de un anciano en una residencia, de la tramitación de una ayuda económica, del ingreso de una persona con enfermedad mental en un hospital psiquiátrico, de la entrada de un toxicómano en un centro de rehabilitación, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Erabaki hori laguntza bezala onartuko da: |
Esta decisión será aceptada como una ayuda: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horrelako egoera guztietan, familiak desegituratze gogorra izan dezake eta, batzuetan, profesionalen laguntza espezializatua behar izaten dute. |
En todas estas situaciones, la familia puede sufrir una fuerte desestructuración e, incluso, requerir ayuda profesional especializada. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Orientabidea, diagnostikoa eta tratamendua emateko zentroak Suspertze-zentroak Arreta emateko zentroak Egoitza-zentroak Autonomia pertsonalerako eta laguntza teknikoa emateko estatuko zentroa Adinekoentzako egoitza Eragin larriak dituztenentzako egoitzak Lanerako ikastegiak Lanean hasi aurreko balio anitzeko tailerrak e |
Centros de orientación, diagnóstico y tratamiento Centros de recuperación Centros de atención Centros residenciales Centro estatal de autonomía personal y ayudas técnicas (CEAPAT) Residencia de adultos Residencias para los gravemente afectados Centros ocupacionales Talleres polivalentes y ocupacionales prelab |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Herritarren bizi-kalitatea hobetzea du xede, bereziki minusbaliatuena eta adinekoena, laguntza teknikoak sustatuz, diseinatuz eta optimizatuz. |
Pretende mejorar la calidad de vida de la ciudadanía, especialmente de las personas discapacitadas y ancianas a través de la promoción, el diseño y la optimización de las ayudas técnicas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
- Elkarrekiko laguntza. |
- Ayuda mutua. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza ekonomikoak izapidetzea. |
Tramitación de ayudas económicas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Erabiltzaileen autonomia gara dadin eta erabiltzaileak giro normalizatuan gizartera daitezen laguntzea dute helburu, eguneroko jarduerak, antolakuntzakoak eta harremanetakoak erraztuko dituzten laguntzak abiapuntu hartuta. |
Tienen como finalidad facilitar el desarrollo de la autonomía personal y la integración social de los usuarios en un ambiente normalizado, a partir de ayudas que favorezcan las actividades cotidianas, organizativas y relacionales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Tratamendua pazienteen arteko bizikidetzan, elkarri emandako laguntzan eta lanerako prestakuntzan oinarritzen da, etorkizunean kanpoko mundu soziolaboralean txertatu ahal izateko. |
El tratamiento se basa en la convivencia entre los pacientes, en la ayuda mutua y en la formación ocupacional para una futura reinserción al mundo sociolaboral externo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Urritasun fisikoak, psikikoak edo entzumen-urritasuna, buruko paralisia, nahaste autistak eta abar dituztenei, eta beren bizikidetza-unitatean arreta eskaini ezin dieten eta eguneroko bizitzako jarduerak egiteko beste pertsona batzuen laguntza orokorra behar dutenei osoko arreta eskaintzen diete. |
Atiende de manera integral a personas con discapacidades físicas, psíquicas o sensoriales, o con parálisis cerebrales, trastornos autistas, etc., que no pueden ser atendidas en su unidad de convivencia y que necesitan de la ayuda generalizada de otras personas para realizar las diferentes actividades de la vida diaria. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
informazioa, balorazioa, aholkularitza eta orientazioa, gizarteratzea eta bizikidetza, gizarte-lankidetza, etxez etxeko laguntza, laguntza osagarriak eta abar. |
de información, valoración, asesoramiento y orientación, de reinserción social y de convivencia, de cooperación social, de ayuda a domicilio, de prestaciones complementarias, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horrelakoetan, gizarte-zerbitzuen laguntzak amei eta seme-alabei zuzentzen zaizkie. |
En estos casos las ayudas de los servicios sociales suelen dirigirse tanto a la madre como a los pequeños. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia horiei eman beharreko laguntzak familien arazoen araberakoak izaten dira. |
Las ayudas a estas familias variarán en función de su propia problemática. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hainbat erakundetan laguntza eskatzearen kausa izaten dira. |
Son la causa de peticiones de ayuda en las distintas instituciones. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Seme-alabak (haurrak edo nerabeak) izaten dira familia edota instituzio horiek laguntza eskatzearen oinarrizko kausa, batez ere oinarrizko guraso-eginkizunak falta direlako, gabezia horrek seme-alaben behar bezalako garapena eragozten baitu. |
Los hijos (niños o adolescentes) son la causa básica para que estas familias y/o las instituciones acaben realizando peticiones de ayuda, sobre todo por la falta de las funciones básicas de parentalidad, que imposibilitan el correcto desarrollo de los hijos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia zabalarengandik laguntzarik eta inolako babesik jasotzen ez duten familiak dira, eta ondorioz, bakardadea izaten dute ezaugarri, haien gizarte-maila dena delakoa izanik ere. |
Son familias que no reciben ayuda ni ningún tipo de apoyo por parte de su familia extensa y en consecuencia se caracterizan por la soledad, sea cual fuere su clase social. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horrelakoetan, familiako zaintzailea lanean ari delako, ikastetxean dagoelako edo antzekoak direla eta etxetik kanpo den uneetan kanpoko laguntza beharko da (erizaina, teknikaria eta abar). |
En estos casos se precisará de ayuda externa (enfermera, técnico, etc.) en los momentos de ausencia del hogar, porque se está trabajando, en clase, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ingurura jotzen da, laguntza eske. |
Se acude al entorno en busca de ayuda. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza eman dezaketen pertsonengana jotzea oreka-egoeraren adierazle izan ohi da, pertsona laguntza emango dion harreman-zirkulu egokia mantentzeko gai izan dela esan nahi duelako. Laguntza hori elkarrenganakoa izan daiteke egoera zailetan. |
El acceso a personas que puedan ayudar suele ser un indicador del estado de equilibrio, ya que quiere decir que la persona ha sido capaz de mantener un círculo relacional satisfactorio que le facilitará una ayuda que puede ser recíproca en los momentos difíciles. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hasiera batean, zailtasun horiek kanpoko laguntzarik gabe ebatz daitezke. |
En principio estas dificultades se pueden resolver sin ayuda externa. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia da krisi-uneetan babesa eta laguntza eskaintzen duen babesleku nagusia. |
La familia es el principal refugio donde se encuentra apoyo y ayuda en los momentos de crisis. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oro har, horrelako seme-alabatasunean, familiako harremanak hurbileko senide gutxi batzuen edo senitartearen artean izaten dira, eta hori laguntza- eta elkartasun-esparrua, bizitza antolatzeko eta ingurukoekiko harremanetarako esparrua izaten da. |
En general, en este tipo de filiación las relaciones familiares se reducen a un número de parientes próximos o parentela, la cual es el marco de ayuda y solidaridad, de organización de vida y de relaciones con los demás. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gatazka agerikoa bada irtenbidea aurkitzea errazagoa izango da, laguntza eskatu ahal izango baita; inor gatazka dagoenik ere ohartzen ez bada, ordea, ezkutuko gatazka izango da, eta zailagoa izango da konponbidea ematea. |
Si el conflicto es manifiesto será más fácil llegar a una solución, ya que se puede recurrir a pedir ayuda; en cambio, si nadie se da cuenta del conflicto, conflicto oculto, resultará más difícil llegar a una solución. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza tekniko eta tresna elektriko asko ezintasun horiek murrizteko diseinatuta daude. |
Existen múltiples ayudas técnicas o aparatos eléctricos diseñados para minimizar estas discapacidades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Garrantzitsua da laguntza teknikoekin lan egiten duen edozein profesionalek argi izatea ISO nomenklatura eta terminologia. |
Es importante que cualquier profesional que trabaje con ayudas técnicas tenga clara la nomenclatura ISO y la terminología. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ingurunea hobetzeko, tresnetarako eta makinetarako laguntzak eta hornikuntzak. |
Ayudas y equipamientos para mejoras ambientales, herramientas y máquinas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Erabiltzailearen arabera erabil daitezkeen laguntza teknikoak asko dira, baina ohikoenak baino ez ditugu aipatuko adibide gisa. |
Son múltiples las ayudas técnicas que podemos utilizar, en función de las necesidades de cada usuario, de las cuales sólo mencionaremos las más comunes como ejemplo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza erabilienetako batzuk, atalka sailkatuta, hauek dira: |
Algunos de las ayudas más utilizadas, distribuidas por áreas, son las siguientes: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
? Laguntzen tipologia |
? Tipología de las ayudas |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laguntza teknikoak UNE-EN-ISO 9999 Arauaren arabera sailkatzen dira. Arau hori Estandarizaziorako Nazioarteko Erakundeak (ISO) egin zuen eta AENORrek egokitu du Espainiara. |
Las ayudas técnicas están clasificadas por la Norma UNE-EN-ISO 9999, elaborada por la Organización Internacional de Normalización (ISO) y adaptada a España por AENOR. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Autonomia pertsonal eta sozialeko gaitasunak moduluan oinarrizko jardueretako (EBOJ) laguntza mota hori jorratzen da bereziki, tresna bidezko jarduerak (EBTJ), aldiz, unitate honetan aztertzen dira. |
En el módulo de Habilidades de autonomía personas y social se trata específicamente este tipo de ayudas en las actividades básicas (AVDB), mientras que las actividades instrumentales (AVDI) son objeto de estudio de esta unidad. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ildo horretatik, jarduera batzuk arazorik gabe edo zailtasunarekin egin ahal izango ditu, modu autonomo eta independentean. Beste batzuk egiteko, ordea, laguntza beharko du eta besteak, berriz, laguntzarekin ere ezingo ditu egin. |
De esta manera, habrá actividades que podrá realizar, perfectamente o con dificultad, de manera autónoma e independiente; en otras, necesitará de ayudas para su ejecución y otras no las podrá realizar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxeko laguntzak pertsonak behar dituen oinarrizko zaintza eta laguntzak eskaintzen ditu; horrela, pertsonak bere etxean, ingurune sozialean eta kulturalean bizitzen jarrai dezake. Bizi-kalitatean irabazten du, hau da, azken finean, osasunean. |
La ayuda domiciliaria incluye todos los cuidados básicos y el apoyo personal que necesita la persona, permitiéndole que continúe viviendo en su casa, en su entorno social y cultural, ganando, en definitiva, en calidad de vida, que es lo mismo que decir en salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
ONCE Fundazioak diru-laguntzak eskaintzen ditu egokitzapen horiek egiteko. |
La Fundación ONCE ofrece ayudas monetarias para llevar a cabo dichas adaptaciones. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Egoitza espezializatuetara sartzeko zalantza eta etxebizitza egokituen prezio neurrigabeen aurrean, etxez etxeko laguntza sortu da, gizartearen eta pertsona ezinduen arteko artikulazio-tresna gisa. |
Bajo la incertidumbre de poder acceder a una residencia especializada y ante el precio desorbitado de la vivienda adaptada, ha nacido la ayuda a domicilio como una herramienta articuladora entre sociedad y autonomía de la persona discapacitada. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hori dela eta, beharrezkoa izango da kasu bakoitzean baliabide jakinak martxan jartzea (teknikak, tresnak, zerbitzuak, laguntzak eta abar), horrela, ezintasuna duen pertsonak bere aukeren arabera betiere, autonomia funtzionala areagotu ahal izango du eta behar horiek asebete. |
Por ello, va a ser necesario, en cada caso, accionar recursos específicos (técnicas, instrumentos, servicios, ayudas, etc.) para que la persona con discapacidad, pueda, en la medida de sus posibilidades, incrementar funcionalmente su autonomía y dar satisfacción a estas necesidades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxebizitzarako sarbidea eta etxeko laguntza. |
Acceso a la vivienda y ayuda domiciliaria, ta. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxebizitzarako sarbidea eta etxeko laguntza |
Acceso a la vivienda y ayuda domiciliaria |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ezintasuna, normalean, pertsona batek besteekiko duen mendekotasun gisa ulertzen da, horrela, oinarrizko beharrak asetzeko edo eguneroko bizimoduan normaltasunez moldatu ahal izateko laguntza eskaini beharko diote. |
La discapacidad, generalmente, se traduce en la dependencia de una persona respecto a otras que deberán prestarle ayuda para cubrir sus necesidades básicas o desenvolverse con normalidad en su vida diaria. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
soldata, errentak, laguntzak eta abar. |
salario, rentas, ayudas, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hauxe izango litzateke zona hori: garapenaren benetako mailaren (arazo bat inoren laguntzarik gabe konpontzeko gaitasunak zedarritua) eta garapen potentzialaren mailaren (arazo bat pertsona heldu baten edo lagun trebeago baten laguntzaz konpontzeko gaitasunak zedarritua) arteko distantzia. |
Esta zona no es más que la distancia que hay entre el nivel real de desarrollo, determinado por la capacidad de resolver un problema sin la ayuda de nadie, y el nivel de desarrollo potencial, determinado por la capacidad de resolver un problema con la ayuda de un adulto o de un compañero más capaz. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Antzinako nahiz gaur egungo kulturak aztertzean ikusten dugu haurrek jolasen eta jostailuen laguntzaz ikasi dutela eta garatu direla. |
Al estudiar las culturas tanto antiguas como actuales se observa que los niños han aprendido y se han ido desarrollando con la ayuda de los juegos y de algunos juguetes. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Horregatik, haurrak beste haur batzuekiko edo helduekiko kontaktua bilatzen ote duen kontrolatu behar dugu, baita harremana nola hasten duen, zertarako nahi duen kontaktu hori, bere jarduerarekin jarraitzeko laguntzarik behar duen, norbait ondoan duela egon nahi duen, ahoz edo keinu bidez imitatzen duen edo komunikatzen den eta abar. |
Por ello será necesario controlar si el niño busca contacto con los otros niños o con los adultos, cómo inicia el contacto, qué intención hay en este contacto, si necesita ayuda para seguir con su actividad, si quiere estar acompañado en su actividad, si imita o se comunica verbalmente o por medio del gesto... |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zutik egoteko gai da laguntza badu (8-9 hilabete). |
Se mantiene de pie con ayuda (8-9 meses). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aldiaren amaiera aldera, bihotzak jada ponpatuko du amaren laguntzarik gabe bizitzeko beharko duen adina odol. |
A finales del período, el corazón ya bombea la sangre necesaria para vivir sin la ayuda de su madre. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Erditzeko unean behar izan den laguntzaren arabera, erditze naturalak eta erditze kontrolatuak izango dira. |
En función de la ayuda necesitada en el momento del parto se puede diferenciar entre partos naturales y partos controlados. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Izenak dioen moduan, jaiotzeko botikarik edo tresnen laguntzarik behar ez duten erditzeak dira. |
Como su nombre indica es el que se produce sin ninguna ayuda de medicación o instrumento. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Begiradak elkartzea lortu behar da eta, horretarako, bitarteko posible guztiak erabili behar dira (beharrezkoa bada, haurraren buruari eskuekin eutsi behar zaio, eta hizketakideari begiratzeko posizioan jarri; pixkanaka-pixkanaka, laguntza kenduko zaio). |
Hay que conseguir este contacto visual, para lo que se deben usar todos los medios posibles (si es necesario, se le ha de sujetar la cabeza con las manos y dirigirla hasta una posición en que mire a su interlocutor; poco a poco se le irá quitando la ayuda). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Keinu bidezko hizkuntza formalaren eta daktilologikoaren laguntzaz hezten dira haurrak, eta ezpainen irakurketa ere erabiltzen da. |
Los niños son educados con la ayuda de lenguaje signado formal y dactilológico, combinado con la lectura labial. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hasieran, xurgatzea senezkoa da, baina haur guztiek ez dute gaitasun muskular bera eta indar nahikoa laguntzarik gabe egiteko. |
La succión en un principio es un acto instintivo, pero no siempre se tiene la capacidad muscular y la fuerza suficiente para realizarlo sin ayuda. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
||Sarreran esan dugun bezala, asko dugu oraindik bizitzeko, ikasteko, sentitzeko eta kontatzeko. Hainbat proiektu ditugu buruan; adibidez, opor-egunak ia laguntzarik gabe pasatzen jarraitzea, Espainian zehar trenez eta guztiz bakarrik bidaiatzea, eta harremana puntu egokira iristen denean, elkarrekin bizitzea eta etxea beste edozein bikotek bezala gobernatzea... Ez diogu xede handirik ezarriko geure buruari; ba ote dago egun bakoitza gainditzea baino xede handiagorik? Eta ohera joatean, hauxe pentsatuz lokartzea, ez dakit zer abestik esaten zuen bezala: "bihar egun handia izan daiteke, har ezazu horrela"... |
Como decíamos en la introducción, nos queda mucho por vivir, aprender, experimentar y contar; tenemos varios proyectos en mente como el de seguir pasando días de vacaciones superviviendo sin apenas ayuda, el de viajar por España en tren aquí sí completamente solos, y cuando la relación haya llegado al punto adecuado, el de vivir juntos y llevar una casa como cualquier otra pareja...; no nos marcamos grandes metas, qué meta hay más ambiciosa que superar cada jornada y poder irse a dormir pensando, como decía no recuerdo qué canción, "mañana puede ser un gran día, tómatelo así"... |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Gogoratzen dut garai hartan ospakizun bat izan genuela, familiako ezkontza bat. Gu biok besteei laguntza gehiegi eskatu gabe moldatzen saiatu ginen, ia itsu-itsuan. Halako batean berak esan zidan: "hemen patata frijituak daude, nahi dituzu?". Nik baietz esan nion, eta berak urdaiazpiko-xerrak zituen plater bat hurreratu zidan. Handik pixka batera berriro esan zidan: "hauek bai direla patatak, azal eta guzti egosita; nahi duzu bat?", baina hor ez nion utzi adarrik jotzen, nik plater hura jada ukitu bainuen lehenago. |
Recuerdo de por entonces que asistimos a una fiesta, una boda en familia, donde ella y yo casi completamente a ciegas tratamos de desenvolvernos sin demandar mucha ayuda de los demás asistentes; en un momento ella me dijo "hay patatas fritas aquí, ¿quieres?", yo dije que sí y me acercó un plato que, oh sorpresa, contenía jamón en lonchas; un rato después ella misma me volvió a decir "lo que sí hay son patatas cocidas con piel, ¿quieres?", pero aquí no me dejé engañar porque ya había tenido ocasión de tocar aquel plato anteriormente: |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Aldi hartan hainbat helburu gainditu genituen, eta horietako bat izan zen gai izan ginela astebetez bakarrik bizitzeko, familiarekin lotzen gintuen telefono baten laguntza hutsarekin. Etxeko lanak banatzea ez zen erraza izan, bata beti egoten baitzen besteak gaizki zer egingo, errieta egiteko prest. |
Aquel período representó la superación de varias metas, una de ellas la de ser capaces de vivir solos durante una semana sin más ayuda externa que un teléfono que nos unía a la familia; el administrarse las tareas domésticas no fue cosa fácil porque siempre uno estaba al acecho de lo que hacía mal el otro para recriminarle por ello. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Orain dela gutxi zeregin batzuk laguntzarik gabe egitea erabaki dugu, esate baterako: erosketak egitea, medikuarengana joatea, eta laguntzarekin egiten genituen beste zenbait. Gogora datorkit lehenengo aldiz supermerkatura bakarrik joan ginen lehen aldia. Nik esperientzia dezente nuen erosketak egiten, baina inoiz ez nintzen bakarrik joaten, noski. |
No hace mucho que hemos decidido desempeñar sin ayuda algunas tareas, como comprar, ir al médico y otras más para las que solíamos requerir ayuda; estoy rememorando ahora el día que por primera vez fuimos solos al supermercado, yo ya tenía bastante experiencia de comprar así aunque, desde luego, nunca iba solo: |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Txikia nintzenean ikusitako alfabeto daktilologikoa bilatzen hasi nintzen buru-belarri, baina oraindik ere bila jarraitzen dut. ONCEk marrazkien bidez alfabetoa adierazten duen ikusizko liburuxka bat helarazi zidan, baina ez zuen testuzko azalpenik. Ez zegoen beste ezer, harekin moldatu beharko genuen. Loliren laguntzaz "kaixo" esaten ikasi nuen, eta hurrengo saioan halaxe azaldu nintzen Lidiaren etxean. |
Me puse a remover cielo y tierra en busca de un alfabeto dactilológico como el que vi en mi niñez, pero aún sigo tras él; en la ONCE me facilitaron un folleto visual con el alfabeto representado por dibujos pero sin descripciones textuales; no había nada más, teníamos que pasar con aquello y con la ayuda de Loli aprendí a decir "hola" y me presenté así en casa de Lidia para la siguiente sesión. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |