Nutrizioaren bizi-funtzio guztiak metabolismoan biltzen dira. Mantenugaiak aprobetxatzen diren erreakzio biokimiko guztiek osatzen dute metabolismoa, eta haien bidez organismoaren funtzio guztietarako beharrezko energia lortzen da, hala nola muskulu-lanerako, tenperaturari eusteko, hazteko beharrezko diren molekulak sintetizatzeko eta ehunak eta fluido organikoak ber |
Todas las funciones vitales de la nutrición se agrupan en el metabolismo, que es el conjunto de reacciones bioquímicas a través de las cuales se aprovechan los nutrientes, obteniendo la energía necesaria para las diversas funciones del organismo, como el trabajo muscular, el mantenimiento de la temperatura y, también, para la síntesis de moléculas |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Iodo gehiegi izateak hipertiroidismoa eragin dezake (tiroideak lan gehiegi egiten duenean). |
El exceso de yodo puede provocar el hipertiroidismo (es un trabajo excesivo de la tiroides). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
1998an pertsona ezinduen aisialdiari buruzko ikerketa-lana egin zuten Once Fundazioak eta Deustuko Unibertsitateak, PODEMOS izenarekin (Minusbaliotasuna, Aisia eta Osasunari buruzko Once Deustu Proiektua). |
En el año 1998 se llevó a cabo un trabajo de investigación sobre el ocio de las personas discapacitadas, llamado PODEMOS (Proyecto Once Deusto en Minusvalías, Ocio y Salud) y realizado por la Fundación Once y la Universidad de Deusto. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Noizbehinkako lanak. |
Trabajos esporádicos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Duvallen lana abiapuntu hartuta, beste sailkapen batzuk ere agertu dira. Sailkapen horietan, hiru etaparen inguruan osatu ohi da lana, eta etapa horiexek dira gehien orokortu daitezkeenak. Hauek dira (geroago garatuko ditugu): |
A partir del trabajo de Duvall han aparecido otras clasificaciones que vienen a girar en torno a tres etapas, y que son las que se consideran más generalizables y que se desarrollarán posteriormente: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Arrunta da estresari buruzko esaldiak entzutea, besteak beste, estresatuta zaude, lanak estresatzen nau edo egoera honek estresatu egin nau. |
Es corriente oír frases alusivas como estás estresado, el trabajo me estresa o esta situación me ha estresado. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ikaskide guztien artean, etorkizunean gizarteratzaile gisa gauzatuko duzuen lanean egoera horiek nola sortuko diren hausnartuko dugu. |
Entre toda la clase se reflexionará sobre como estas situaciones se van a dar de manera habitual en vuestro futuro trabajo como integradores sociales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Egoitza hauen helburua jarduera erabilgarria eskaintzea eta laneko adinean dauden adimen-urritasuneko pertsonen gizarteratzea sustatzea da; izan ere, ezintasun-maila aurreratua dela eta, ezin dute ohiko lanpostuetara edo lanpostu berezietara sarbiderik izan. |
La finalidad de estos centros es la de proporcionar una actividad útil, fomentando la integración social de aquellas personas con discapacidades psíquicas en edad laboral, que, debido a su acusada minusvalía, sea temporal o permanente, no pueden acceder a puestos de trabajo ordinarios o especiales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Halaber, laguntzen esleipena edota zerbitzuetan sartzea proposatzen dute, eta lanerako gaitasunen ziurtagiriak egiten dituzte, lanerako ikastegietan edo laneko zentro berezietan sar daitezen. |
También proponen la asignación de prestaciones y/o ingresos a los servicios y emiten certificados de aptitudes de trabajo para el ingreso en centros ocupacionales o centros especiales de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lotura estua dute oinarrizko gizarte-beharrak betetzearekin (elikadura, etxebizitza, lana, hezkuntza, aisialdia, gizarte-segurantza). |
Tienen una estrecha relación con la satisfacción de las necesidades sociales básicas (nutrición, vivienda, trabajo, educación, ocio, seguridad social). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Laneko planeko erantzukizun osoa eskualdatzea da. |
Es el traspaso de toda la responsabilidad del plan de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zuzeneko inplikazioa duten pertsonekin batera, profesionalek ezartzen dituzte bete beharreko helburuak, hobekuntza-planak edo lanerako planak izenekoak, laguntza-prozesua ezartze aldera. |
Los profesionales, junto con las personas directamente implicadas, son los que establecen los objetivos a lograr, los llamados planes de mejora o planes de trabajo, para establecer el proceso de ayuda. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Alderdi horiek datu demografikoekin nahastuta egon daitezke; izan ere, banantzea, lana aldatzea edo migratzea datu demografikoak dira, baina familiako krisi-egoera ekar dezakete berekin. |
Estos aspectos pueden encontrarse mezclados con los demográficos, ya que una separación, un cambio de trabajo o una migración son datos demográficos pero pueden implicar una situación de crisis familiar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gero, aldatu zure lana aldamenean duzun ikaskidearen lanarekin, eta egin familia horren egoera hobetzeko proposa daitekeen hobekuntza-plana, fitxa-formatua erabiliz. |
Después, intercambia tu trabajo con tu compañero o compañera de al lado y elabora, utilizando un formato de ficha, un plan de mejora que se podría proponer para mejorar la situación de esta familia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hala, lanerako tresnatzat jotzen da, eta honelakoa izatea du ezaugarri:(4) |
En este sentido, se considera un instrumento de trabajo que se caracteriza por ser:(4) |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lanerako planarena < |
Del plan de trabajo < |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Informazioa jasotzeko tresnen bitartez, lanerako planetik eratorritako jarduerak aplikatzean lortzen diren emaitzak jasota uzteko modu bat da. |
Es una forma de hacer constar, a través de los instrumentos de registro de la información, los resultados que se obtienen en la aplicación de las diferentes actuaciones derivadas del plan de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ekintza jakinen bidez lortu nahi diren horiek dira helburuak, eta lana egituratzea ahalbidetzen dute, zenbait jardueraren bitartez. Jarduerak lortutako emaitzen arabera aldatuko dira; izan ere, jarduera ororen xedea proposatutako helburuak betetzea da. |
Los objetivos son aquello que se quiere conseguir a través de una acción concreta y permiten estructurar el trabajo a través de una serie de actividades, las cuales variarán en función de los resultados obtenidos, ya que la finalidad de toda actividad es conseguir los objetivos planteados. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan bat egin, eta behar bezala aurkeztuta entregatu beharko duzue. |
Deberéis redactar un trabajo y entregadlo debidamente presentado. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Puntu horietan hauek sartuko dira, esaterako: etxebizitza, lana, gurasoen osasuna (alkoholismoa, droga-mendekotasuna... tratatzea) eta, kasu honetan zehazki, tratu txarrak berriro gertatzea saihesteko terapia. |
Estos puntos incluirán, por ejemplo, la vivienda, el trabajo, aspectos de salud de los padres (tratando alcoholismo, drogodependencias...) y en este caso particular incluyendo terapia para evitar que el maltrato se produzca de nuevo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zentroko profesionalek adingabearekin egindako lana diziplina arteko lanaren emaitza izango da eta hainbat profesionalek hartuko dute parte kasuaren bilakaeraz hitz egiteko aldizkako bileretan. |
El trabajo que los distintos profesionales del centro ejerzan sobre el menor será fruto de un trabajo pluridisciplinar en el que intervendrán distintos profesionales que celebrarán reuniones periódicas para hablar del progreso del caso. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Nire lana ondo egiten dudanean goraipamena eta esker ona jasotzen ditut |
Recibo elogios y reconocimientos cuando hago bien mi trabajo |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lanean edo etxean, badut nire arazoez norekin hitz egin |
Tengo la posibilidad de hablar con alguien de mis problemas en el trabajo o en la casa |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Edozein zentro edo erakundetan, familiekin lan egiten espezializatutako profesionalak prestatuta egon behar du ebaluaketak egiteko eta orientabideak emateko. |
En todo centro o institución, el profesional especializado en el trabajo con familias deberá estar formado para poder hacer evaluaciones y dar orientaciones. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
droga-mendekotasuna duenaren profila, familiaren zeregina eta profesionalen jarduna, arrisku-faktoreak eta lan-taldea. |
el perfil de la persona drogodependiente, el papel de la familia y la actuación profesional, los factores de riesgo y el equipo de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan eta Industria Kontseilaritza. |
Consejería de Trabajo e Industria. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Eman lana, behar bezala aurkeztuta, irakasleari. |
Entrega el trabajo debidamente presentado al profesor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Idatziz, hausnarketa- eta sintesi-lan bat egin behar da. |
Se trata de realizar por escrito un trabajo de reflexión y síntesis. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Udalekuetako egonaldiak ezin dira inprobisatu; hezitzaileek eta han lan egingo duten gainerakoek elkarlanean prestatu behar dituzte. |
La preparación y programación de unas colonias no se puede improvisar sino que requiere un trabajo conjunto por parte del equipo de educadores y el resto del personal que participa en ellas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Ondoren, ikastalde osoak kideek egindako lana baloratuko du, modu eraikitzailean betiere. |
A continuación todo el grupo-clase valorará el trabajo realizado por sus compañeros, siempre de forma constructiva. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Ikasgelan aurkeztuko du talde bakoitzak bere lana. |
Cada grupo presentará su trabajo en clase. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Lan neketsu horri esker, haurrak ikasketa-prozesu zirraragarri bati ekin zion. |
Gradas a este laborioso trabajo la niña comenzó un proceso emocionante de aprendizaje. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Gaur egun kontulari eta idazkari gisa dihardu eraikuntzaren arloko enpresa batean eta, era berean, Espainiako Gor-itsuen Elkartearen (ASOCIDE) Kataluniako azpiordezkaria da. Pertsona gor-itsuen beharrak ezagutaraztea helburu duten hainbat ekimenetan hartzen du parte (foroak, hitzaldiak, lantegiak...), eta, horrez gain, gai horri loturiko zenbait lan argitaratu ditu; besteak beste, Miguel Salvatella-k 2001ean argitaratutako "Resultado Final" liburua. |
En la actualidad trabaja como contable y secretaria en una empresa del ramo de la construcción, y ostenta el cargo de Subdelegada para Cataluña de la Asociación de Sordociegos de España (ASOCIDE); participa además en numerosas iniciativas (foros, conferencias, talleres...) encaminadas a divulgar las necesidades de las personas sordociegas, habiendo también publicado diversos trabajos relacionados, como el libro "Resultado Final" editado por Miguel Salvatella en 2001. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
komunikazioa, norbere burua zaintzea, etxeko bizimodua, gaitasun sozialak, komunitatearen erabilera, norbere burua zuzentzea, osasuna eta segurtasuna, eskola-eduki funtzionalak, aisialdia eta lana. |
comunicación, cuidado propio, vida en el hogar, habilidades sociales, uso de la comunidad, autodirección, salud y seguridad, contenidos escolares funcionales, ocio y trabajo. |
Materiala: Ezintasuna |
Beste astebete lana egiteko (ikasgelan edo ikasgelatik kanpo). |
Una semana más para la elaboración del trabajo (en clase o fuera). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Talde bakoitzak ikerketa-lana egin behar du, bere herrian edo auzoan dauden osasun-zerbitzu guztiak kokatzeko. |
Cada grupo realizará un trabajo de investigación para localizar todos los servicios de salud que existen en su localidad o barrio. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Adin honetan protesta egiten dute amarengandik bananduz gero (erosketak egitera edo lanera joan delako, edo sehaskan utzi duelako); izan ere, amarengandik gertu egoteak murriztu egiten ditu haren kezkak eta beldurrak. |
En esta edad protestan ante las separaciones de la madre (al ir a comprar, al trabajo o al dejarle en la cuna) que se puedan producir ya que estar cerca de ella reduce sus inquietudes y miedos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Justifikatu zuen lana gainerako ikasleen aurrean. |
Justificad la realización de vuestro trabajo en clase. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Lanaren ondorioak trukatuko dira, eta egin dituzuen grabazioak ikusiko dira, ahots ozenez azaltzen diren bitartean. |
Se pondrá en común el trabajo y se visualizarán las grabaciones que hayáis podido obtener, comentándolas en voz alta. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Fitxa batzuk ere egin daitezke, curriculum arloen arabera, ikasgelako lana bideratzeko. |
También se pueden confeccionar unas fichas para orientar el trabajo en el aula siguiendo las áreas curriculares. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adin horietan bi alderdi hauek hartuko dira aintzat: objektuak taldekatzea eta bloke logikoekin lan egitea. |
Para estas edades se considerarán dos aspectos: la agrupación de objetos y el trabajo con bloques lógicos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan hori egiteko, sei pertsonako taldeak osatu behar dira. Pertsona bakoitzak pertsonaia bat, hau da, ahots bat interpretatu behar du: |
Este trabajo se realizará en grupos de seis personas, que representarán los personajes de La flauta mágica, y cada personaje ha de interpretar una voz: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan horretan puntu hauek landu behar dira, modu paraleloan eta diziplina arteko ikuspegiarekin: |
En el trabajo que se ha de realizar se trabajarán paralelamente y de forma interdisciplinar: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lanak, behar bezala aurkeztuta, irakasleari entregatuko zaizkio. |
Los trabajos se entregarán debidamente presentados al profesor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Taldeak idatziz aurkeztuko dio lana irakasleari. |
El grupo entregará el trabajo escrito debidamente presentado al profesor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Dibertsitatea lantzeko baliabide on bat txokoak edo lantegiak dira, talde txikiko lana eta indibidualizazioa bultzatzen baitute, beharrezkoa den kasuetan. |
De esta manera un buen recurso para trabajar la diversidad son los rincones o talleres, que favorecen el trabajo en pequeño grupo y la individualización en casos que así lo requieran. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Horrela, oinarrizko jarduerek nekazarien eta abeltzainen lanak nolakoak diren erakusten diete haurrei, behaketaren, bizipenaren eta esperimentazioaren bitartez. |
Así, las actividades básicas que se realizan intentan hacer comprender a los niños cómo son los trabajos de los agricultores y ganaderos a través de la observación, la vivencia y la experimentación. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Txokotan lan egitea hautatzen bada, komeni da ikasturtearen bigarren hilabetean bost bat txoko muntatuta egotea, ikastaldeko kide guztiak horietakoren batean banatuta eduki ahal izateko. |
Si se opta por el trabajo en rincones, es aconsejable que hacia el segundo mes del curso estén montados unos cinco rincones para así poder tener distribuidos a todos los miembros de la clase en alguno de ellos. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Nolanahi ere, txokotan lan egiteko unerik egokiena goizeko lehen ordua da, edo arratsaldeko lehen ordua, eta hori kontuan hartu behar da ikastaldearen ordutegia egiteko garaian. |
En cualquier caso, el momento más conveniente para realizar el trabajo por rincones es a primera hora de la mañana o a primera de la tarde, lo cual debe tenerse en cuenta al elaborar el horario de la clase.( |
Materiala: Jolasaren metodologia |
"Jarduera-txokoa", "lan-txokoa" eta "lantegia" terminoak, ikaskuntza akademikoagoak eskuratzeko espazioei buruz ari garenean, hala nola hizkuntzaren txokoa, matematikarena, behaketa eta esperimentazioarena, musikarena edo liburutegiarena, besteak beste. |
Ia Los términos "rincón de actividad", "rincón de trabajo" y "taller" cuando se refieren a espacios donde se adquieren aprendizajes más académicos como el rincón de lenguaje, de matemáticas, de observación y experimentación, de música o de biblioteca, entre otros. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hala ere, bereizketa praktikoa izan daiteke orokorrean txokotan antolatutako lana eta bereziki jolas-txokoa definitzeko, eta zer den, nola muntatzen den eta zertarako balio duen azaltzeko. |
Sin embargo esta diferenciación puede ser práctica en el momento de definir y explicar qué es, cómo se monta y para qué sirve el trabajo por rincones de forma general y los rincones de juego de forma particular. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Txokotan antolatutako lanak ikasgelako espazioaren banaketa espezifikoa eskatzen du. |
El trabajo por rincones precisa de una distribución específica del espacio en el aula. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
L_ Txokoak lan espezifikotzat hartuta; eguneroko jarduera gehienak han egiten dira, eta haur guztiek hara jo behar dute aldiro. |
L_ Los rincones entendidos como trabajo específico, donde la mayor parte de las actividades diarias se realizan en esos rincones y donde todos los niños deben acudir de forma periódica. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Talde bakoitzak lan bat entregatuko du, zuzentzeko. |
Se entregará un trabajo por grupo para su corrección. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Bisita egin eta astebetera entregatuko da lana. |
El trabajo se entregará una semana después de realizar la visita. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Egin lan bat idatziz, jasotako informazio guztia biltzen duena. |
Realizad un trabajo por escrito que recoja toda la información acumulada. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Talde bakoitzak entregatu idatzizko lan bat irakasleari. |
Entregad un trabajo cada grupo por escrito al profesor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Kontzeptu hori argitzeko, eta adibide gisa, komenigarria izango da azaltzea haurrek arazo handiak izaten dituztela familiako diru-sistemak nola funtzionatzen duen jakiteko; batez ere, beren nahi, kapritxo edo beharretarako dirua lortzeko lan egin behar dela ulertzeko. |
Para clarificar este concepto y a modo de ejemplo, será conveniente explicar cómo los pequeños tienen verdaderos problemas para conocer el funcionamiento del sistema monetario familiar, sobretodo el hecho de que se requiere un trabajo para conseguir el dinero que satisfará sus deseos, caprichos o necesidades. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
XVII., XVIII. eta XIX. mendeetan, pedagogia tradizionalak sistematikoki gutxietsi du jolasaren heziketa-balioa; izan ere, jarduera ludikoak desordena, interesik eza, kontrolik eza eta nagikeria esan nahi du korronte pedagogiko horretan, eta ez dator bat inolaz ere lanean eta diziplinan oinarritutako bere metodo eta helburuekin. |
Durante los siglos XVII, XVIII y XIX, la pedagogía tradicional desestima sistemáticamente el valor educativo del juego, dado que en esta corriente pedagógica la actividad lúdica es tomada como sinónimo de desorden, desinterés, descontrol y ocio, y no se ajusta para nada a sus métodos y objetivos basados en el trabajo y en la disciplina. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Lanerako planarena |
Del plan de trabajo |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gozokiak pastaren bi aldeetatik ikus daitezen lortzen badute, eta lan horiek, eraikuntza-blokeak balira bezala, leiho baten aurrean jartzen baditugu, gardenkiak lortuko ditugu, eta gozokien koloreak argiztatu egingo dira. |
Si los niños trabajan hasta que los caramelos se vean por ambos lados de la pasta y colocamos sus trabajos, utilizándolos como bloques de construcción, al lado de una ventana, obtendremos transparencias y se iluminarán los colores de los caramelos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lana bukatu dutenean, zotz batez zulotxoa egin dezake hezitzaileak, eta haur guztien lana, bata bestearen segidan, kolorezko burdin hari batez lot dezake. |
La educadora o educador, una vez acabado el trabajo, puede introducir un palillo para realizar un agujero y unir el trabajo de todos los niños con un alambre de color. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lehortu denean, adibidez, zati txikiak egin ditzakegu, eta lana nabarmenduko duen kolorezko kartoi mehe batean itsats ditzakegu; collage bat edo marrazki bat egiteko atzealdetzat ere erabil dezakegu. |
Por ejemplo, cuando esté seco pueden rasgarlo en partes pequeñas y pegarlo sobre una cartulina de color que realce el trabajo, o utilizarlo como fondo para realizar un collage o para dibujar. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan-aukerak asko dira, eta lana bera eta lan horren barruan izan daitezkeen aukera guztiak egoki planifikatu behar dira; horrela eginez gero soilik izango ditugu eskura haurren erantzunaren arabera jarduerak egokituz joateko behar diren lanabesak. |
Las posibilidades de trabajo son muchas, y es necesario realizar una correcta planificación del trabajo y de sus posibles variantes; solo así dispondréis de las herramientas para ir ajustando las actividades a la respuesta de los niños. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Puntuazioaz gainera, irakasleek lanaren eta antzezpenaren balorazio kualitatiboa eranstea komeni da. |
Además de la puntuación, es conveniente que los profesores adjunten a la puntuación una valoración cualitativa del trabajo y la representación. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Laburpentxo horiek argibideak eman behar dizkiete ikasleei haien talde-lanean izan daitezkeen puntu zailei buruz, arazoei irtenbideak emateko duten gaitasunari buruz edo aurrea hartzeko gaitasunari buruz; azken finean, hautatu duten lanbidean aritzeko funtsezkoak diren gaitasunei buruz. |
Estos breves resúmenes han de dar pistas a los alumnos de posibles puntos conflictivos de su trabajo en equipo, de su capacidad de resolución de problemas, de su capacidad de iniciativa, en definitiva de sus capacidades clave para ejercer la profesión que han escogido. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Aukerak ugari dira, eta moduluan zehar egin den lanak mugatuko ditu. |
El abanico de posibilidades es muy extenso y estará determinado por el trabajo que se haya realizado a lo largo del módulo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hauek dira proposa daitezkeen lanetariko batzuk: |
A continuación se hace referencia a una serie posible de trabajos a proponer: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lana ebaluatzeko jarraituko diren irizpideekin orri bana emango zaie ikasleei lanarekin hasi aurretik. |
Al empezar el trabajo se repartirá a cada alumno una hoja con los criterios que se van a seguir para evaluar su trabajo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Moduluan aztertu ditugun hizkuntzak lantzeko aukera eman dezakeen interesgune bat abiapuntutzat hartuta, antzezpen-lan bat egin behar da landutako zenbait adierazpen-teknika erabiliz. |
Partiendo de un centro de interés que permita trabajar los diferentes lenguajes estudiados en el módulo, se trata de elaborar un trabajo de representación que integre las diferentes técnicas expresivas trabajadas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Talde bakoitzak antzezteko lan bat prestatu behar du, eta puntu hauek hartu behar ditu kontuan: |
Cada grupo deberá elaborar un trabajo para ser representado que tendrá que tener en cuenta una serie de consideraciones: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Ikasleek lana diseinatu behar dute, hau da, pertsonaiak asmatu eta argumentua sortu behar dute, musika egokitu behar dute, dekoratuak, jantziak eta osagarriak egin behar dituzte, koreografia prestatu behar dute eta abar. |
Los alumnos deberán diseñar su trabajo: crearán el argumento; inventarán los personajes; adecuarán las músicas; construirán los decorados, disfraces y complementos; prepararán la coreografía; etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan konplexua eta diziplina anitzekoa denez, bost eskola-saio eskain diezazkiokegu; denbora gehiago behar bada, eskolaz kanpoko saioak egingo dira. |
Debido a que es un trabajo multidisciplinar y complejo, se pueden dedicar a él 5 sesiones, que se completarán fuera de clase si es necesario más tiempo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Bi urtetik aurrera lan bertsua egin dezakegu, baina zaldiari buruzko kanta bat eta panpinari buruzko beste kanta bat asmatuz. |
A partir de los 2 años, se puede realizar el mismo trabajo, pero inventando una canción sobre el caballo y otra sobre el muñeco. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Zenbait tresna (batez ere perkusio-tresnak) ohikoak izango dira musika-gelan; beste batzuk, berriz, nekez izango ditugu eskura; beraz, eskura ez ditugun horiekin entzuketen bidez lan egingo dugu. |
Algunos instrumentos serán de uso habitual en el aula de música (especialmente los de percusión), mientras que otros difícilmente se encontrarán en ella, por lo que el trabajo con ellos se realizará a través de audiciones. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan nekeza denez, unitateari ekitean hastea eta unitatearekin batera lantzea komeniko litzateke; hala, jasotako esperientziak aprobetxa ditzakezue. |
Debido a que es un trabajo laborioso, sería conveniente empezarlo al iniciar la unidad y trabajarlo paralelamente; de este modo, se podrían aprovechar las experiencias que vayáis obteniendo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan hau 6-8 pertsonako taldeetan egingo da, esku hartzen duten pertsonaia kopuruaren arabera. |
Este trabajo se realizará en grupos de 6 a 8 personas en función de los personajes que intervengan. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Zenbait musika-irudi (biribila, zuria, beltza...) erritmoarekin eta haren kontzeptuekin lotzen has daiteke haurra etapa honetan; lagungarri izango zaio haurrari, bai geroko lanean, bai musika-hezkuntzarako eta espazioaren eta denboraren integrazio egokirako ere. |
En esta etapa, el niño puede empezar a relacionar las diferentes figuras (redonda, blanca, negra...) con el ritmo y sus conceptos; esto le ayudará en su trabajo posterior, así como favorecerá una educación musical y una integración espaciotemporal adecuadas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Erritmo bitarrekin eta hirutarrekin lan egiten jarraitu behar dugu, eta hizkuntzatik abiatutako erritmoaren lanketari ekin, txalo eginez silabak markatuz. Adibidez, erritmo bitarra/erritmo hirutarra Ma-ddi, Mar-tin, I-ra-ti, Jo-se-ba. |
Se debe continuar trabajando con ritmos binarios y ternarios, e iniciar el trabajo con el ritmo a partir del lenguaje marcando las sílabas con las palmas, por ejemplo de los nombres: Ritmo binario Ritmo ternario Ju-an, Sa-ra Re-be-ca, Ri-car-do |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Ehundurekin lan egitea |
El trabajo con texturas |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Mota horretako edukiekiko hezitzailearen jardunbidea ikasgelako lanean aplikatu behar da bereziki. |
La actuación de la educadora o educador respecto a este tipo de contenidos tendrá su aplicación especialmente en su trabajo en el aula. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan-ohiturak bereganatzen lagundu behar da, haiek gabe ezin baita metodologia hau garatu. |
Se han de facilitar unos hábitos de trabajo sin los que resulta imposible desarrollar una metodología actual. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan-ohitura horien artean, hauek leudeke: laneko autonomia, materialaren erabilera, materialarekiko begirunea, eta arreta eta entzuteko jarrera. |
Entre estos hábitos, se pueden considerar la autonomía en el trabajo, el uso y respeto por el material y el trabajo de la atención y la escucha. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haurrari lan egokia proposatze aldera, haur bakoitzaren garapen-aukerak ezagutu behar ditu, baita pentsamenduaren kontzeptualizazioa ere, helduarenarengandik bereizia delako. |
Debe conocer las posibilidades de desarrollo de cada niño, así como la conceptualización del pensamiento diferente de la del adulto, a fin de proponerle un trabajo adecuado. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur bakoitzaren heltze-prozesua errespetatzea hizkuntza guztietan garrantzitsua bada ere, hizkuntza logiko-matematikoari dagokionez ezinbestekoa da lan egokiak planteatu ahal izateko. |
Si bien en todos los lenguajes es importante, cuando se hace referencia al lenguaje lógico-matemático, respetar el proceso madurativo de cada niño, ello es imprescindible para poder plantear los trabajos adecuados. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Objektuen ezaugarri fisikoen behaketarekin eta esperimentazioarekin ekiten zaio lan sentsorialari; horrela prestatzen da haurra kantitatea, espazioa eta denbora kontzeptuez jabetzeko; izan ere, kontzeptu horiek dira harremanak izaten eta eragiketak egiten lagunduko diotenak. |
El trabajo sensorial se inicia con la observación y experimentación de las cualidades físicas de los objetos, con lo que el niño se prepara para la adquisición de los conceptos de cantidad, espacio y tiempo (que le permitirán relacionarse y operar). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lan-proposamenak |
Propuestas de trabajo |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hauek izan daitezke lanerako zenbait proposamen: |
Algunos ejemplos de propuestas de trabajo pueden ser las siguientes: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur-eskoletan, material didaktikoekin lan egiten hasten dira haurrak modu sistematikoagoan. |
En las escuelas infantiles se introduce el trabajo con material didáctico de una forma más sistemática. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Astebete azterketa egiteko, eta beste aste bat lana egiteko. |
1 semana para hacer el estudio de audiencia y otra para realizar el trabajo. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Lanean sakontzen denaren araberakoa. |
Depende de la profundidad del trabajo. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Talde bakoitzak bere lana entregatu beharko du. |
Cada grupo tendrá que entregar su trabajo. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
(horretarako, egokitzat jotzen dituzuen aholku guztiak eman beharko dizkiezue haurrei, eta lanean kontuan hartu behar duzue adin horretako haurrek ez dakitela irakurtzen eta idazten, normalean; hortaz, argazkiak, marrazkiak, etab. erabili beharko dituzue). |
(Para ello debéis dar a los pequeños todos los consejos que creáis pertinentes y tener en cuenta para vuestro trabajo que los pequeños normalmente a estas edades no saben leer ni escribir, así que debéis ayudaros de fotos, dibujos, etc.) |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Talde osoan eztabaida egin daiteke, lan honetan sortu daitezkeen zalantza, hausnarketa eta argudio guztiei buruz. |
Se puede hacer un debate en gran grupo sobre todas las dudas, reflexiones y argumentos que surjan al respecto de este trabajo. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Lan bat egin beharko duzue, idatziz, bildutako informazio guztia jasotzen duena. |
Deberéis realizar un trabajo por escrito que recoja toda la información acumulada. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Talde bakoitzak lan bat entregatu beharko du, zuzentzeko. |
Cada grupo tendrá que entregar un trabajo para su corrección. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Lana bisita egin eta hiru egunera entregatu beharko da. |
El trabajo se deberá entregar 3 días después de realizar la visita. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Zuen ondorioak ikastaldeari azaldu behar dizkiozue, eta lana irakasleari entregatu. |
Tenéis que exponer vuestras conclusiones a la clase y entregar el trabajo al profesor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Alegia, lanean baliagarritzat naukatela ikusten dut, eta atsegin dut. |
Es decir, yo veo que en el trabajo me consideran útil, y eso me gusta. |
Materiala: Ezintasuna |
- Lana |
- Trabajo |
Materiala: Ezintasuna |
Lana bukatutakoan, entregatu, zuzentzeko. |
Una vez finalizado entregar el trabajo para su corrección. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hori beharrezkotzat jotzen da, kontuan hartuta gaurko gizarteak guraso batzuei eskatzen dien bizimodua, bizitza-erritmoa, lan eskerga, ordutegiak, eguneroko errutina eta are egonkortasun ekonomikorik edo afektiborik eza ere; hori guztia dela eta, guraso horiek oso nekatuta edo aztoratuta egoten dira batzuetan, eta haurra zama astuna egiten zaie. |
Ello se detecta como necesario por la forma de vida que la sociedad actual exige a algunos padres, el ritmo de vida que deben llevar, la gran cantidad de trabajo, los horarios, la rutina diaria e incluso la falta de estabilidad económica o afectiva hace a veces que estos progenitores se sientan tan cansados o bien tan angustiados que el pequeño puede resultar en ciertas ocasiones una carga algo molesta. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Autore horrek jolas-mota hauei dagokienez aipatzen duen ezaugarrietako bat helburuari dagokio; bere ustez, hurbilago dago lanetik jolasetik baino, batez ere, adin batzuetan, muntatzeko eta desmuntatzeko gehiago erabiltzen direnean, muntatutako egiturekin jolasteko baino. |
Una de las características que destaca este autor con respecto a este tipo de juegos se refiere a su finalidad, ya que lo considera más cercano al trabajo que al propio juego, sobretodo a ciertas edades en que son utilizados más para crear montando y desmontando, que para jugar con las propias estructuras montadas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
mozorrotzeko arropa, kapelak, oinetakoak, txotxongiloak, marrazteko materiala, pintatzekoa, ipuinak, musika-tresnak eta beste hainbat objektu (plastika-lanak egiteko, gauzak itsasteko, ebakitzeko, osatzeko, collage egiteko, mota guztietako paperekin jolasteko, etab.). |
ropa para disfraces, sombreros, zapatos, títeres, material de dibujo, pintura, cuentos, todo tipo de instrumentos, objetos que permitan la ejecución de trabajos de plástica, pegar, cortar, componer, collage, jugar con papeles de todo tipo, etc. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Jolas sinbolikoa bultzatzen duten objektu-mota guztiak: sukalde-muntaiak, ile-apaindegiak, garajeak, dendak, era guztietako plastikozko janariak daramatzaten erosketa-orgatxoak, jantziak eta higienerako, atsedenerako eta elikadurarako ekipo osoak dituzten panpinak, arotzaren eta iturginaren lanabesak (muntatzeko torloju eta azkoinak, besteak beste) dituzten lan-mahaiak.... |
Todo tipo de objetos que favorezcan el juego simbólico, como montajes de cocina, peluquería, garajes, tiendas, carros de la compra con todo tipo de alimentos de plástico, muñecas y muñecos con equipos completos de vestidos, de higiene, de descanso y alimentación, bancos de |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Aipatzekoak dira oso bestelako testuinguru soziopolitiko batean egin ziren lan batzuk ere, L. Vygotskik eta A. Luriak egindakoak, hain zuzen, gizartearen alderditik aztertu baitzuten giza ezagutzaren garapena. |
Otros trabajos a mencionar y dentro de un contexto socio-político muy diferente son los aportados por L. Vygostski y A. Luria, con la introducción de la vertiente social al estudio del desarrollo del conocimiento humano.( |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Gizarte Politikaren Zuzendaritza Nagusia. Lan eta Gizarte Politika Kontseilaritza. |
Dirección General de Política Social Consejería de Trabajo y Política Social. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Aita esfortzu eta lan askorekin ibil daiteke, distantzia laburrak besterik ez bada ere. |
El padre, con mucho esfuerzo y trabajo, ahora puede caminar, aunque solo distancias cortas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Erreferentziazko anbulatorioan aurretik tratamenduarekin motibatzeko lana egin duten pazienteak. |
Pacientes con un trabajo previo de motivación hacia el tratamiento realizado en su centro ambulatorio de referencia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan-talde guztiek izaten dituzte gogorik gabeko lan faseak, kohesio gehiago edo gutxiagoko faseak, lana aurrera eramateko gaitasun handiago edo txikiagoko aldiak; ezkortasun eta egindako lanari buruzko hausnarketa urriko faseetan ez gelditzea da garrantzitsuena. |
Todo equipo de trabajo va pasando alternativamente por fases de trabajo de mayor o menor desánimo, de mayor o menor cohesión y de mayor o menor capacidad de resolver la tarea; lo importante es no quedarse estancado en fases de pesimismo y de poca reflexión sobre el trabajo realizado. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-arazoengatik lana eta horri dagokion soldata galtzeko arriskua dagoenean soilik ematen zaio lehentasuna osasunari. |
De hecho, sólo se consideran los aspectos de salud de manera prioritaria cuando se concibe que se puede perder el trabajo con su correspondiente retribución a causa de ésta. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Kolektibo horiekin esku hartzean, haien egoera ebaluatu beharko da (etxebizitza-, lan- eta gizarte-arazoez gain), eta eskuragarri jarri beharko zaizkie dauden laguntzak. Aldez aurretik, eskumena duen organoak ezintasuna onartu beharko du. |
En las intervenciones con estos colectivos se tendrá que evaluar su situación (además de los problemas de vivienda, trabajo, sociales, etc.), y poner a su alcance las ayudas disponibles, previo reconocimiento de su discapacidad en el órgano competente. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Kolektibo horren parte-hartzea mugatuta dago urritasunak dituzten etorkinen lanerako prestakuntzan eta lan-munduan txertatzeko laguntza-programetan. Parte hartzea bermatzeko, beharrezkoa da Espainian bizitzea eta lan egitea baimentzen duen nahitaezko dokumentazioa. |
Este colectivo también ve limitada su salida a participar en los programas de ayuda a la formación e inserción laboral de las personas inmigrantes con discapacidad, ya que se precisa de la documentación preceptiva que autorice su residencia y trabajo en España. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oro har, osasun-zerbitzuetara jotzea bigarren mailan baztertuta geratzen da. Lana bilatzea, paperak lortzea eta familiari bidaltzeko dirua irabaztea dira lehentasunak. |
El acceso a los servicios de salud generalmente se ve relegado a un segundo plano, dado que la prioridad se centra en la búsqueda de trabajo, en conseguir los papeles y en ganar dinero para enviar a la familia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Seme-alabengan (haurrak eta gazteak) hauek nabarmentzen dira: hizkuntzaren ezagutzarik eza, eskola-absentismo altua familiaren ekonomian laguntzeagatik (anai-arreba gazteagoak zaintzeagatik edo lanera joateagatik), eskola uztea (batez ere neska gazteek) eta adinari dagokiona baino ezagutza-maila urriagoa (ez da ahaztu behar adinaren arabera eskolatzen direla). |
En los hijos e hijas (niños y jóvenes) destacan el desconocimiento del idioma, el alto absentismo escolar al apoyar la economía familiar (bien por cuidar a hermanos menores o por acceder al trabajo), el abandono escolar (sobre todo de las jóvenes) y el nivel de conocimientos más bajos a los que corresponden a su edad (no se ha de olvidar que se les escolariza en función de la edad). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ikusi dugun moduan, dokumentazio falta, eragile kulturalak, eta lan- eta etxebizitza-egoera ezegonkorra eta abar etengabeak dira etorkinen artean. |
Como se ha ido viendo, la falta de documentación, los factores culturales y las condiciones de precariedad en el trabajo, la vivienda, etc., son una constante en la población inmigrante. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
oso zaila egiten zaie lana aurkitzea. |
Les resulta muy difícil encontrar trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Askotan, ezkutuko ekonomian topatzen dute lana eta lan ordu asko izan ohi dira oso soldata baxuaren truke. |
En muchos casos se consiguen trabajos en la economía sumergida en los cuales trabajan muchas horas por un salario ínfimo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia berriz elkartzeko eskubideak hauetarako sarbidea ahalbidetzen du: heziketa, lana, orientazioa, trebakuntza, hobekuntza eta birziklatze profesionala. |
El derecho de la reagrupación familiar permite el acceso a la educación, a un trabajo y a la orientación, formación, perfeccionamiento y reciclaje profesional. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Asilo-eskubidearekin, egoitza-baimenarekin, lanarekin, nazionalitatearekin eta erroldatzearekin lotutako alderdi guztiei buruzko informazioa eta orientazioa. |
Información y orientación sobre todos los aspectos relacionados con el derecho de asilo, permisos de residencia, trabajo, nacionalidad y empadronamiento. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxebizitza eskuratzeak bere horretan duen kostu-zailtasunari etxebizitza eskuratzeko beharrezko dokumentazioaren arazoa gehitu behar zaio (lan kontratuak, nominak, txostenak, aurrerakinak, banku-abalak eta abar), bai jabetza-erregimenean, bai alokairuan. |
A la dificultad inherente al coste de una vivienda, hay que sumar el problema de la documentación necesaria para acceder a ella (contratos de trabajo, nóminas, informes, adelantos, avales bancarios, etc.), ya sea en régimen de propiedad o alquiler. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Azken finean, profesionalaren helburuetako bat egindako lanak autodeterminazioan eta gizarteratzean laguntzea da. |
De hecho, una de las finalidades del profesional, es que el trabajo realizado, facilite su autodeterminación e inclusión social. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gure herri eta hirietan agerikoa da immigrazioaren eragina, batez ere lanik gogorrenetan eta gutxien ordaintzen dutenetan. |
El impacto de la inmigración es patente en nuestros pueblos y ciudades, generalmente en el desempeño de los trabajos más duros y menos remunerados. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oro har, aldi baterako lanak hartzen dituzte, eta badaezpadako kontratuekin gainera, batez ere legezkotasun-egoerak eta dokumentazio-faltaren arazoek bultzatuta. |
En general acceden a trabajos de tipo temporal, informal y contratos precarios sobre todo derivados de los problemas de la situación de legalidad y de la falta de documentación. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Informazioan eta orientazioan, familia-nukleoan jarraipena emango zaien lan-planak (aukera hori bada) ere aipatu behar dira, baita erreferentziazko profesionala ere; izan ere, horri edozein kontsulta egin ahal izango zaio; horiez gain, familia-gatazka izanez gero, teknikariak egin dezakeen bitartekari-zeregina ere aintzat hartu beharko da. |
En la información y orientación también se debe hacer referencia a los planes de trabajo que se seguirán con el núcleo familiar (si la opción es ésta), el profesional de referencia al cual podrá consultar cualquier duda y al papel de mediador que puede desempeñar el técnico en caso de conflicto familiar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan-metodologia. |
Metodología de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxea bakarrik edo aldizkako laguntzarekin (lan pisutsuetarako) mantentzen du |
Mantiene la casa solo o con ayuda ocasional (para trabajos pesados) |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
lan egiteko disponibilitatea, curriculuma eta prestakuntza, lanerako ikastaroak, lana bilatzeko ikastaroak, lana egiteko jarrera eta motibazioa. |
disponibilidad para trabajar, currículum y formación, cursos ocupacionales, cursos de búsqueda de empleo, actitud y motivación para desempeñar un trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Jarduera eta esku-hartzea emakume horien eta beren seme-alaben beharretara egokituko dira; profesional taldearen laguntza jasoko dute uneoro, eta horiek arazo bakoitzari egokitutako banakako lan-planak markatuko dituzte. |
La actuación y la intervención se adaptarán a las necesidades de estas mujeres y de sus hijos; estarán apoyadas en todo momento por un grupo de profesionales, los cuales marcarán un plan de trabajo individualizado que se ajuste a cada problemática. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adingabeentzako bizikidetza-unitateek Ikastetxearen Heziketa Proiektuaren baitan funtzionatzen dute oro har. Proiektu hori heziketako langile guztiek eta ikastetxeko zuzendaritzak egindakoa izaten da; bertan, proiektua egitearen arrazoia definitzen da eta, era berean, funtzionatzeko modua eta laneko estrategia deskribatzen dira. |
Las unidades de convivencia para menores funcionan, en general, de acuerdo a un Proyecto Educativo de Centro, elaborado por todo el personal educativo y por la dirección del mismo, donde se define su motivo y su razón, y a la vez, se describe su manera de funcionar y su estrategia de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Diziplina anitzeko lana |
El trabajo multidisciplinar |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Teknikari taldeak hobekuntza- edo lan-plana prestatuko du familiarentzat, eta, alaba berreskuratzeko, puntu batzuk bete beharko ditu. |
El equipo técnico elaborará un plan de mejora o de trabajo a la familia donde se le marcarán unos puntos que tendrá que cumplir si quiere recuperar a su hija. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hau da, hauez hitz egiten da, adibidez: familiak etxebizitza egonkorra izan, eta bizitzeko baldintzetan lortu ote duen, lanik ote duten, toxikoen kontsumoa nola ari den garatzen (kasua denean) eta abar. Azken finean, familiaren aurrerapenak eta atzerapausoak ebaluatzen dira. |
Es decir, se habla, por ejemplo, de si la familia ha adquirido una vivienda estable y en condiciones de habitabilidad, de si tienen trabajo, de cómo evoluciona el consumo de tóxicos (cuando sea el caso), etc., y se van evaluando los avances o retrocesos de la familia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adingabeak jasaten duen arrisku-egoeraren arabera, familiarekin lan egitea pentsatuko da. |
En función de la situación de riesgo que padezca el menor, se planteará el trabajo con la familia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gizarte zerbitzuetakoek dituzten profesionalekin (familia-langileak, kale-hezitzaileak eta abar) eta gurasoekin egindako lan-planaren (etxebizitza, lana, osasuna eta abar bezalako alorren inguruan normalean) bidez adingabea kontrola daitekeen arrisku-egoeran baldin badago, adingabeak bere etxean jarraituko du. |
Si el menor se encuentra en una situación de riesgo controlable por la acción de los servicios sociales mediante la red de profesionales de que dispone (trabajadoras familiares, educadores de calle, etc.) y el plan de trabajo que se haga con los padres (respecto a puntos que normalmente incluyen vivienda, trabajo, salud, etc.), el menor permanece en
| Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan gehiegia. |
Exceso de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan eta Gizarte Gaietarako Ministerioaren aldizkaria, 40. zk. |
Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, nº 40. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan eta Gizarte Gaietarako Ministerioaren 2003ko Guía de Ayudas Sociales para las familias lanaren aurkezpenak hau dio: |
La introducción de la Guía de Ayudas Sociales para las familias del 2003 del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, en su presentación dice: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lanerako edo ekintzarako plana |
Plan de trabajo o acción |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lanerako edo ekintzarako plana ere esaten zaio. Tresna horrek esku-hartzea gauzatzeko aukera emango du metodologia baten bidez eta modu antolatuan eta sistematikoan, egoera arazotsuan aldaketa lortzeko xedearekin. |
También se denomina plan de trabajo o acción y es el instrumento que permitirá llevar a cabo la intervención a través de una metodología y de una forma organizada y sistemática, con la finalidad de conseguir el cambio en la situación problemática. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Espainiak ere sartu du zerbitzu hori, Lan eta Gizarte Gaietarako Ministerioaren eta autonomia-erkidegoen bitartez. |
También el Estado español la ha incorporado, a través de Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales y de las comunidades autónomas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
LAN ETA GIZARTE-GAIETARAKO MINISTERIOA |
MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan eta Gizarte Gaietarako Ministerioa. |
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bestalde, denbora batez familiako erantzukizunak beren gain izan ondoren lan-merkatura sartzen diren pertsonei beharrezko birziklapena edo prestakuntza eskaintzeko asmoa dute. |
Por otra parte, pretenden ofrecer el reciclaje o la formación necesaria a aquellas personas que se incorporan al mercado de trabajo después de haber estado durante un tiempo asumiendo las responsabilidades familiares. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lanean ari direnei dagokien familia-bizitza eta lan-bizitza bateratzeari buruzko legea arauz garatzea, gurasoek lanpostuarekin duten lotura mantentzen duten bitartean seme-alaben zaintza hobetu dadin. |
Desarrollo reglamentario de la Ley de conciliación de la vida familiar y laboral de las personas trabajadoras, que permita mejorar el cuidado de los hijos mientras los padres mantienen la vinculación con su puesto de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lan eta Gizarte Gaietarako Ministerioan Familiari Laguntza emateko Plan Osoaren oinarrizko dokumentua egin dute, eta, dokumentu hori abiapuntu hartuta, hainbat autonomia-erkidegok (Valentziak, Nafarroak eta Kataluniak, esate baterako) esku hartzeko programa eta proiektu ugari garatu dituzte. |
Desde el Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales se ha elaborado el documento base del Plan Integral de Apoyo a la Familia, a partir del cual diversas comunidades autónomas (como el País Valenciano, Navarra y Cataluña) han ido desarrollando diversos programas y proyectos de intervención. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horrek guztiak bere lana arrakastaz garatzeko beharrezko jakintza emango dio eta, gainera, bere buruarekiko segurtasuna indartuko du, arazoei aurre egiteko eta konpontzeko gakoak emango dizkio eta egoera arazotsuak gertatzeko aukera txikiagoa izatea eragingo du. |
Todo ello le facilitará el bagaje necesario para desarrollar con éxito su trabajo y, además, reforzará su seguridad personal, le dará claves para afrontar y resolver problemas y hará que disminuya la posibilidad de que se produzcan situaciones problemáticas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
- Familia-dinamikan esku hartzea, lanerako planaren zati denean. |
- Intervenir en la dinámica familiar, cuando forme parte del plan de trabajo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gaur egun, esku-hartzeak lehentasuna ematen dio banakoa bere familia- eta gizarte-ingurunetik banantzea eskatzen ez duten baliabideekin lan egiteari. |
En la actualidad, la intervención prioriza el trabajo con recursos que no impliquen la separación del individuo de su medio familiar y social. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lanerako plan horien azken puntuetan neurri murriztaileago bat aipatu da, beti legearen babespean, norabide batean ere aurrerapenik gertatzen ez den kasuetan ezar dadin. |
En los puntos finales de estos planes de trabajo se cita una medida de tipo más restrictivo y siempre amparándose en la ley, para ser adoptada si no se producen avances en ningún sentido. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adingabearen zaintza eta tutoretza gurasoek izanik, lanerako plan bat sinatzen da eta kasuaren segimendu zehatza egiten da, baloratzen den arte. |
Manteniendo la guarda y tutela del menor los padres, se firma un plan de trabajo y se realiza un seguimiento exhaustivo del caso hasta su valoración. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
zenbait kasutan, familia disfuntzionalekin egin beharreko lana familia horren bizitza osorako izan ohi da. |
en algunos casos, el trabajo con familias disfuncionales se prolonga durante toda la vida de esa familia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
landa-lana gauzatzen duten pertsonak. |
personas que realizan el trabajo de campo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Profesionalaren lana da erruduntasun-sentimendu hori lantzea, positiboki bideratzea eta egoera horrekin ikuspegiari eta lanari dagozkion bestelako aukerak aktibatuko dituzten estrategiak bilatzea. |
Es labor del profesional trabajar este sentimiento de culpa, encauzarlo positivamente y buscar estrategias que activen alternativas de visión y de trabajo con la situación. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Astebete, gutxi gorabehera, informazioa lortzeko; ordubeteko eskola-saio bat lanak aurkezteko; eta bi orduko eskola-saio bat panela egiteko. |
Una semana aproximadamente para obtener la información y una sesión de clase de 1 hora para la presentación de los trabajos, y una de 2 horas para la realización del mural. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Halaber, gizarteratze-prozesuan, lana gizarte-balio gisa sustatzen da, pertsonen eta inguruaren aurreko errespetua bermatzen da eta zenbait jokabide bultzatzen dira, hala nola prestutasuna eta zintzotasuna. |
También se potencia el trabajo como valor social durante el proceso de inserción, se garantiza el respeto a las personas y al propio entorno y se fomentan actitudes como la honestidad y la sinceridad. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familietan eragina duten krisien gaineko sakontze-lana egingo dugu, eleberriak edo testuak irakurtzea abiapuntu hartuta. |
Se trata de hacer un trabajo de profundización respecto las crisis que afectan a la familia, a partir de la lectura de novelas o textos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxetik kanpo denbora luzez izan ohi da, maiz lana dela eta, edo instituzionalizatu egin delako. Horrek seme-alabekiko harremana ezegonkorra izan dadin eragiten du. |
Acostumbra a mantener largas ausencias de su hogar, en muchas ocasiones a causa del trabajo, o porque haya sido institucionalizado, lo cual conlleva a una precaria relación paternofilial. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Trantsizio-krisiak gizarteko eginkizunari eta egoera berri batean sartzeari zuzenean lotuta daudenak dira, besteak beste, jaiotzak, ikastetxetik institutura igarotzea, erretiroa hartzea, lana aldatzea eta abar. |
Las crisis de transición son las que van unidas directamente al rol social y a la implicación en una la nueva situación, como puede ser un nacimiento, el paso del colegio al instituto, la jubilación, el cambio de trabajo, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Alde batetik, hori betetasun-iturri izan daiteke, denbora eta askatasuna izango baitute kanpoko mundua, lehengo denbora-pasak edo berriak berriz aurkitzeko, edo lanari edo bikote-harremanari denbora eskaintzeko. Baina, beste alde batetik, aurreragoko guraso-eginkizuna dela eta, galera-sentimenduak agertzen dira (habia hutsaren sindromea deiturikoa). |
Por una parte, esto puede ser una fuente de satisfacción, ya que hay tiempo y libertad para un reencuentro con el mundo exterior, antiguos o nuevos pasatiempos, dedicación al trabajo o a la relación de pareja; pero por otra parte se experimentan sentimientos de pérdida por los antiguos roles parentales (el llamado síndrome del nido vacío). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zirkulazioko guneak (korridorea, atondoa) ondo argiztatzea, baita lanekoak ere (sukaldea, arraska, garajea eta abar). |
Iluminar adecuadamente las zonas de circulación (pasillos, recibidores), así como las de trabajo (cocina, lavadero, garaje, etc.). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lana amaitzean, eskuak ondo garbitu eta lehortu behar dira eta larruazalaren oreka mantentzeko krema berezia eman behar da. |
Al acabar el trabajo, se han de lavar y secar bien las manos y aplicar una crema específica para mantener el equilibrio de la piel. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lana idatziko da, biografia txiki bat sartuta. |
Se redactará el trabajo, incluyendo una pequeña biografía. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Talde bakoitzak gelan aurkeztuko du bere lana, eta irakasleari entregatuko dio behar bezala aurkeztuta. |
Cada grupo presentará su trabajo en clase y lo entregará debidamente presentado al profesor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Irudimena inplizituki dago jolasean, hiru urtetik aurrera batez ere, eta lagundu egiten du ondorengo etapetako pentsamendu abstraktuak garatzen, bai eta arauak eta eskolako lanak egiten ere. |
La imaginación, que está implícita en el juego, sobre todo a partir de los tres años, ayuda a desarrollar los pensamientos abstractos de las etapas subsiguientes, así como las reglas y la incorporación al trabajo escolar. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Vygotyskik hau idatzi zuen nerabearen psikologiari buruzko lan batean: |
Vygotski en un trabajo sobre la psicología del adolescente escribió: |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Buytendijken ustez, "haurra haurra delako jolasten da"; haur-izaerak ez dio helduaren lana bezalako jarduera serio eta sistematikoa egiten uzten. |
Para este autor "el niño juega porque es niño", su carácter infantil no le permite una actividad seria y sistemática como el trabajo del adulto. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Ez da harritzekoa; izan ere, XIX. mendea industrializazioaren mendea izanda, pentsalari gehienek garrantzi handiagoa eman zieten lanari buruzko teoriei eta produkzio-jarduerekin lotutako energiari, jolasari buruzko teoriei baino. |
No es tampoco de extrañar, ya que el siglo XIX es el siglo de la industrialización, que la mayoría de estos pensadores supediten o condicionen sus teorías sobre el juego a las del trabajo y a la existencia de energía relacionada con sus actividades productivas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Adibidez, lehen gizarte industrialetan, haurrek lan egitea gauza arrunta zen, eta haurren helburua beren soldataz familiaren ekonomian laguntzea zen. Ingurune horretan, ahalik eta denbora eta leku gutxien eskaintzen zitzaion jolasari, eta, gizartean ere, gaizki ikusia zegoen jolasa, produktiboa ez zelako. |
Por ejemplo, en las primeras sociedades industriales el trabajo infantil era una práctica común y la finalidad de los niños era contribuir con su salario a la economía familiar, en ese entorno, las horas y espacios dedicados al juego eran mínimos, incluso socialmente el juego podía estar mal considerado debido a su
| Materiala: Jolasaren metodologia |
Astebete. Irakasleak erabaki behar du lana egiteko zenbat eskola-ordu erabili. |
1 semana, decidiendo el profesor las horas de clase que se destinen a la realización del trabajo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Lana irakasleari entregatu behar zaio, eta Oscarren eta Anaren egoerei buruz dauden iritzien gaineko eztabaida egin daiteke. |
El trabajo se ha de entregar al profesor, y se pueden debatir las diferentes posiciones respecto a los casos de Óscary Ana |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
15 egun. Irakasleak erabaki behar du lana egiteko zenbat eskola-ordu erabili. |
15 días, decidiendo el profesor las horas de clase que se destinen a la realización del trabajo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Talde bakoitzak gainerakoei azalduko die egindako lana. |
Cada grupo expondrá su trabajo en clase. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Nola zehazten da gelako lanean? |
De qué manera se especifica en el trabajo de aula. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hamabost egun informazioa biltzeko eta astebete lana eta horma-eskema egiteko. |
Quince días para recoger toda la información y una semana para realizar el trabajo y el mural. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasunaren Mundu Erakundearen (OMEren) arabera, elikadura, bizilekua eta lana dira osasunaren oinarrizko zutabe, "osasuna jendea bizi den eta jendeak lan egiten duen lekuetan dagoelako, eta leku horietan galtzen delako"(r). |
Según la OMS, la alimentación, el alojamiento y el trabajo son pilares básicos para la salud, "porque la salud se mantiene y se pierde ahí donde la población vive y trabaja" (r). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hain zuzen ere, lehiakortasunak eta lan-exijentziek, orekarik gabeko jaki azkarrek, komunikabideen eraginak lortu ezin dena lortzeko itxaropena sorrarazten baitute, asteburuetan jendetza mugitu behar izateak, kutsadurak, ingurumena hondatzeak eta abarrek ez die ez, ohitura osasungarriei bat ere laguntzen. |
la competitividad y la exigencia en el trabajo, las comidas rápidas no equilibradas, los efectos de los medios de comunicación que crean expectativas inalcanzables, la necesidad de movimientos masivos de población los fines de semana, la polución y destrucción del medio ambiente, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik guztiagatik, ezinbestekoa izango da aditu eta teknikarien laguntza (bereziki sanitarioena eta irakasleena), baita administrazio publikoena ere, alor guztietako profesionalei komunitatearekiko zer erantzukizun duten adierazteko; era berean, ezagutzak, trebetasun eta jarrerak eskaini beharko dizkiete profesional horiei, zerbitzatzen dituzten herrietan edo egiten duten lanetan dituzten erantzukizunak |
Por todo ello será esencial la colaboración de especialistas y técnicos (especialmente sanitarios y docentes), además de las administraciones públicas, para despertar entre los diferentes profesionales su responsabilidad de cara a la comunidad y dotarles de conocimientos, habilidades y actitudes para que las lleven a cabo en las poblaciones a las que sirven o en los trabajos que desempeñan. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Bi orduko saioa izango duzue lan guztiak azaltzeko. |
Dispondréis de una sesión de 2 horas para exponer todos los trabajos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lana ikasgelan aurkeztuko duzue eta, horren ostean, iritziak trukatuko dira. |
(c) Presentaréis el trabajo en clase, tras la cual habrá una puesta en común. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Behaketa-lana |
Un trabajo de observación |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Ikerketa-lan bat egin behar da inkesta bidez; haurtzaroan eskolatuta egon diren 70-80 urte bitarteko aitona-amonei egingo zaie inkesta. |
Se trata de realizar un trabajo de investigación mediante encuesta, que se pasará a una población de abuelos de entre 70-80 años que hayan estado escolarizados durante su infancia. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Lan hori egun gutxian burutu genuen eta, gero, hainbat forotan banatu genuen, iritziak jasotzeko. Gaur egun ere etengabe berrikusten da, Manuel Caragol Fundazioaren web orrian baitago ikusgai. Ondoren, marrazkiak erantsi genizkion, ikusten dutenek hobeto uler zezaten; ez da irtenbide perfektua, ezta hurrik eman ere, baina, gutxienez, guztiz itsuak diren pertsonek irakur dezakete. |
El trabajo estuvo listo en pocos días, se distribuyó por varios foros para recabar opiniones y, de hecho, aún hoy sigue en permanente revisión, colgado en la página Web de la Fundación Manuel Caragol; posteriormente le agregamos ilustraciones para que fuera más comprensible a los ojos de quienes disponen de visión, y aunque no es en absoluto la solución perfecta al menos es legible por ciegos totales. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Informatikaria naiz, eta Manuel Caragol Itsuentzako Fundazioan egiten dut lan; nire zeregina ikusmen-urritasunak dituzten pertsonei etxeko informatikaren arloan aholkularitza eskaintzea da. Alegia: modu presentzialean trebatzen ditut, erraz irakur dezaketen dokumentazioa prestatzen dut, haien kontsultak argitzen ditut... eta sortzen diren premia guztiei erantzuten saiatzen naiz. |
Soy informático y mi trabajo, que se desarrolla en la Fundación de Ciegos Manuel Caragol, consiste en asesorar a las personas discapacitadas visuales en temas de informática doméstica, lo que incluye formarlas presencialmente, elaborar documentación que les sea de fácil acceso, responder a sus consultas..., y lo demás que surja. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Lantzen ditugun gaiei buruzko dibulgazio-lan bat argitaratuta genuen gure web orrian ordurako, eta han aipatzen genuen erabiltzaile gor-itsuak direla Braille-gailuak gehien erabiltzen dituztenak. Horrekin batera, Espainiako Itsuen Erakunde Nazionalak (ONCE) argitaratutako alfabeto daktilologiko erliebeduna zen gor-itsuen munduari buruz nik ezagutzen nuen gauza bakarra (alfabeto daktilologiko erliebedun hori haurra nintzelarik ikusi nuen, eta oraindik berriz noiz topatuko zain jarraitzen dut). |
En un trabajo divulgativo que publicamos un tiempo atrás en nuestra página Web sobre las materias que tocamos, mencionábamos a los usuarios sordociegos como más asiduos de los dispositivos Braille; esto, y un alfabeto dactilológico en relieve editado por la Organización Nacional de Ciegos de España, que vi en mi infancia y que todavía suspiro por volver a encontrar, eran por entonces lo único que conocía yo del mundo de la sordoceguera. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
LANAREN AURKEZPENA |
PRESENTACIÓN DEL TRABAJO |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |