haurra hiltzeko arrisku handiagoa; sistemak birikak, esate baterako heldu gabe daudelako gaixotasunak izateko aukera; edo garuneko odoljarioak izateko arriskua. |
mayor riesgo de mortalidad del bebé, posibilidad de sufrir enfermedades debido a la inmadurez de sistemas como el pulmonar, o peligro de padecer hemorragias cerebrales. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dieta terapeutikoa, aldiz, egokitutako elikadura da, eta gaixotasunak sendatzea, arintzea eta konplikazioak aurrez ikustea du helburu. |
En cambio, la dieta terapéutica es la adaptación de la alimentación dirigida a curar, aliviar y prevenir complicaciones de las enfermedades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ezintasunaren maila eta jatorria (istripua, gaixotasuna...) zein diren eta denboran okerrera egingo duen jakitea garrantzitsua da. |
Es importante conocer el grado de minusvalía, la causa (accidente, enfermedad...) y si ésta irá en aumento a lo largo del tiempo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gaztaroa eta helduaroa galdu izanaren sentipen mingarria agertzen da, baita pixkanaka autonomia galtzeko beldurra ere. Halaber, gaixotasunen beldurra eta heriotzaren eraginez maite den pertsona galtzeko beldurra ere agertzen dira. |
Aparece un sentimiento doloroso de pérdida de la juventud y de la adultez, y de temor ante el hecho de la pérdida paulatina de autonomía, así como el temor a la enfermedad y a la pérdida del ser querido por la muerte. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Banakoari dagokionez, ohikoenak gaixotasunak, trafiko-istripuak, baliaezintasuna eta abar izaten dira. |
A nivel individual las más frecuentes son las enfermedades, los accidentes de tráfico, la invalidez, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gero, ondoko balio hauek ezarri ziren; gizabanakoetan gaixotasunak agertzea zehaztu da balio horietan, ehuneko hauetan: |
Después establecieron los siguientes valores, en los que determinan la aparición de enfermedades en los individuos, en los porcentajes siguientes: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Krisi larria (300 edo gehiago):.......... gaixotasunak agertzea %79an. |
Crisis importante (300 o más):........... aparición de enfermedades en un 79%. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
adikzioak eta gaixotasunak. |
adicciones y enfermedades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Erabiltzaileen arabera, eguneko zentro hauek bereiz daitezke: adinduentzako, ezinduentzako, buruko gaixotasunak dituztenentzako, emakumeentzako, droga-mendekotasuna dutenentzako eta adingabeentzako zentroak. |
En función de los usuarios, se puede diferenciar entre centros de día para personas mayores, discapacitadas, con enfermedades mentales, mujeres, drogodependientes y menores. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adimen-urritasunak edo buruko gaixotasunak dituztenentzako babespeko pisuak |
Pisos tutelados para personas con discapacidades psíquicas o enfermedades mentales |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zahartzaroak, gaixotasun-prozesuekin batera, urritasunarekin (gorputzeko funtzio baten galera) hasten diren mendekotasunen agerpena ekartzen du. Jarduera mugatzea (edo ezintasuna) etortzen da jarraian, eta horrekin batera, hori konpentsatzen ez bada, ingurunean parte hartzea muga daiteke (elbarritasuna). |
El proceso de envejecimiento, junto con los procesos de enfermedad, provoca la aparición de una serie de dependencias que empiezan con un déficit (perdida de una función del cuerpo), al que le sigue una limitación de la actividad (o discapacidad) y a su vez, si no se compensa, puede provocar una limitación en la participación del
| Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Kontsumo-aldia, aurretiazko tratamendu-saiakerak, substantzia mota, kontsumoarekin lotutako bestelako gaixotasunak, gizarte-bazterketaren maila, familiaren laguntza-maila eta abar. |
el período de consumo, los intentos anteriores de tratamiento, el tipo de sustancia, existencia de otras enfermedades asociadas al consumo, el grado de exclusión social, el nivel de apoyo familiar, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
ez dute inolako gaixotasunik, sukarrik ere ez dute eta ia-ia hoztu ere ez dira egiten; ez dira ezeren gaixo terminalak. |
no sufren ninguna enfermedad y ni tan solo tienen fiebre, ni se resfrían prácticamente; no son enfermos terminales de nada. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Alde horretatik, aipatu behar da heriotza-tasa handia ekarri duten gaixotasun berriak agertu direla, HIESa esate baterako, edo larriagotu egin direla beste batzuk, minbizia edo gaixotasun koronarioak, adibidez. |
En este sentido cabe citar la aparición de nuevas enfermedades con un elevado índice de mortalidad como el SIDA, o el agravamiento de otras como el cáncer o las enfermedades de tipo coronario. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Alde horretatik, prebentzioa pertsonak trebatzera zuzenduta dago, beren buruak kontrolatuta gaixotasun bat izateko arrisku-faktoreak gutxitu ditzaten edo gaixotasunak izan ditzakeen ondorioak samurragoak izan daitezen. |
En este sentido, la prevención está orientada a capacitara las personas para que, mediante su propio control, puedan reducir los factores de riesgo por los que se puede contraer una enfermedad, o contrarrestar sus posibles consecuencias. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
elikadura, hezkuntza, jarduera-atseden zikloak, higienea, gurasoekiko eta anai-arrebekiko erlazio afektiboa (seme-alaba bakarra den edo familia ugaria), gaixotasunik eta istripurik izan duen eta abar. |
la alimentación, la educación, los ciclos de actividad-descanso, la higiene, su relación afectiva con sus padres, hermanos (si es hijo único o familia numerosa), la presencia de enfermedades y accidentes, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Higienea da kontuan hartu beharreko beste alderdi garrantzitsu bat. Izan ere, higiene faltak infekzioak eta gaixotasunak sor ditzake, eta horiek ere eragin diezaiokete hazkunde harmoniatsu bat izateari. |
I La higiene será otro aspecto importante a considerar, ya que su ausencia puede provocar infecciones y enfermedades que también pueden afectar a un crecimiento armónico. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arnas gaixotasunak (esate baterako, bronkioetako asma), asaldura metabolikoak (diabetesa), infekzio kronikoak; kardiopatiak; sortzetiko edo hartutako immunoeskasiak eta abar. |
Enfermedades respiratorias como el asma bronquial, alteraciones metabólicas como la diabetes, infecciones crónicas, cardiopatías, inmunodeficiencias congénitas o adquiridas, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Azkenik, haurtzaroko gaixotasunak, gaixotasun horien prebentzioa eta haurtzaroko lehenengo sendabideak azalduko ditugu; horretarako, beste behin ere, prebentzioa eta osasuna zaintzeko ohiturak hartzea oso garrantzitsua dela azpimarratu dugu. |
Finalmente se tratan las enfermedades infantiles y la prevención y primeras curas en la infancia, haciendo de nuevo incidencia en la prevención y en la adquisición de hábitos de protección de la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurraren osasuna eta gaixotasuna |
Salud y enfermedad en el niño............................. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hezitzailea, eta haren jarrera gaixotasunen aurrean |
El educador y su actuación ante enfermedades................ |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Herrialde garatuetan, bizi-baldintzak hobetzeak gutxitu egin ditu gaixotasun infekziosoak. Herrialde garatuetako eta azpigaratuetako haurren heriotza-tasak alderatuta, oso garbi egiazta daiteke esan berri duguna. |
En los países desarrollados, la mejora de las condiciones de vida ha contribuido a la disminución de las enfermedades infecciosas, hecho fácilmente demostrable cuando se comparan las tasas de mortalidad infantil de los países desarrollados con las de los países subdesarrollados. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, irizpide erabilgarrienetako bat gaixotasunaren arrazoia kontuan hartzea da, hau da, gaixotasunaren etiologia kontuan hartzea. |
Sin embargo uno de los criterios más útiles es el que se realiza atendiendo a la causa de la enfermedad, es decir a su etiología. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
erradiazioak, beroa, substantzia kimikoak eta amak izandako infekzio eta gaixotasunak. |
radiaciones, calor, sustancias químicas, infecciones y enfermedades maternas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Malformazioak dituzten fetuen %20 baino gehiago berez galtzen dira, eta gainerakoak sortzetiko gaixotasunen batekin jaiotzen dira. |
Más del 20% de los fetos con malformaciones terminan en aborto espontáneo y el resto nacen con una enfermedad congénita. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Denbora batean edukitzen diren sintoma eta seinale batzuk dira; horiek definitzen dute klinikoki zer gaixotasun zehatz dugun. |
Son un conjunto de síntomas y signos que existen a un tiempo y que definen clínicamente una enfermedad concreta. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Esan daiteke, adibidez, barizela-agerraldi batek %30eko erikortasuna izan duela, denbora jakin batean 10 haurretik 3k gaixotasun hori izan badu. |
Se puede decir por ejemplo que un brote de varicela ha tenido una morbilidad del 30%, si 3 de cada 10 niños se han visto afectados por esta enfermedad en un tiempo determinado. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Argi eduki behar da gaixotasunak osasun-ekipoek diagnostikatu eta tratatu behar dituztela, baina hezitzaileak, lan eraginkorra egiteko, gaixotasun ohikoenen jatorriarekin eta sintomekin zerikusia duten alderdi batzuk ezagutu behar ditu, baita nola jardun behar duen jakin ere. |
Debe quedar claro que es a los equipos sanitarios a quien corresponde el diagnóstico y tratamiento de todas las enfermedades, sin embargo, el educador, para llevar a cabo una eficiente labor deberá conocer algunos aspectos relacionados con el origen y los síntomas de las enfermedades más frecuentes así como sus pautas de actuación. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ezagunena Creutzfeldt-Jakob-en gaixotasuna da, giza espezieari eragiten dion entzefalopatia espongiforme bat da. |
La más conocida es la enfermedad de Creutzfeldt-Jakob que es una forma de encefalopatía espongiforme que afecta a la especie humana. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekziosoak kutsakorrak ere esaten zaie pertsona batetik bestera transmititzen dira. |
Las enfermedades infecciosas, también llamadas contagiosas, se transmiten de unas personas a otras. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Elgorria, barizela edo gripea dira birusek sortzen dituzten beste gaixotasun batzuk. |
Otras enfermedades causadas por virus son el sarampión, la varicela o la gripe. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hauek dira haurrek izaten dituzten lehenengo sintomak: hasieran, sukar neurritsua, ezinegona, buruko minak, gaixotasun- eta hotz-sentsazioa, jateko gogo eza eta eztarri lehorra, eta, gerora, belarri inguruko mina eta hantura eta sukar altua. |
En los niños, los primeros síntomas suelen ser fiebre moderada, intranquilidad, cefaleas, sensación de enfermedad y frío, pérdida del apetito y sequedad de garganta, seguidos de dolor y tumefacción alrededor de los oídos y fiebre elevada. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haur-erroseola edo seigarren gaixotasuna ere esaten zaio. |
También llamada roséola infantil o sexta enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasunak 2-8 urte bitartean jotzen du gehien. |
La mayor incidencia de la enfermedad se da entre los 2 y los 8 años de edad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ez da oso gaixotasun ohikoa, baina kezka handia sortzen du: garuna eta bizkarrezur-muina biltzen dituzten mintzak (meningeak) infektatzen ditu. |
Es una enfermedad poco frecuente, pero muy temida, en la que se infectan las membranas (meninges) que envuelven el cerebro y la médula espinal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Digestio-gaixotasunak |
Enfermedades digestivas |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Neska-mutilekin lan egiten duten eta kontaktuan dauden profesionalen zeregina ez da txikienen osasun-arazoak konpontzea; baina haurrak inkubatzen ari diren gaixotasunak prebenitu eta arindu ditzakete, lehenengo sintomak atzemanda. |
La misión de los profesionales que trabajan y están en contacto con los niños y niñas no es la de resolver los problemas sanitarios de los más pequeños, aunque sí pueden y deben contribuir a prevenir y a paliar, con la detección de los primeros síntomas, las enfermedades que puedan estar incubando. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haur-eskola batera jo, eta galdetu ea zer gaixotasun izan dituzten ohikoenak azken ikasturtean. |
Debéis visitar un centro de educación infantil e informaros de cuales han sido las enfermedades más frecuentes durante el último curso. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Bikoteka jarri, eta egin unitate honetan aipatu ditugun gaixotasun guztien fitxategi bat. |
Por parejas tenéis que elaborar un fichero de todas las enfermedades tratadas en la Unidad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Urtero, 0-14 urte arteko bost milioi haur baino gehiago hiltzen da, batez ere, garabidean den munduan, beren inguruarekin erlazionatutako gaixotasunengatik, hau da, bizi eta jolasten diren eta ikasten duten inguruan. |
Cada "g&>, más de cinco millones de niños de 0 a 14 años de ^^"ad mueren, sobre todo en el mundo en desarrollo, a | causa de enfermedades relacionadas con su ambiente, esto es, el entorno en el que viven, estudian y juegan. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekziosoak dagoeneko ez dira haurren heriotza-tasa handiaren arrazoia, batez ere, medikuntzan izan diren aurrerapenei eta higieneari esker eta bizi-mailak gora egin duelako; haatik gora egin dute istripuengatiko heriotzek. |
Gracias a los avances de la medicina, la higiene y el aumento del nivel de vida, se ha comprobado cómo las enfermedades infecciosas han dejado de ser la causa de un elevado índice de mortalidad infantil, pero sin embargo lo que sí se ha incrementado ha sido la mortalidad por accidentes. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurdunaldian alkohola, drogak edota tabakoa kontsumitzeagatik edo dieta orekatua ez izateagatik, gaixotasun transmitigarriak izateagatik edo ariketa fisiko arriskutsuak egiteagatik, fetua behar bezala garatuko ez lukeen arazo edo urritasunen bat sor daiteke jaio aurretiko aldian. |
Hábitos como el consumo de alcohol, drogas, tabaquismo, o el no llevar una dieta equilibrada, padecer enfermedades transmisibles o realizar actividades físicas peligrosas durante la gestación pueden producir deficiencias o trastornos en el desarrollo del feto durante este período prenatal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Izan ere, jaiotzen denean ez dio uzten garatzeari. Gizakia gai da bere gaitasunak erabiltzeko, dituenei eusteko edo daudenak huts egiten dutenean, okerrera egiten dutenean edo galtzen direnean beste batzuk erabiltzeko; horrela, gai da genetikoki, gaixotasunagatik edo istripuagatik galdu dituen gaitasunak hobetzeko edo ordezkatzeko tresnak erabiltzeko. |
Esto es debido a que su desarrollo no se acaba con el nacimiento, al contrario, el ser humano es capaz de utilizar sus capacidades, mantenerlas e incluso sustituirlas por otras cuando las existentes fallan, empeoran o se pierden; de esta manera es capaz de servirse de instrumentos para mejorar o sustituir aquellas capacidades de las que carece ya sea por causa genética, por enfermedad o accidente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Demagun gaixotasun hauen gero eta kasu gehiago dagoela: |
Ante un aumento significativo de casos de las siguientes enfermedades: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Familiei zuzendutako idatzi bat egin behar duzue, binaka. Idatzian gaixotasunaren berri eman behar diezue eta zer urrats egin behar dituzten adierazi, haurra gaixotu dela uste badute. |
Tenéis que redactar por parejas un comunicado para las familias donde se informe de la existencia de la enfermedad en el centro y donde se faciliten las pautas a seguir si se detectan signos de su presencia. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Beste gaixotasun batzuk baldin badituzte ere haur-eskolara ez ekartzeko eskatu behar zaie gurasoei: |
También se exigirán unos períodos de no asistencia o baja cuando se produzcan ciertas enfermedades como: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Exantemak, eritemak edo orban gorriak azaltzea ere, babak izan edo ez, gaixotasun infekzioso baten sintoma dira. |
La aparición de exantemas, eritema o mancha roja, con o sin presencia de vesícula, es otro síntoma de enfermedad infecciosa. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Exantemak izaten dituzten gaixotasunen espektro zabala ikusi dugu aurretik (elgorria, barizela eta abar); gaixotasun horietako bakoitzak bere adierazpenak dituenez, medikuak diagnostikatu behar du zer gaixotasun den eta zenbateko larritasuna duen. |
Se ha visto un amplio de enfermedades exantémicas (sarampión, varicela, etc.) y cada una presenta sus propias manifestaciones por lo que será el médico quién diagnostique la enfermedad y su gravedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horrela bada, haur-hezitzaileen zeregina ez da gaixotasunari ekitea, baina bai gaixotasuna egon daitekeela ohartaraztea; modu horretan gaixotasuna hobeto tratatzen lagunduko baitute. |
Por tanto la misión de los educadores infantiles no es actuar sobre la enfermedad, sino alertar sobre su posible existencia, colaborando de esta manera en su mejor tratamiento. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
(b) Barizelaren kontrako txerto unibertsala 12-15 hilabete arteko haur osasuntsuei ematea gomendatzen da. 11-12 urte izan, txertoa jarri ez eta gaixotasuna igaro ez dutela dioen historia kliniko frogagarria aurkezten duten haurrak ere txertatu egin behar dira selektiboki. |
(b) La vacuna universal contra la varicela se recomienda en niños sanos entre los 12 y los 15 meses; los niños que a los 11 o 12 años no hayan sido vacunados, y presenten historia clínica fehaciente de no haber pasado la enfermedad, también deben ser vacunados selectivamente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hezitzailea, eta haren jarrera gaixotasunen aurrean |
El educador y su actuación ante enfermedades |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Mikroorganismo manipulatuek osatzen dituzte, botere antigenikoari eusteko; baina ez dira patogenoak izaten, hau da, ez dira gaixotasuna sortzeko gai, baina bai organismoak antigorputzak sor ditzan eragiteko, etorkizunean berriz ere kontaktuan sartzen bada mikoorganismoari eraso egin diezaioten. |
í‰stas están formadas por microorganismos manipulados para que conserven su poder antigénico, pero que no sean patógenos, es decir, que sean incapaces de producir enfermedad pero sí, en cambio, provocar que el organismo produzca anticuerpos para poder combatir al microorganismo si en el futuro vuelve a entrar en contacto. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Txertoak dira, seguruenera, prebentzioaren arloan gaixotasun infekziosoen kontrako neurririk eraginkorrena. |
Las vacunas son tal vez la medida más eficaz en el campo de la prevención contra las enfermedades infecciosas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Modu errazagoan esateko, gaixotasuna sortzen duen eragilea dosi txikietan ematea da txertoa; organismoan irauten duten antigorputzak sortzen ditu, eta babestu egiten du organismoa, etorkizunean gerta daitezkeen kutsaduretatik. |
De forma más sencilla se puede entender la vacuna como la administración en dosis muy pequeñas del propio agente que origina la enfermedad, que provocan la creación de anticuerpos que permanecen en el organismo, y lo protegen en el caso de futuros contagios. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik ematen digute txertoek gaixotasun batzuk sortzen dituzten antigeno espezifiko batzuen kontrako babes iraunkorra. |
Por esta razón aporta protección duradera contra antígenos específicos, responsables de ciertas enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Defentsa natural edo bat-bateko aktiboak: gaixotasun bat pasatu ondoren edo, nahiz eta sintomarik ez izan, kutsatze hutsarekin organismoak sortzen dituen antigorputz espezifikoak dira. |
l_ Defensas naturales o espontáneas activas serían los anticuerpos específicos creados por el organismo tras pasar una enfermedad o por el simple contagio aunque no haya habido sintomatología. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arrisku handiko pertsonei ematen zaie modu profilaktikoan, edo gaixotasun infekzioso baten sintomak hasten direnean. |
Se administra a individuos de alto riesgo de manera profiláctica o cuando comienza la sintomatología de una enfermedad infecciosa. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Era berean, gaixotasun batzuk dituzten emakumeek, esate baterako, I. motako diabetes mellitusa (intsulina-mendekoa) edo fenilzetonuria (metabolismoaren gaixotasuna), arriskua dute sortzetiko kardiopatiak, adimen-atzeratasuna eta abar duten haurrak edukitzeko. |
Así mismo, las mujeres que padecen algunas enfermedades como la diabetes mellitus tipo I (insulino-dependiente) o la fenilcetonuria (enfermedad del metabolismo) corren el riesgo de tener hijos con cardiopatías congénitas, retraso mental, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurtzaroan, prebentzioa gaixotasun infekziosoen gainean jardunda egiten da, hau da, prebentziozko immunizazioen bidez, eta ikastetxeetan eta haur-eskoletan neurri profilaktikoak hartuz. |
Durante la etapa infantil la prevención se lleva a cabo actuando sobre las enfermedades infecciosas, es decir, mediante inmunizaciones preventivas, tomando medidas profilácticas en las escuelas y centros infantiles. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun horrek sintoma arinak izaten ditu, katarro arrunt baten antzekoak, baina, haurdun dagoen emakume batek harrapatzen badu, fetuari sortzetiko anomalia larriak eragin diezazkioke. |
Los síntomas de esta enfermedad suelen ser leves y recuerdan a los de un catarro común, sin embargo, si una mujer la contrae durante el embarazo puede ocasionar anomalías congénitas graves en el feto. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik guztiagatik, inor sortu eta jaio aurretik hasi behar dugu gaixotasunak prebenitzen, eta bizitza osoan zehar iraun behar du prebentzioak. |
Por todo ello, la prevención de las enfermedades ha de comenzar antes de la concepción y nacimiento y ha de durar a lo largo de toda la vida. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Begietako gaixotasunik ohikoena da, batez ere, haurretan. |
Es la enfermedad ocular más frecuente, sobre todo en niños. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horren atzetik fase sintomatikoa dator, eta gaixotasunaren ezaugarri diren adierazpen larriak agertzen dira: |
A continuación se inicia la fase sintomática con las manifestaciones graves que caracterizan la enfermedad: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Pertsona eramaileek, nahiz eta gaixotasunaren sintomarik eta seinalerik ez izan, zein HIESak jota daudenek transmiti diezaiekete infekzioa beste pertsona batzuei, prebentzio-neurri egokiak hartzen ez badituzte. |
Tanto las personas portadoras, aunque no tengan síntomas ni signos de la enfermedad, como las enfermas de SIDA, pueden transmitir la infección a otras personas si no adoptan las medidas de prevención adecuadas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Birusek sortzen dituzten beste gaixotasunetan bezalaxe, antibiotikoek ez dute gaixotasuna sortu duenaren kontra tratatzeko balio. |
Como en otras enfermedades producidas por virus, los antibióticos no sirven como tratamiento causal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Oro har, pertsona askoren eztarrian eta sudurrean egoten dira, baina pertsona batzuetan soilik pasatzen edo sartzen dira gorputz barrura, normalean odolaren bidez (barrera hematoentzefalikoa), eta gaixotasuna sortzen da. |
Normalmente se encuentran en la garganta y nariz de muchas personas, pero sólo en algunas penetra o pasa al cuerpo, normalmente a través de la sangre (barrera hematoencefálica), y produce la enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ez da batere normala gaixotasun hau lehenengo 3 hilabeteetan eta 5 urte egin ondoren izatea, hazi ahala organismoak meningitis mota horretatik babesten ikasten duelako. |
En los 3 primeros meses y después de los 5 años es difícil que se dé esta enfermedad porque, con el crecimiento, el organismo aprende a defenderse de él. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arnas aparatuko gaixotasun bat da, eta, normalean, bat-batean agertzen da; intentsitate desberdinetako disnea-krisiak (arnasa hartzeko ezintasuna) izaten dira, eta gaixotasun itzulgarria den arren, berriz agertzen da. |
El asma bronquial es una enfermedad del aparato respiratorio que se manifiesta de manera más o menos súbita, con crisis de disnea (dificultad para respirar) de diversa intensidad y que suele ser reversible y recidivante (puede reaparecer después de padecida). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun larria izanagatik ere, haurrik gehienak astebetean erabat osatzen dira. Dena den, birika-sistemari eragin diezaioketen arazoak sor daitezke, hala nola, pleura-isuriak edo biriketako krisiak. |
A pesar de ser una enfermedad grave, la mayoría de niños se recuperan por completo en una semana; sin embargo pueden surgir complicaciones que afectan al sistema pulmonar como derrames pleurales o abcesos pulmonares. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun hau bularreko haurraren bat-bateko heriotzarekin eta asmarekin erlazionatu izan da, eta helduetan biriketako arazo kronikoekin batera ikusi izan da, baina hori ezin da segurtasun osoz ziurtatu. |
Se ha relacionado esta enfermedad con la muerte súbita, con el asma y de manera constatada con enfermedades pulmonares crónicas en los adultos, pero no se puede afirmar con plena seguridad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaur egun arnas birus sintzitialaren kontrako immunoglobulina espezifiko bat dago. Prebentzio-modura, gaixotasun larria eduki dezaketen haurrei aplikatzen zaie, eta gaixotasunaren larritasuna murriztu egiten duela ikusi da. |
Actualmente, se dispone de una inmunoglobulina específica contra el virus sincitial respiratorio que se aplica, de manera preventiva, a los niños con alto riesgo de presentar la enfermedad grave, con lo que se ha visto que disminuye la gravedad de la enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Medikuak eztularen kontrako zerbait errezetatu dezake (eztul gutxiago egiteko, ez eztula desagerrarazteko), baita antibiotikoak ere; eraginkorragoak izango dira gaixotasunaren hasieran hartzen hasiz gero. |
El médico puede recetar un antitusígeno (para reducir la gravedad de la tos, no para eliminarla) y antibióticos, que serán más eficaces si se inician con el comienzo de la enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Bronkiolitisa izateko joerarik handiena haur goiztiarrek dute, eta gaixotasun horren kasurik larrienak bihotzeko eritasunen bat edo immunoeskasiaren bat dutenetan gertatzen dira. |
Los niños más propensos son los prematuros; y los casos más graves los que presentan una enfermedad del corazón o alguna inmunodeficiencia. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arnasketako gaixotasuna da, eta eztul handia eta etengabekoa sortzen du. |
Se trata de una enfermedad respiratoria que consiste en una tos intensa y persistente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hirugarren faseak 1-3 aste irauten du, eta gaixotasunaren sintomak, batez ere, eztula, pixkanaka arindu egiten dira. |
La tercera fase dura de 1 a 3 semanas y de forma progresiva se van atenuando los síntomas de la enfermedad, especialmente la tos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hauek dira beste arazo batzuk: tuberkulosiaren andui partikularretarako drogari erresistentzia izatea, eta gaixotasuna berriro pairatzea. |
Otras complicaciones son la resistencia a la droga para cepas particulares de la tuberculosis y la recurrencia (que se vuelva a repetir) de la enfermedad en algunos pacientes. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Robert Koch (1843-1919). Mikrobiologo alemaniarra; tuberkulosiaren baziloa isolatu zuen 1882an, eta gaixotasun horren kontrako txertorako tuberkulina lortu zuen 1890ean. |
Robert Koch (1843-1919). Microbiólogo alemán que aisló en 1882 el bacilo de la tuberculosis y obtuvo en 1890 la tuberculina para vacunar contra esta enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun akutua da, oso infekziosoa, eta haurrei eragiten die batez ere (1-5 urteko haurrei). |
Se trata de una enfermedad aguda muy infecciosa que afecta principalmente a la infancia (de 1 a 5 años). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Esperientzia luzea du txerto horrek munduan bi bilioi pertsona baino gehiagorekin erabili izan da segurtasun osoz, baina arazoak sortzen ditu, bai ematen duen babes mailari dagokionez, bai gaixotasuna diagnostikatzeko eragiten duen zailtasunari dagokionez (izan ere, tuberkulina-proban positiboa aktibatzen du). |
Existe una gran experiencia con esta vacuna, que ha sido utilizada con seguridad en más de 2 billones de personas en el mundo, sin embargo presenta algunos problemas en cuanto al grado de protección que produce, y a la dificultad que genera en el diagnóstico posterior de la enfermedad (activa el positivo de la prueba de la tuberculina). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna gehiago ez zabaltzeko, gaixoa ospitaleratzea eska daiteke eta ospitaleratuta edukitzea kutsatzeko epea igaro arte. |
Se puede solicitar la hospitalización para prevenir la propagación de la enfermedad hasta que se supere el período de contagio. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Beste gaixotasun infekzioso batzuek ez bezala, tuberkulosiak ez du inkubazio-aldi zehatzik. |
A diferencia de otras enfermedades infecciosas, la tuberculosis no tiene un período de incubación específico. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Askotan, tratamenduko lehenengo fasean ospitaleratu egin behar izaten da gaixoa, baina gaixotasuna kontrolpean dutenean, ohiko jardunera itzul daiteke. |
Con frecuencia es necesaria la hospitalización durante la primera fase del tratamiento pero una vez que la enfermedad está bajo control, el paciente puede volver a su actividad normal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna behin pasatzeak ez du esan nahi betiko immunitatea izaten denik. |
No por haber pasado una vez la enfermedad se confiere inmunidad duradera. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Biztanleen laurdena tuberkulosia sortzen duen baziloarekin kutsatuta dago, baina gehienek ez dute gaixotasunaren seinalerik adierazten, beren sistema immunologikoak baziloa mugatuta edukitzea lortzen duen bitartean. |
Una cuarta parte de la población está infectada por el bacilo que produce la tuberculosis, pero la mayoría de la gente no demuestra signos de la enfermedad mientras su sistema inmunológico consiga que se mantenga localizada. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aurretik esan dugu birus honen egitura oso aldakorra izaten dela; horregatik txertoa egin behar izaten da urtero, baita txertatu ere arriskuan dagoen biztanle izanez gero; gure kasuan, gaixotasun kronikoak dituzten haurrak. |
Como se ha comentado anteriormente, el hecho de que la estructura de este virus sea tan variable, obliga a que cada año se tenga que fabricar la vacuna y vacunarse cuando se pertenece a la población de riesgo, en este caso niños con enfermedades crónicas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Tuberkulosia gaixotasun infekzioso eta kutsakorra da, akutua edo kronikoa, eta Mycobacterium tuberculosis baziloak sortzen du. Organismoko edozein ehuni eragin diezaioke, baina, normalean, biriketan mugatzen da; hori da erasanik ohikoena eta kutsakorrena. |
La tuberculosis es una enfermedad infecto-contagiosa, aguda o crónica producida por el bacilo Mycobacterium tuberculosis, que puede afectar a cualquier tejido del organismo pero que se suele localizar en los pulmones, esta afección es la más frecuente y contagiosa. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arnas gaixotasunak |
Enfermedades respiratorias |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arnas aparatuari eragiten dioten gaixotasunak dira. |
Las enfermedades respiratorias son las que afectan al aparato respiratorio. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun kronikoren bat duten haurrentzat oso kaltegarria izan daiteke. |
En niños que padecen alguna enfermedad crónica puede resultar muy dañina. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna pasatuz gero, bizitza osorako immunizatzen da. |
La inmunización dura toda la vida una vez pasada la enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Birus batek eragindako gaixotasuna da; haurtzaroan izaten da gehienetan, eta guruin- eta nerbio-ehunei eragiten die, batez ere. |
Es una enfermedad viral que aparece generalmente en la infancia y que afecta sobre todo al tejido glandular y nervioso. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna pasatuz gero, immunitatea izango dugu bizitza osorako. |
El pasar la enfermedad produce inmunidad permanente, para toda la vida. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
6. motako giza herpes birusak sortzen du. Gaixotasunak ez du luze irauten, eta, batez ere, 6 hilabetetik 3 urte arteko haurrei eragiten die. |
Está causada por el herpes virus humano tipo 6. Es una enfermedad breve que principalmente afecta a niños entre los 6 meses y los 3 años. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun exantematikorik ohikoena izango da, seguruenera. |
Es posiblemente la enfermedad exantemática más frecuente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Txertoarekin ez da ez gaixotasunik pasatzen ezta kutsatzen ere, eta, horrenbestez, jaioberrien sortzetiko errubeola ikaragarria saihesten da. |
Con la vacuna se evita tanto padecer como transmitir la enfermedad y por lo tanto la temida rubéola congénita en los recién nacidos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Varicella zoster (VVZ) birusak sortzen duen gaixotasun kutsakorra da. |
Es una enfermedad contagiosa causada por el virus de la varicela-zóster (VVZ). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna pasatuz gero, immune izaten da bizitza osoan. |
Una vez pasada la enfermedad se es inmune toda la vida. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Prebentzioa ez da erraza, katarro-garaian egoten delako kutsatzeko arrisku gehien, hau da, gaixotasuna diagnostikatu aurretik. |
La prevención es difícil ya que cuando mayor es el riesgo de contagio es en el período catarral, antes de diagnosticar la enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Elgorria gaixotasun exantematikoa da, eta exantema makulo-papulosoak dira oinarrizko lesioa. |
El sarampión es una enfermedad exantemática, cuya lesión elemental son las máculo-papulosas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
2_ Zeharka, berriz, airearen bidez (hotzeriak eta gripeak sortzen dituzten birusak), elikagai kutsatuen bidez (elikagai toxikoek sortutako infekzioak, esate baterako, salmonella), uraren bidez, lurraren bidez edo kutsatutako objektuen bidez (
| I__El contacto indirecto se puede realizar a través del aire (virus causantes de resfriados y gripes), alimentos contaminados (infecciones toxicoalimentarias como la salmonela), el agua, el suelo u objetos contaminados (juguetes, cubiertos, pañales, peines, etc.), o insectos hematófagos (el mosquito anofeles y la mosca tse-tse
| Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekziosorik ohikoenak |
Enfermedades infecciosas más frecuentes |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekziosorik ohikoenak etiologiari jarraiki sailkatu ditugu, eta honako hauek dira: |
Las enfermedades infecciosas más frecuentes, clasificadas según su etiología son las siguientes: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun exantematikoak |
Enfermedades exantemáticas |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arnas aparatuko gaixotasunak |
Enfermedades del aparato respiratorio |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Digestio-aparatuko gaixotasunak |
Enfermedades del aparato digestivo |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Beste gaixotasun batzuk |
Otras enfermedades |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekzioso exantematikoak |
Enfermedades infecciosas exantemáticas |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Exantemak dituzten gaixotasunei esaten zaie gaixotasun exantematikoak. |
Las enfermedades exantemáticas son aquellas que presentan exantemas: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Exantemak dira eritema-plaken moduko azaleko erupzio purpurak edo gorrixkak, eta gorputzean hainbat modutara zabal daitezke, gaixotasunaren arabera. |
erupciones cutáneas en forma de placas eritematosas, de color púrpura o rojizo, que pueden tener distintos tipos de distribución en el cuerpo, en función de la enfermedad en la que aparece. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Espainian, osasun-sistema aurreratua duten herrialde garatuetan bezalaxe, gaixotasun horietako asko desagertuta daude txertaketa sistematikoari esker. |
En España, al igual que en los países desarrollados donde existe una sanidad avanzada, muchas de estas enfermedades han sido prácticamente erradicadas gracias a la vacunación sistemática. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Behien entzefalopatia espongiformearen (behi eroen gaixotasuna) giza aldaera dela esan daiteke. |
Se podría decir que es la variante humana de la encefalopatía espongiforme bovina (la enfermedad de las vacas locas). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Birus-espezie asko dago, eta mota askotako ondorioak izan ditzakete, bai ohiko infekzio txiki batzuk rinovirusak sortzen duen burutik beherakoa, esate baterako, bai gaixotasun oso larriak GIB birusak sortzen duen hiesa, adibidez. |
Existe una gran variedad de especies de virus con un espectro muy diverso de efectos, desde pequeñas infecciones habituales, como resfriados provocados por el rinovirus, hasta enfermedades de extrema gravedad como el SIDA, provocado por el virus VIH. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Atal honetan haurtzaroan izaten diren gaixotasun infekzioso edo kutsagarririk ohikoenak azalduko ditugu. |
En este apartado se tratarán las enfermedades infecciosas o transmisibles más frecuentes en la infancia. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aurretik esan dugun bezala, mikroorganismo patogenoek giza gorputza inbaditzen dutenean sortzen dira gaixotasun infekziosoak. |
Como ya se ha dicho anteriormente las enfermedades infecciosas se producen cuando microorganismos patógenos invaden el cuerpo de un ser humano. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Mikroorganismo horiek, gainera, pertsona batetik bestera transmititzeko gaitasuna dute, hau da, gaixotasun kutsakorrak izaten dira. |
Además, estos microorganismos poseen la capacidad para transmitirse de una persona a otra, es decir, son enfermedades contagiosas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Batetik, patogenoak ditugu (gaixotasuna sortzen dute): giza organismoarekin kontaktuan jartzen direnean infekzio larriak sor ditzakete; adibidez, kolera, tuberkulosia, pneumonia... Bestetik, oportunistak deituak ditugu: azalean, mukosa genitalean, ahoan eta abar egoten dira; ez dute kalterik sortzen, baina defentsak jaisten direnean gaixotasun edo infekzioren bat sor dezakete, adibidez, por un lado, están las patógenas (causantes de enfermedad), que cuando entran en contacto con el organismo humano le pueden provocar infecciones graves como el cólera, la tuberculosis, la neumonía... Por otro lado, están las denominadas oportunistas, que se encuentran en la piel, en la mucosa genital, en la boca, etc., sin producir ningún perjuicio, pero que cuando bajan las defensas pueden prosperar produciendo una enfermedad o infección, como por ejemplo |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hauek dira sortzetiko gaixotasun edo anomaliarik ohikoenak: |
Ejemplos de enfermedades o anomalías congénitas más frecuentes son: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Unitate honetan ez ditugu gaixotasun mota horiek azalduko, haurraren garapen kognitibo, afektibo eta motorrari eta hizkuntzaren garapenari eragiten dioten gaixotasunak beste modulu batzuetan aztertu direlako. |
En esta unidad no se tratarán este tipo de enfermedades, puesto que a aquéllas que repercuten o afectan al desarrollo cognitivo, motor, afectivo o del lenguaje del niño, ya se les da un tratamiento específico en otros módulos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun kutsakorrak edo infekziosoak. Beste organismo bizidun bat inbaditzen duten organismo bizidunek, hau da, bakterioek, birusek, parasitoek edo prion esaten zaien partikula infekzioso batzuek sortzen dituzten gaixotasunak dira. |
Enfermedades transmisibles o infecciosas Son enfermedades causadas por organismos vivos como bacterias, virus, parásitos o unas partículas infecciosas, llamadas priones, que invaden a un organismo vivo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Azpigaratutako herrialdeetan gaixotasun kutsakorrak hilkortasun-kausa nagusi dira, txertaketak egiteko ahalegin handiak eginagatik ere. |
En los países subdesarrollados, a pesar de los esfuerzos que se desarrollan en cuanto a vacunaciones, las enfermedades transmisibles son la primera causa de mortalidad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Herrialde garatuetan gaixotasun infekziosoak ez dira haur-hilkortasunaren lehenengo arrazoi izaten. Azpigaratuetan, berriz, arrazoirik ohikoena izaten jarraitzen du, alde handiarekin, gainera. |
En los primeros las enfermedades infecciosas han dejado de ser la primera causa de mortalidad infantil, mientras que en los segundos, continúa siendo, con diferencia, la más frecuente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Sortzetiko gaixotasunen %10 herentziazkoak izaten dira eta gene bakar bat aldatu delako sortzen dira, eta beste % 5 kromosometan izandako aldaketengatik sortzen dira. |
Un 10% de las enfermedades congénitas son hereditarias por alteración de un solo gen y otro 5% son causadas por alteraciones en los cromosomas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Prebentzio-neurriak dira, eta banakoa edo gizartea gaixotasunetatik babesteko balio dute. |
Son el conjunto de medios y medidas de tipo preventivo, que sirven para preservar de enfermedades al individuo o a la sociedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna eta gaixotasun motak |
Enfermedad y tipos de enfermedades |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zer ulertzen da gaixotasunaz hitz egiten dugunean? |
¿Qué se entiende cuando se habla de enfermedad? |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna pertsona baten osasuna arriskuan jartzen duen asaldura organikoa edo funtzionala dela esan daiteke. |
Se puede decir que la enfermedad es una alteración orgánica o funcional que pone en peligro la salud de una persona. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aurretik osasuna "erabateko ongizate fisiko, mental eta soziala" dela esan badugu, gaixotasunak ere osagai fisiko, mental eta sozial horiek guztiak hartu beharko ditu kontuan. |
Si previamente se ha definido la salud como "un estado de completo bienestar, físico, mental y social", la enfermedad tendrá que tener en cuenta también todos esos componentes físicos, mentales y sociales. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, unitate honetan, gaixotasunaz ari garenean gaixotasun fisikoari buruz arituko gara, eta ez diegu erreferentziarik egingo gaixotasunak haurraren erabateko osasunari eragingo dizkion ondorioei. |
No obstante, en esta unidad, cuando se hable de enfermedad se remitirá básicamente a la enfermedad física, sin hacer referencia a las repercusiones que eso conlleva con la salud integral del niño. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasunak modu askotan sailkatu daitezke: |
Las enfermedades se pueden clasificar de muchas maneras: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Irizpide hori kontuan hartuta, haurren gaixotasunak sortzetikoak edo kutsakor edo infekziosoak izan daitezke. |
Teniendo en cuenta este criterio, las enfermedades infantiles se pueden clasificar en congénitas y transmisibles o infecciosas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Sortzetiko gaixotasunak edo anomaliak. Jaiotzeko unean jada badauden gaixotasun estrukturalak edo funtzionalak dira. |
Enfermedades o anomalías congénitas Son enfermedades estructurales o funcionales presentes en el momento del nacimiento. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasunak diagnostikatzea eta tratatzea, baita gaixotasunak prebenitzeko alderdi asko ere, osasun-sistemaren eskumenak dira. |
El diagnóstico y tratamiento de las enfermedades, así como muchos aspectos de su prevención, le corresponden al sistema sanitario. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Asaldura organiko edo funtzional baten edozein aztarna edo agerpen da; gaixotasun bat izan dezakegula jakinarazten digu. |
Es cualquier indicio o manifestación de una alteración orgánica o funcional que revela la posible aparición de una enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Pathosek gaixotasuna esan nahi du; horrenbestez, adjektibo horrekin zerikusia duen edozer gaixotasunarekin lotuta dago. |
Pathos significa enfermedad, por lo tanto cualquier relación con este adjetivo tiene que ver con ella. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hori horrela, patogenoak gaixotasuna sortzen duten eragileak dira. |
En este sentido, patógeno se refiere a los agentes productores o causantes de enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Izaki bizidun patogenoak giza organismoan sartzea, garatzea eta jardutea litzateke; gaixotasuna sortzen dute. |
Se trata de la implantación, desarrollo y actuación en el organismo humano de seres vivientes patógenos y, por lo tanto, causantes de una enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekziosoei ere aplika diezaiekegu prebentzio eta babesari buruz esan berri duguna. |
Todo lo que se acaba de decir sobre la prevención y la protección es aplicable también cuando se refiere a las enfermedades infecciosas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Batetik, erabil daitezkeen prebentzio-neurri guztiak ez direlako beti erabiltzen, eta, bestetik, gaixotasun jakin batzuen kontra batzuetan neurri eraginkorrik ere ez dagoelako. |
Tanto porque no siempre se usan todas las medidas preventivas posibles, como porque no siempre hay medidas efectivas contra determinadas enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, prebentzio-alorreko jarraibide guztiei jarraitzen dieten herritarrak ere gaixotzen dira, gaixotasun guztietarako ez baitago prebentzio espezifikorik: |
Sin embargo entre la población que sigue todas las pautas en materia de prevención, las enfermedades también aparecerán, ya que no hay prevenciones específicas para todas las enfermedades: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
izan ere, sortzetiko gaixotasunak daude, gaixotasun berriak deskubritzen dira eta abar. |
hay enfermedades congénitas, se descubren nuevas enfermedades, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Azken finean, gaixotasuna eta giza espeziearen bizitza substantzia berekoak dira, eta, beraz, haurren bizitzaren parte ere bada gaixotasuna. |
En definitiva, la enfermedad es consustancial con la vida de la especie humana y, por tanto, está presente en la vida de los niños. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zenbait gaixotasun aztertuko ditugu, aurretik eginda dagoen sailkapena oinarri hartuta, eta zer jatorri duten, nola azaltzen diren eta nola jardun behar den nabarmenduko dugu. |
l_ El estudio, a partir de la clasificación hecha, de las diferentes enfermedades, haciendo hincapié en su origen, manifestación y actuación. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasunei aurre egiteko, giza gorputzak, eta bereziki haurrenak, babesteko eta defentsarako zer mekanismo dituen aztertuko dugu. |
I__El conocimiento de los mecanismos de protección y defensa de que dispone y adquiere el cuerpo humano, y más concretamente el niño, para hacer frente a las enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurraren osasuna eta gaixotasuna |
Salud y enfermedad en el niño |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna eta haurtzaroa |
La enfermedad y la infancia |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurtzaroko gaixotasunik ohikoenak |
Enfermedades más frecuentes en la infancia |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun kutsakorrak. |
Enfermedades transmisibles. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun infekziosorik ohikoenak |
Enfermedades infecciosas más frecuentes ................... |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gurasoek edo zaintzaileek haurrari kalte fisikoa edo gaixotasuna edo gaixotasuna izateko arriskua eragiten diotenean abusu edo tratu txar fisikoa dagoela esaten da. |
Cuando los padres o cuidadores ocasionen al niño daño físico o enfermedad o riesgo de padecerla. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Lehenengo kontaktu horiek garrantzitsuak izan daitezke ama batzuentzat egoera jakin batzuetan, baina badirudi ez direla erabat beharrezkoak amaren eta seme-alabaren artean lotura indartsu bat garatzeko; izan ere, lotura indartsu hori bera lortzen dute jaio ondorengo lehenengo egunetan, erditze-arazoak izan direlako edo gaixotasunak tarteko, bananduta egon diren amek eta seme-alabek ere, eta gauza bera esan daiteke ama eta seme-alaba adoptatuei buruz ere. |
Estos primeros contactos pueden ser importantes para algunas madres en ciertas circunstancias, pero no parecen ser ciertamente necesarios para el desarrollo de un fuerte vínculo maternal, ya que éste también se da en las madres y bebés que han estado separados durante los primeros días después del nacimiento debido a problemas durante el parto o a enfermedades, y es igualmente cierto para las madres y sus hijos adoptados. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Pertsonaiekin identifikatzen denez, gizakiaren izaerak ezagutuko ditu haurrak, eta zenbait gatazkari aurre nola egin dakiokeen eta gatazka horiek hala nola gaixotasuna, heriotza, mina, bakardadea, etab. nola konpon daitezkeen ikasiko du. |
A través de la identificación de los personajes, el niño va conociendo las distintas naturalezas humanas y aprende cómo se pueden afrontar y solucionar conflictos tales como la enfermedad, la muerte, el dolor, la soledad, etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
> Jostailuak higiene- eta garbitasun-baldintzak bete ahal izateko pentsatu eta fabrikatu beharko dira, infekzio-, gaixotasun- eta kontaktu-arriskuak saihesteko. |
I Los juguetes deberán concebirse y fabricarse de manera que se satisfagan las condiciones de higiene y limpieza a fin de evitar los riesgos de infección, enfermedad y contacto. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Baina, deskribatzen zutenean, gaixotasun bat zela zioten liburuek, gabeziaren kulturaz, dituzten arazo guztiez, hitz egiten zuten. |
Aunque, al describirla, los libros hablaban de que era una enfermedad y de la cultura del déficit, de todos los problemas que tienen. |
Materiala: Ezintasuna |
Zalantzarik gabe, ezintasuna eragiten duen edozein gaixotasunek ia beti ondorioak izaten ditu familian eta gizartean; hori dela eta, gogoan izan behar da kideren bat ezindua bada jaiotzetik, istripuren baten ondorioz edo gaixotasunak eraginda, egoera horrek familia-sisteman eragingo duela. |
Es indudable que todo tipo de enfermedad incapacitante tiene, por norma general, repercusiones familiares y sociales; por lo tanto, se debe recordar que el sistema familiar se verá afectado si alguno de sus miembros, por nacimiento, accidente o enfermedad es discapacitado. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familiarentzako atseden-programek eguneko egonaldi-programek eskaintzen dituzten zerbitzu berberak eskaintzen dituzte egoitza-erregimenean, eta 24 ordu eta hilabeteko denboraldietan (luza daitezke). Arrazoiak: atsedena, gaixotasuna, ospitalizazioa, larrialdiak edo antzeko baldintzak. |
Los programas de respiro familiar ofrecen en régimen residencial, los mismos servicios que en los programas de estancia diurna, en periodos de entre 24 horas y un mes (pudiendo ser prorrogable), por razones de descanso, enfermedad, hospitalización, emergencias u otras circunstancias parecidas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hirugarren adinekoen mendekotasun-arazoek hainbat arrazoi izaten dituzte, eta funtsean fisikoki eta mentalki okerrera egitearekin lotuta egoten dira. Maiz, gaixotasun kronikoengatik izaten da, baina ez dira alderdi sozialak ahaztu behar, hala nola bakardadea, isolamendua eta abar. |
Los problemas de dependencia en la tercera edad tienen diversas causas, básicamente vinculadas a procesos de deterioro tanto físico como mental, que, a menudo, se concretan en enfermedades de tipo crónico, aunque no hay que olvidar los aspectos sociales como la soledad, el aislamiento etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Maria adinekoa zen, eta endekapenezko gaixotasun bat zuen. Bizitzako azken urteetan, erabateko mendekotasun-egoeran egon zen. |
Maria era una persona mayor que padecía una enfermedad degenerativa, y que en los últimos años había permanecido en situación de dependencia absoluta. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Autonomia galtzen hasi zenetik, eta, bereziki, gaixotasuna larriago egin zenetik, haren iloba Juana (ordurako hilda zegoen ahizpa baten alaba) arduratu izan zen Mariaren laguntza antolatzeaz: jakiak prestatzen zizkion, etxeko lanak egiteko eta zaintzeko pertsona bat kontratatu zuen eta Mariaren osasun-laguntza zaindu zuen. |
Desde que empezó a perder autonomía, y especialmente desde que se agravó su enfermedad, una sobrina suya, Juana, (hija de una hermana suya que ya había muerto) se había cuidado de organizar la asistencia de María, preparándole la comida, contratando una persona para las tareas del hogar y sus cuidados personales, así como velando por su asistencia sanitaria. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Katalunian "Sanitat respon" izeneko zerbitzua dute. Osasun arloko larrialdietarako sistema da, osasuneko profesionalek ematen dute zerbitzua eta gaixotasunen, osasunaren eta osasun-zerbitzuen inguruko informazioa ematen dute (902 111 444). |
En Cataluña existe el servicio "Sanitat respon" ("Sanidad responde"), que es un sistema de emergencias médicas, prestado por profesionales de la salud que informa sobre las enfermedades, la salud y los servicios sanitarios (902 111 444). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ba al du gaixotasun edo nahasmendurik? |
¿Padece alguna enfermedad o trastorno? |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gainera, buru-gaixotasunak, hiesa, alzheimerra eta bestelako endekapenezko gaixotasunak dituzten erabiltzaileen ehunekoa handia da. |
Además hay un porcentaje considerable de usuarios que padecen enfermedades mentales, SIDA, Alzheimer y otras enfermedades degenerativas, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gogoan izan behar dira, halaber, droga-mendekotasunak, eritasun kronikoak edo endekapenezko gaixotasunak, HIESaren hedapena eta abar. |
Tampoco se han de olvidar las drogodependencias, las afecciones crónicas o enfermedades degenerativas, la extensión del SIDA, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
|gurasoek kontrolatu egin behar dute seme-alabak moneta-truke gisa edo xantaia emozionala egiteko erabiltzeko duten joera; oinarrizko jarraibide eta agintaritza-arauen aurrean eta hezkuntza-irizpideen aurrean adostasuna izan behar dute (adinaren eta baldintzen arabera); harreman berrien aurretan, aitaren edo amaren harreman berriak edota anai-arrebaordeen artekoak definitu behar dira; aparteko egoeretan bat etorri behar dute, besteak beste, bizilekua edo ikastetxea aldatzean, gaixotasunak etortzean eta abar. |
control de la tendencia a utilizar a los hijos como moneda de cambio o como chantaje emocional por parte de los padres; consenso ante las pautas básicas y de autoridad y ante los criterios educativos según sus edades y sus circunstancias; definición de las nuevas relaciones paternas o maternas y/o entre hermanastros ante una nueva relación; consenso en situaciones extraordinarias como cambio de residencia o de colegio, una enfermeda |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ordezko familiaren programek, hain zuzen, adingabeak dituen beharrei erantzutea dute helburu. Familiak arreta eman ezin dien noizean behingo egoeretatik, aldi bateko egoeretatik eta egoera jakin batzuetatik (gaixotasunak, bidaiak, hainbat arazo eta abar) eratorriak izaten dira behar horiek. |
Los programas de familia sustitutoria tienen como finalidad responder a las necesidades del menor, derivadas de situaciones esporádicas, temporales y puntuales en que su familia no pueden atenderlas (enfermedades, viajes, problemas diversos, etc.). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Diego 1999ko urtarrilaren 4an jaio zen Salamancan, baina, jaio eta handik gutxira, harrera-etxe batera sartu zuten, psikiatrek adierazi baitzuten amak (Margarita Bernal, 44 urtekoa) desoreka bipolarra zuela eta ez zela gai haurra zaintzeko. Desoreka bipolarra buru-gaixotasun bat da, eta bat-bateko gogo-aldaketak eragiten ditu. |
Diego nació el 4 de enero de 1999 en Salamanca, pero a los pocos días ingresó en un centro de acogida porque los psiquiatras diagnosticaron que Margarita Bernal, de 44 años de edad, había sido declarada incapaz por padecer un trastorno bipolar, una enfermedad mental que causa cambios bruscos de ánimo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horrelakoetan, bat etortzen dira helburuak lortzeko lanean, edozein izanik ere helburu hori: adineko bat zaharren egoitzan sartzea, laguntza ekonomikoa izapidetzea, buru-gaixotasunen bat duen pertsona ospitale psikiatrikoan sartzea, toxikomanoa errehabilitazio-zentroan sartzea eta abar. |
En estos casos existe una coincidencia para conseguir los objetivos, ya se trate del ingreso de un anciano en una residencia, de la tramitación de una ayuda económica, del ingreso de una persona con enfermedad mental en un hospital psiquiátrico, de la entrada de un toxicómano en un centro de rehabilitación, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hauek izan daitezke egoera horien jatorri: bikotekide baten edo seme-alaba baten ezintasuna; familia-taldeko kideren bat bat-batean desagertzea (heriotza, abandonua, kartzela eta antzeko arrazoien ondorioz); buru-gaixotasunek, HIESak edo mendekotasunek eragindako arazoak; egoera ekonomikoa ustekabean aldatzea eta abar. |
Estas situaciones pueden tener su origen en la discapacidad de la pareja o de un hijo; en la desaparición repentina de uno de los miembros del grupo familiar (por muerte, abandono, presidio...); en los problemas derivados de una enfermedad mental, del SIDA o de adicciones; en un cambio repentino en la situación económica; etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hori larriagotu egin daiteke adinekoek gaixotasun edo ezintasunen bat badute. Horrelakoetan arreta handiagoa eskatzen dute, eta familia-gainkarga eragiten dute arlo guztietan. |
Esto puede agravarse si estas, además, padecen alguna enfermedad o discapacidad y, por lo tanto, requieren una mayor atención, provocando una sobrecarga familiar en todos los sentidos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bestalde, aldaketak ari dira gertatzen bizi-zikloaren faseetan (nerabezaroa luzatzea, erretirodunak ugaritzea eta abar); marjinazio-egoerak, tratu txarren kasuak edo gehiegikeriak; migrazio-fenomenoak; medikuen aurrerapenei esker bizitza-itxaropena luzatzea, eta, horri esker, zenbait pertsonak bizirik irautea (garaia baino lehenagoko jaiotzak, gaixotasun kronikoak, adin oso handiak eta abar). |
Por otro lado se están produciendo variaciones en las fases del ciclo vital (la prolongación de la adolescencia, el aumento de personas jubiladas, etc.); las situaciones de marginación, maltrato o abuso; el fenómeno migratorio; el aumento de la esperanza de vida gracias a los avances médicos que permiten que ciertas personas puedan sobrevivir (nacimientos prematuros, enfermedades crónicas, edades muy avanzadas, etc.). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Buru-gaixotasunak dituztenentzako eguneko zentroa |
Centro de día para personas con enfermedades mentales |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Banakako eta taldeko arreta ematen diete prostituzioa gauzatzen duten emakumeei. Halaber, sexu-transmisiozko gaixotasunen eta HIESaren inguruko heziketa eta lanbide- eta kultura-prestakuntzarako lantegiak ere eskaintzen dituzte. |
Prestan atención individual y grupal a mujeres que ejercen la prostitución, además de educación sobre las enfermedades de transmisión sexual y el SIDA y talleres de formación laboral y cultural. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
gizarteratze-programaren arduradun izango den psikologoa edota pedagogoa, gizarte-langilea, hezitzaileak, gizarteratzaileak, arreta soziosanitarioko teknikariak eta abar. Horiek guztien xedea izango da erabiltzaileak gaixotasunen edo minusbaliotasunen inguruan heztea eta haiei trebetasunak irakastea, patologien ondorioz berriz gaixotzea saihesteko. Horrez gain, gizarteratzen lagunduko dieten gizarte-trebetasunak
| psicólogo y/o pedagogo responsable del programa de integración, trabajador social, educadores, integradores, técnicos en atención sociosanitaria, etc.; todos ellos con la finalidad de educar a los usuarios sobre su enfermedad o discapacidad e instruirles en las diferentes habilidades para evitar las recaíd |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oro har, ezin dute zerbitzu hau erabili alkoholismoaren edo droga-mendekotasunen inguruko arazoak edo buruko gaixotasunak dituzten emakumeek, badirelako arazo horiek dituztenentzako berariazko baliabideak. |
En general no pueden acceder a este servicio mujeres con problemas de alcoholismo, drogodependencia o bien con enfermedades mentales, ya que existen recursos específicos para su problemática. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hauentzako babespeko pisuak izaten dira: adinekoentzat, minusbaliotasun psikikoak edo buru-gaixotasunak dituztenentzat, emakumeentzat, adingabeentzat, eta desintoxikatzen laguntzeko pisuak ere izaten dira. |
Existen pisos tutelados para personas mayores, para personas con discapacidades psíquicas o enfermedades mentales, para mujeres, para menores y pisos de apoyo a la desintoxicación. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Buruko gaixotasunak dituztenentzako eguneko zentroak |
Centros de día para personas con enfermedades mentales |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horretarako, birgaitzeko lehen pausoa mendekotasuna aitortzea zen, eta mendekotasun hori nortasunaren garapena eragozten duen gaixotasun gisa ulertzea. |
Para ello se partía del reconocimiento de la adicción como el primer paso de recuperación, entendiendo esta adicción como una enfermedad que impide el desarrollo de la personalidad. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gaixotasunaren iraupena. |
La duración de la enfermedad. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gaixotasun terminalean laguntzeak edo gaixoari lagun egiteak heriotzaren aurreko erantzuna horren bortitza izan ez dadin eragiten du. |
La ayuda o el acompañamiento durante una enfermedad terminal provoca que la reacción ante la muerte sea menos intensa. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
gaixotasunak agertzea %37an. |
aparición de enfermedades en un 37%. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Krisi neurrizkoa (200etik 299ra):.......... gaixotasunak agertzea %51n. |
Crisis moderada (de 200 a 299):.......... aparición de enfermedades en un 51%. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gaixotasun terminalak, gaixotasun mentalak edo fisikoak, endekapenezko gaixotasunak, haurrak edo adinekoak zaintzea eta bestelako arrazoiak direla eta, familiako kide batek edo gehiagok mendetasuna edo disfuntzio psikikoa edo fisikoa dutenean agertzen da. |
Aparece cuando existe una dependencia o disfunción psíquica o física de uno o varios miembros de la familia, ya sea a causa de enfermedades terminales, enfermedades mentales o físicas, enfermedades degenerativas, cuidados de niños o ancianos, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gaixotasun edo zauri larria ............. |
Enfermedad o herida grave ............. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ez da ezer, dena agertu egiten da (gaixotasunak barne). |
Nada es, todo se presenta (incluyendo la enfermedad). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Alde batetik, gertakizun dramatikoak eta ustekabekoak, edozein familiari bat-batean gerta dakizkiokeenak; hala nola, espero ez den heriotza, gaixotasuna, banantzea... |
Por una parte, acontecimientos dramáticos y repentinos que pueden sobrevenir a cualquier familia, tales como una muerte inesperada, una enfermedad, una separación..... |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
gaixotasuna, arazo ekonomikoak, haurra jaiotzea, lanpostu-aldaketak onak nahiz txarrak (igoera, erretiroa, langabezia) edo seme-alabak joatea (habia hutsa). |
una enfermedad, problemas económicos, la llegada de un hijo, los cambios laborales tanto positivos como negativos (ascenso, jubilación, paro) o la marcha de los hijos (el nido vacío). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hauek dira erorketa eragin dezaketen beste faktore batzuk: orekari eta ibiltzeari eragiten dioten gaixotasunak (parkinsona edo erreuma esaterako), belarriko arazoak edo ikusmen-arazoak eta botika jakin batzuk hartzea (antidepresiboak edo loa eragiten dutenak). |
Otros factores que pueden desencadenar una caída son las enfermedades que afectan al equilibrio y la marcha (como el Parkinson o el reuma), los problemas de oído o visión y la ingesta de determinados fármacos (antidepresivos o inductores del sueño). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Plan horren helburua urritasunak sortzen dituzten gaixotasunak aztertzea eta aurreikustea da, baita pertsona horien arreta eta errehabilitazio fisiko nahiz psikikoaz arduratzea ere. |
Este plan tiene como objetivo la investigación y la prevención de enfermedades que provocan deficiencias, además de ocuparse de la atención y rehabilitación tanto física como psíquica de estas personas. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ikuspuntu horretatik, osasuna pertsonaren ikuspegi bio-psiko-sozialetik lantzen da eta urritasuna ez da gaixotasun soila gisa ikusten, ikuspegi globaletik baino. |
Desde esta perspectiva, se visiona la salud desde el punto de vista bio-psico-social de la persona, sin entender la discapacidad solamente desde la enfermedad, sino desde una perspectiva global. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adibidez, gaixotasun terminala duen pertsonaren (zainketa aringarriekin lotutako guztiarekin), edo gaixotasun kronikoa duen gaixoaren araberakoa izango da. |
Por ejemplo, dependerá si se trata de una persona con una enfermedad terminal con todo lo relativo a los cuidados paliativos o, por ejemplo, si es un paciente con una patología crónica. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Izan ere, ezintasuna duten gaixotasun edo patologien zerrenda luzea dago, eta horietako bakoitzak deskribapen propioa eskatzen du eta bizitzeko modu jakina. |
De hecho, existe una larga lista de enfermedades o patologías que implican discapacidad, y cada una de ellas requiere una descripción propia y una manera específica de vivirla. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elikadura oinarrizko beharra da, eta funtsezkoa, osasun ona eta gaixotasun jakinen aurreko erresistentzia izateko. |
La alimentación es una necesidad básica y es fundamental para una buena salud y resistencia a determinadas enfermedades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adinekoetan maiz gertatzen diren bestelako alderdi fisiologikoek elikatzeko beharrari eragin diezaiokete: hortzetako eta mastekatzeko asalduak, ahoko idortasuna, hortzen falta, ahoko mukosaren eta masailezurreko gaixotasunak eta abar. |
Otros aspectos fisiológicos frecuentes en las personas mayores, y que pueden comprometer su necesidad de alimentarse, son las alteraciones dentales y de masticación, la sequedad de boca, la falta de piezas dentales, las enfermedades de la mucosa oral y de la mandíbula, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Aro horretan, pertsonak ahulagoak izaten dira gaixotasunen eta elikaduragatiko intoxikazioen aurrean, sistema immunologikoa ahulago egoten baita eta, gainera, urteetan izan dituzten gaixotasunek okerrera egin baitezakete. |
En esta etapa, las personas son más vulnerables a las enfermedades y a las intoxicaciones alimentarias, ya que su sistema inmunológico está más débil y, además, las patologías que padecen desde hace años se pueden agravar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
apetitu falta, hartzen dituzten botikak, dituzten digestioaren nahasteak, depresioa edo artrosia eta antzeko ezintasunak sortzen dituzten gaixotasunak, eta batzuetan baita erosahalmen urria ere. |
la falta de apetito, la medicación que siguen, los desarreglos digestivos que sufren, las enfermedades discapacitantes como la depresión o la artrosis e, incluso, el poco nivel adquisitivo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Besteak beste, hauek jarraitu behar dute dieta hau: organismoaren funtzio plastikoari lagundu behar dioten gaixoek, ama bular-emaileak eta antzeko egoeretan daudenek, erredura larrien errekuperazioan daudenek, ebakuntza osteko eriondo egoeran daudenek, desnutrizioa duten pertsonek, presioagatiko ultzerak eta gaixotasun infekziosoak dituztenek. |
Deben seguir esta dieta pacientes que deben ayudar a la función plástica del organismo, en situaciones como la de la madre lactante, en la recuperación de quemaduras importantes, estados convalecientes en postoperatorios, en personas con desnutrición, con úlceras por presión y en enfermedades infecciosas entre otras. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gantzen kontsumoa murriztea, eta, bereziki, monoasegabeeena; horrela, gaixotasun kardiobaskularrak eragotziko dira. |
Reducir el consumo de grasas, primando en este consumo a las monoinsaturadas, para la prevención de enfermedades cardiovasculares. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Egin horma-irudi bat herritarrak gaixotasun berri horren arriskuei buruz kontzientziatu eta gaiari buruzko osasun-sustapena egiteko. |
Con la intención de concienciar a la población sobre los peligros de esta nueva enfermedad elaborad un mural destinado a la promoción para la salud en este aspecto. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haur obesoek arazo asko izaten dituzte, eta itxura fisikoari (gaixotasun kardiobaskularrak izateko joera, arazo ortopedikoak eta abar) nahiz emozionalari (gizarte-onarpenik eza, autoestimu baxua eta abar) eragin diezaiokete. |
Las complicaciones en los niños obesos son múltiples y pueden afectar tanto al aspecto físico (predisposición a enfermedades cardiovasculares, problemas ortopédicos, etc.) como al emocional (falta de aceptación social, baja autoestima etc.). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ez da gaixotasun edo osasun-arazo bat, hazteko modu desberdinak baizik, eta normalean, gainera, familiako hazte-patroiei erantzuten die. |
No se trata de una enfermedad o un trastorno, sino de formas de crecimiento diferentes que siguen generalmente patrones de crecimiento familiar. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ez dira hain ohikoak izaten: garaiera txikia duten kasuen %10 dira. Arrazoiak asko izan daiteke, eta kasu askotan beste gaixotasun batzuekin dute zerikusia. |
Son menos comunes, representan el 10% de los casos de corta estatura y responden a causas muy variadas, en muchos casos asociadas a otras enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Anomaliak edo gaixotasunak digestio-aparatuan eta giltzurrun-sisteman. |
^ Anomalías o enfermedades del aparato digestivo y renal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Elikaduren xurgapenari eragiten dioten arazo gastrointestinalak, gaixotasun hepatikoak, gaixotasun zeliakoa eta abar. |
Trastornos gastrointestinales que afectan a la absorción de alimentos, enfermedades hepáticas, enfermedad celíaca, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasun kronikoak. |
^ Enfermedades crónicas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, kontuan hartu behar dugu hazkundeak haurraren osasun-egoera islatzen duela eta haren mendekoa dela; horregatik, adi egon behar da gerta daitekeen edozein anomalia atzemateko, oraindik ageriko sintomak ez dituen gaixotasunen bat dagoela adieraz dezakeelako. |
Sin embargo hay que tener en cuenta que el crecimiento es un proceso que refleja y depende del estado de salud del niño, por lo que es necesario estar alerta ante cualquier anomalía que se pueda producir, ya que puede dar indicios de la existencia de una posible enfermedad de la que todavía no se han presentado síntomas evidentes. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Tarte horiek gainditzen dituzten kasuak anomaliatzat jo daitezke; baina horrek ez du esan nahi arazo edo gaixotasunen bat dagoenik. |
Los casos que excedan de este rango se pueden considerar anomalías, aunque esto no significa la existencia de trastornos o enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Fontanelak mintz-eremuak dira eta hezur batzuek bat egiten duten garezurreko eremuetan daude; garrantzi handia dute gaixotasunak atzemateko garaian. |
Las fontanelas son áreas membranosas que se encuentran situadas en los lugares del cráneo donde confluyen varios huesos, tienen mucha importancia a la hora de detectar enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
l_ Haur Hezkuntzan ezinbestekoa izango da hezkuntza-zerbitzuak, osasun-zerbitzuak eta haurraren ardura duten guraso edo helduak elkarren artean koordinatzea, gaixotasun edo infekzioen nahiz istripuen ondorio izan daitezkeen edozein larrialdi-egoera prebenitzeko, atzemateko eta egoera horietan aurrean jarduteko (8. eta 9. UNITATEAK). |
l_ En la Educación Infantil va a ser necesaria la coordinación de los servicios educativos con los sanitarios y con los padres o adultos responsables del niño, para poder prevenir, detectar y actuar ante cualquier situación de emergencia, tanto producto de enfermedades o infecciones, como de accidentes (unidades 8 y 9). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aukeratu gaixotasun-, istripu- edo heriotza-kausaren bat (adibidez, zirkulazio-istripua, minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak eta abar) eta egin egoera horien eraginak saihestu, atzeratu edo minimiza ditzaketen neurri prebentiboei buruzko zerrenda bat. |
Elige alguna causa de enfermedad, accidente o muerte (por ejemplo accidentes de tráfico, cáncer, enfermedades cardiovasculares, etc.), y elabora un listado de medidas preventivas que puedan evitar, retrasar o minimizar los efectos de dichas situaciones. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Garrantzitsua da eskolako osasun-zerbitzuei buruzko ikuspegi zabalagoa izatea, eta, beraz, azterketarako eta gaixotasunen prebentziorako zerbitzuak osasun-hezkuntzako curriculumaren barruan sartzea. |
I Importancia de tener una visión más amplia de los servicios sanitarios escolares, integrando los servicios de exámenes y prevención de enfermedades dentro del currículum de educación para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Eta jakina, horretarako, funtsezkoa izango da haurtzarotik bizi-estilo batzuk hartzea eta gaixotasunei aurrea hartzeko jardutea. |
Por supuesto en ello va a ser fundamental la adopción, desde la infancia, de determinados estilos de vida y su actuación frente a la prevención de enfermedades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horietako askok aurretik aipatutako gaixotasunak, gaitzak eta istripuak sorrarazten eta larriagotzen dituzte; horregatik, prebentzio-neurriak hartzeaz gain, oraindik ere eraginkorragoa izango da ohitura eta portaera jakin batzuk hartzen hastea, arrisku ezkutuak saihesten edo atzeratzen lagunduko digutelako, eta, horrenbestez, orain nahiz etorkizunean bizi-kalitate hobeaz gozatzen utziko digutelako. |
Muchas de estas situaciones contribuyen a desarrollar y agravar enfermedades, dolencias y accidentes anteriormente citados, por lo que además de tomar las medidas preventivas, será todavía más eficaz, iniciarse en una serie de hábitos y comportamientos que van a coadyuvar positivamente para evitar o retrasar peligros latentes y que, por lo tanto, van a permitir disfrutar de una mayor calidad de vida tanto en el presente como en el futuro. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
HIESa oraindik ere gaixotasun sendaezina da, baita minbizia ere garapen-maila jakin bat lortu badu; gaixotasun psikiko bat erremediorik gabekoa izan daiteke garaiz esku-hartzen ez bada, eta, tamalez, ezin hobeto ezagutzen ditugun istripu baten eragin katastrofikoak ere bai. |
Por ejemplo el SIDA continúa siendo una enfermedad incurable, lo mismo que el cáncer a partir de cierto nivel de desarrollo; una enfermedad psíquica puede ser irremediable si no se interviene a tiempo, o los efectos catastróficos de un accidente que son hartamente conocidos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aurrerapen zientifiko-sanitarioek eta txertoak eta antibiotikoak modu orokorrean hartzeak nabarmen murriztu dute gaixotasun infekzioso klasikoen gaixotasun-tasa elgorriarena eta tuberkulosiarena, esate baterako herrialde garatuetan. |
Los avances científico-sanitarios, en los países desarrollados, como la generalización del uso de las vacunas y el uso de antibióticos, han reducido espectacularmente la morbilidad por enfermedades infecciosas clásicas como el sarampión o la tuberculosis. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haatik, osasunari eragiten dioten gaixotasun berriak eta arrisku berriak agertu dira; horietako askok, gainera, zerikusia dute aurrerapenarekin, industrializazioarekin, kutsadurarekin eta balio eta bizi-estilo berriekin. |
Sin embargo, han aparecido nuevas enfermedades y nuevos peligros que afectan a la salud, muchos de ellos relacionados con el progreso, la industrialización, la contaminación y los nuevos valores y estilos de vida. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
gizon-emakumeok arrisku-faktoreak murrizteko neurriak hartzeari dago zuzenduta osasun-prebentzioa, izan dezakegun gaixotasun bati aurrea hartzeko. |
Las prevención de la salud está orientada a que las personas voluntariamente tomen medidas para reducir los factores de riesgo frente a una posible enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Molde psikikoko gaixotasunak ere asko ugaritu dira, hala nola estresa, antsietatea, anorexia, bulimia edo depresioak; lur jota uzten dituzte gazte nahiz heldu. |
La multiplicación de enfermedades de corte psíquico como el estrés, la ansiedad, la anorexia, la bulimia o las depresiones, que hacen estragos en la salud tanto de jóvenes como de mayores. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Pertsona orok du bizimodu egokia izateko eskubidea, bai berari bai bere familiari osasuna eta ongizatea bermatuko dien bizimodua izateko eskubidea, eta, batez ere, janaria, jantziak, etxebizitza, laguntza medikoa eta gizarte-zerbitzuak izateko eskubidea; era berean, asegurua izateko eskubidea du langabezi, Toda persona tiene derecho a un nivel de vida adecuado que le asegure, así como a su familia, la salud y el bienestar, y en especial la alimentación, el vestido, la vivienda, la asistencia médica y los servicios sociales necesarios; tiene asimismo derecho a los seguros en caso de dese |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ikuskera organiko hori abiaburu hartuta, osasunaren kontzeptua gaixotasunari lotzen joan zitzaion pixkanaka eta gaixotasunaren mende ere jarri zen; horren eraginez, gaixotasunaren ukazioa zela esatera iritsi ginen. |
A partir de esta primera concepción organicista, el concepto de salud fue ligándose y supeditándose cada vez más al de enfermedad, y acabó formulándose como negación de ésta. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik, osasuna gaixotasunik eza zela ulertzera igaro ginen. |
De esta manera la salud pasó a entenderse como ausencia de enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Prozesu hori 1946. urtean amaitu zen; izan ere, urte horretan osasunak hauxe esan nahi zuela adierazi zuen Osasunaren Mundu Erakundeak (OME): "erabateko ongizatea da osasuna, ongizate fisiko, mental eta soziala, eta ez soilik infekzio edo gaixotasunik ez edukitzea" |
La culminación de este proceso se produce en el año 1946 cuando la OMS, pasa a definir la salud como "un estado de completo bienestar, físico, mental y social, y no solamente como la ausencia de infecciones o enfermedades". |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Une horretatik aurrera, osasun kontzeptuak gaixotasunaren mende egoteari utzi zion, eta berezko autonomia lortu zuen; hortaz, eta ikuspuntu hori kontuan hartuta, osasunik ez edukitzeak ez du, halabeharrez, gaixotasuna esan nahi. |
A partir de este momento, el concepto de salud deja de estar supeditado al de enfermedad y adquiere autonomía propia, desde este punto de vista la ausencia de salud deja de suponer presencia de enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
"Haur batzuen benetako arazoa gurasoak dira, ez gaixotasuna" azaltzen du Nadineren amak. |
"El verdadero problema de algunos niños son sus padres, no la enfermedad", comenta la madre de Nadine. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haurrak trauma bat duenean, anai-arreba bat jaiotzen denean, gaixotasunen bat duenean, etab. gerta daiteke. |
Son representativos casos como la existencia de un trauma, el nacimiento de un hermano, una enfermedad, etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Baziloa sor egon daiteke denbora luzean organismoan , baina defentsak murrizten direnean, ugaltzeko eta gaixotasunaren sintomak sortzeko aukera izango du. |
El bacilo puede permanecer latente en el organismo durante un largo período, hasta que una disminución de las defensas le da la oportunidad de multiplicarse y producir los síntomas de la enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |