Autonomia pertsonala eta osasuna |
Autonomía personal y salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Faktore hauen barruan gurasoen bizi- eta osasun-ohiturak sartzen dira; batez ere, amarenak, amak zainduko baitu haurraren hazkundea bederatzi hilabetean zehar. |
Dentro de estos factores se engloban aquellos hábitos de vida y salud de los padres; principalmente de la madre, que va a ser durante nueve meses la protectora del crecimiento del bebé. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Giza osasunean zuntzak duen onura ura mantentzeko gaitasuna da. Horri esker, hesteetan garraiatzeko materialen kopurua areagotu egiten da eta iraitzi beharreko hondakinak bigundu egiten dira. |
El beneficio de la fibra en la salud humana viene dado por la capacidad de retener agua, lo cual aumenta el volumen de materiales para circular por el intestino y ablanda los residuos que se han de excretar. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elikadura-ohitura onak izatea osasun ona izateko bermea da. |
Disponer de buenos hábitos alimentarios es una garantía para disfrutar de una buena salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
1998an pertsona ezinduen aisialdiari buruzko ikerketa-lana egin zuten Once Fundazioak eta Deustuko Unibertsitateak, PODEMOS izenarekin (Minusbaliotasuna, Aisia eta Osasunari buruzko Once Deustu Proiektua). |
En el año 1998 se llevó a cabo un trabajo de investigación sobre el ocio de las personas discapacitadas, llamado PODEMOS (Proyecto Once Deusto en Minusvalías, Ocio y Salud) y realizado por la Fundación Once y la Universidad de Deusto. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Aisialdiko jardueren artean kirolak paper garrantzitsua betetzen du; izan ere, osasuna hobetzen laguntzen du maila guztietan eta ezindua bere ingurunean integratzen du eta gizartearekin lotzen du. |
Dentro de las diferentes actividades del tiempo libre el deporte juega un papel destacado, ya que es una ocupación que fomenta la salud a todos los niveles y que integra a la persona discapacitada con su entorno y la vincula a la vida social. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia arazoaniztun kontzeptua 1950eko hamarkada bukaeran azaldu zen lehenengo aldiz Amerikan, gizarte-mailak buru-osasunean zuen eragina azaldu zenean. |
El concepto familia multiproblemática se describió por primera vez a finales de los años 50 en América al relacionar la influencia de la clase social sobre la salud mental. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Harrera iraunkorra edo aldi baterakoa izan daiteke, eta etxebizitza egoera txarrean duten, baliabide ekonomiko gutxi duten, osasun arazoak dituzten edo beren kabuz moldatzeko gai ez diren adinekoei dago zuzenduta. |
La acogida puede ser permanente o temporal y dirigida a aquellos mayores que tengan una vivienda en malas condiciones, escasos recursos económicos, falta de salud o bien incapacidad para valerse por sí mismos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasuna: |
Salud: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-arazoei aurrea hartzea eta jakinaraztea. |
Anticiparse a los problemas de salud y comunicarlos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
- Dieten plangintza egitea, elikadura- eta osasun-beharren arabera. |
- Planificar dietas según las necesidades nutricias y de salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Puntu horietan hauek sartuko dira, esaterako: etxebizitza, lana, gurasoen osasuna (alkoholismoa, droga-mendekotasuna... tratatzea) eta, kasu honetan zehazki, tratu txarrak berriro gertatzea saihesteko terapia. |
Estos puntos incluirán, por ejemplo, la vivienda, el trabajo, aspectos de salud de los padres (tratando alcoholismo, drogodependencias...) y en este caso particular incluyendo terapia para evitar que el maltrato se produzca de nuevo. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun Fitxa. |
Ficha de Salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
osasun-laguntza, arazoek osasunari eragiten badiote, eta epe luzerako zaintzak, mendekotasunek EBJei eragiten badiete, behealdeko eskeman ikus daitekeen bezala: |
asistencia sanitaria, si los problemas existentes afectan a la salud, y cuidados de larga duración, cuando la dependencia afecte a la realización de las AVD, tal como se puede apreciar en el esquema situado en la parte inferior: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
osasunaren arreta, mendekotasun- eta gaitasun funtzionala eta, azkenik, laguntza psikosoziala eta espirituala. |
la atención a la salud, la dependencia y capacidad funcional, y finalmente las atención psicosocial y espiritual. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hogeita bederatzigarren Osasunaren Munduko Batzarreko WHA 29.35 ebazpenarekin bat etorriz saiakera gisa argitaratua. |
Publicada para ensayo de acuerdo con la resolución WHA 29.35 de la vigésimo novena Asamblea Mundial de la Salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Formalak (osasun-zentroa, zerbitzu soziosanitarioak) |
Formales (centro de salud, servicios sociosanitarios) |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bizirik irauteko, egonkortasun emozionala mantentzeko eta osasuna izateko, edozein pertsonak behar batzuk asebeteak izan behar ditu. |
La supervivencia, la estabilidad emocional y la salud de cualquier persona requieren de la satisfacción de determinadas necesidades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Beretzat, "ordena" bizitzarako filosofia da, horren mende baitago dena: bere osasun fisikoa (estropezu egitea saihesteko), bere segurtasuna eta ondo funtzionatu ahal izatea. Horregatik, egoerak gogoratzeko memoria-ahalmen handia behar du, eta errazagoa da hau non jarri duzun edo bestea non laga duzun gogoratzea gauzak behar bezala ordenatuta badaude. |
Es que el "orden", para él es su filosofía de vida, pues de éste depende todo, desde su salud física (ha de prevenirse de algún que otro tropezón) hasta su seguridad y buen funcionamiento, por lo que precisa gran capacidad memorística para recordar situaciones, y es más fácil recordar dónde has puesto eso o dejado aquello si está debidamente ordenado. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
komunikazioa, norbere burua zaintzea, etxeko bizimodua, gaitasun sozialak, komunitatearen erabilera, norbere burua zuzentzea, osasuna eta segurtasuna, eskola-eduki funtzionalak, aisialdia eta lana. |
comunicación, cuidado propio, vida en el hogar, habilidades sociales, uso de la comunidad, autodirección, salud y seguridad, contenidos escolares funcionales, ocio y trabajo. |
Materiala: Ezintasuna |
Horrenbestez, osasuna gizarte osoaren zeregina eta lehentasunezko zeregina dela esan behar da, eta biztanle guztiek osasun-agente izateko kontzientzia har dezaten eta horretan jardun dezaten sustatu behar du. |
Por lo tanto, se tiene que considerar una tarea propia y prioritaria de la sociedad en su conjunto, que ha de potenciar que todas las personas se conciencien y actúen como agentes de salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza |
La educación para la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ikuspegi berri hori kontuan hartuta, osasuna ez du soilik osasun-sektoreak babestu behar, eta, beraz, dimentsio kualitatiboagoa lortu du, osasunaren eremuan alderdi hauek ere sartu direlako: bizi-estilo osasungarriagoak, osasun mentala eta soziala, ingurumen-osasuna eta abar, eta gu guztion ongizatea hobetzea dute helburu. |
Desde este nuevo planteamiento, la protección de la salud excede del sector sanitario y adquiere una dimensión más cualitativa incorporando a su ámbito aspectos como estilos de vida saludables, salud mental y social, salud ambiental, etc., todos ellos destinados a incrementar el bienestar de las personas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Salus latineko hitzetik dator osasuna terminoa, eta gorputzaren funtzionamendu normala esan nahi du. |
El término salud proviene del latín salus, que significa funcionamiento normal del cuerpo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
XX. mendearen azken herenean, dena den, osasunari buruzko beste kultura eta ikuskera baterako jauzia egiten hasi ginen, gizarte-, politika-, ekonomia- eta kultura-baldintza berrien harira. |
No fue hasta el último tercio del siglo XX, a tenor de las nuevas condiciones sociales, políticas, económicas y culturales, que se inicia el tránsito a una nueva cultura y concepción de la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Eremu horretan aldaketarik ez badugu, herrialde bateko osasun-sistemak nekez aldatuko ditu modu positiboan komunitatearen osasun-maila zehazten duten faktoreak. |
Sin un cambio en este sentido, será muy difícil que el sistema de salud de un país pueda modificar de manera positiva los factores determinantes del nivel de salud de la comunidad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun fisikoa eta psikikoa eta haiei lotutako bizi-kalitatea ez datoz geneetan grabatuta; haatik, neurri handi batean, pertsona bakoitzaren uneko eta iraganeko portaeren araberakoak izaten dira. |
La salud física y psíquica, así como la calidad de vida vinculadas a ellas, no está principalmente inscrita en los genes, sino que depende en gran medida de los comportamientos actuales y pasados de cada persona. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun fisikoa eta psikikoa eta osasunari lotutako bizi-kalitatea ez dira, normalean, geneetan edo halo misteriotsu batean idatzita etortzen, baizik eta pertsona bakoitzaren eta pertsona hori parte den gizarte osoaren iraganeko eta oraingo portaeren araberakoak izan ohi dira, neurri handi batean. |
Es preciso señalar que la salud física y psíquica, así como la calidad de vida vinculada a ella, no está en su mayoría inscrita en los genes o en algún halo enigmático, sino que depende en gran medida de los comportamientos pasados y actuales de cada persona, y del conjunto de la sociedad en la que participa. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Txikitatik ikasten baduzu zure osasuna zaintzen, bizitza osorako balioko dizu. |
Sí aprendes a cuidar tu salud desde pequeño/a, te servirá para U>da la vida |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-prebentzioa |
Prevención de la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Testuan aztertutakoa kontuan hartuta, azaldu zer alde dagoen osasun-aurreikuspenaren eta -sustapenaren artean. |
A tenor de lo visto en el texto, explica cuáles son las principales diferencias entre previsión y promoción de la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Neska-mutilek osasun-hezkuntzan modu aktiboan parte har dezaten sustatu behar da, betiere metodo asko erabilita eta ikasleen ezaugarri indibidualak errespetatuta. |
I Se ha de fomentar la participación activa de los niños y niñas en la educación para la salud, utilizando métodos variados y respetando las características individuales de los alumnos y alumnas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Orain dela gutxira arte, osasun-sistema zen herritarren osasunarekin harreman zuzenena zuen estamentua, eta ospitale-zentrista eta esklusiboki sendatzailea izatea zuen ezaugarri. |
El sistema sanitario hasta hace poco era el estamento más directamente relacionado con la salud de la población, caracterizándose por ser hospitalariocentrista y exclusivamente curativo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Egunkarietan osasun-hezkuntzari buruz agertu diren berriak aipatu eta horiei buruz hitz egin. |
Comentar noticias de prensa que tengan relación con la educación para la salud y comentarlas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zure autonomia-erkidegoko Haur Hezkuntzako curriculumaren bigarren zehaztapen-mailatik abiatuta, aukeratu osasun-hezkuntzarekin zuzenean erlazionatuta dauden helburuak eta azaldu zertan oinarritzen den erlazio hori. |
A partir del Segundo Nivel de Concreción del currículum de Educación Infantil de tu comunidad autónoma, selecciona aquellos objetivos que estén relacionados directamente con la educación para la salud, y explica en qué se basa dicha relación. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Talde bakoitzak ikerketa-lana egin behar du, bere herrian edo auzoan dauden osasun-zerbitzu guztiak kokatzeko. |
Cada grupo realizará un trabajo de investigación para localizar todos los servicios de salud que existen en su localidad o barrio. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Azkenik, haurtzaroko gaixotasunak, gaixotasun horien prebentzioa eta haurtzaroko lehenengo sendabideak azalduko ditugu; horretarako, beste behin ere, prebentzioa eta osasuna zaintzeko ohiturak hartzea oso garrantzitsua dela azpimarratu dugu. |
Finalmente se tratan las enfermedades infantiles y la prevención y primeras curas en la infancia, haciendo de nuevo incidencia en la prevención y en la adquisición de hábitos de protección de la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurraren osasuna eta gaixotasuna |
Salud y enfermedad en el niño............................. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haur-istripuak eta osasuna |
Los accidentes infantiles y la salud ......................... |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Eboluzio hori azaldu dugunean azpimarratu dugu osasun-hezkuntzak garrantzi handia duela ohitura eta bizi-estilo osasungarriak finkatzeko; zalantzarik gabe, bizi-kalitate eta ongizate hobea ekarriko dutelako. |
Se ha incidido, al explicar esta evolución, en la importancia que tiene la educación para la salud para conseguir asentar unos hábitos y un estilo de vida saludable que, seguro, representará una mayor calidad de vida y un mayor bienestar. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haur-istripuak eta osasuna |
Los accidentes infantiles y la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun Publikoko Zuzendaritza Nagusia. |
Dirección General de Salud Pública. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasunari buruzko 1997ko Espainiako Inkesta Nazionala (ENSE). |
Encuesta Nacional de Salud de España 1997 (ENSE). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Adibidez, txangoa egiten denean landu daitekeen zehar-gaietako bat osasun-hezkuntza da (elikadura, higiene-ohiturak, etab.), baita ingurumen-hezkuntza ere. |
Por ejemplo, uno de los temas transversales que se puede trabajar cuando se sale de excursión es el de la educación para la salud (alimentación, hábitos de higiene, etc.), o la educación medioambiental. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Eskolako jolastokia ez da gainerako heziketa-jardueretatik bereizitako elementua, eta, horregatik, komeni da gutxieneko eskakizun batzuk bete ditzan, jarduera ludikoak behar bezala egiten direla bermatzearren, haurren osotasun fisikoan eta osasunean kalteak eragin ditzaketen arriskuak saihestuz. |
El patio escolar no es un elemento desligado del resto de la acción educativa y, por ello, es conveniente que las zonas de recreo cumplan unos requisitos mínimos con el fin de garantizar el desarrollo de las actividades lúdicas de forma correcta, evitando los riesgos que puedan perjudicar a la integridad física y a la salud de los niños. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Dena den, egokia da gertueneko osasun-etxean galdetzea egoera bakoitzerako zer edukitzea komeni den. |
Aunque, es conveniente pedir al centro de salud más próximo una orientación sobre el contenido más adecuado para cada situación. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Epidemiologia eta Osasun Sustapen eta Hezkuntzarako Zuzendariordetza Nagusia. |
Subdirección General de Epidemiología, Promoción y Educación para la Salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
(3) Ikus PAPPSren web gunea (Prebentzio Jardueren eta Osasunaren Sustapenerako Programa): |
(3) Ver en página web de PAPPS (Programa de Actividades Preventivas y de Promoción para la Salud): |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Jo osasun-etxera berehala, istripua sortu duen toxikoaren lagin bat hartuta. |
Hay que acudir inmediatamente al centro de salud con una muestra del tóxico causante del accidente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Kolpe oso larrietan, hobe da kaltetua gertueneko osasun-etxera eramatea. |
En los golpes más graves conviene trasladar al accidentado al centro de salud más próximo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurra, eta haren osasuna babesteaGizabanakoak eta, zehazki, haurrak aseta eduki behar ditu bizirauteko oinarrizko behar batzuk, eta behar horien artean dago bere bizitzaren edo osasunaren aurkako arriskuetatik babestuta egotea. |
El niño y la protección de su salud El ser humano y, concretamente el niño, para poder sobrevivir, tiene que tener satisfechas una serie de necesidades básicas entre las que se encuentra la de protección de los peligros contra su vida o salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horiek ikasita, soilik, lortu ahal izango da haurra autonomoa izatea, haurrak eguneroko arriskuei aurre egiten jakitea eta bere osasunaren aldeko portaerak hartzea. |
A través de estos aprendizajes se podrá lograr que un niño sea autónomo, pueda enfrentarse a los riesgos cotidianos y pueda adoptar comportamientos que favorezcan su salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurtzaroan eta nerabezaroan osasuna prebenitzeko eta sustatzeko aditu taldeen arabera, ondorio hauek izaten dituzte istripuek: |
Según grupos de expertos en prevención y promoción de la salud en la infancia y la adolescencia*3) la incidencia de los accidentes es la siguiente: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zera dio Criterios mínimos en prevención y promoción de la salud materno-infantil(1)izeneko dokumentuak (Ama-haurren osasuna prebenitzeko eta sustatzeko gutxieneko irizpideak) Osasun eta Kontsumo Ministerioaren Osasun Publikoko Zuzendaritza Nagusiaren Epidemiologia, Osasunaren Sustapeneko eta Hezkuntzako Zuzendariordetza Nagusiak argitaratu zuen 1992ko ekainaren 24an: |
En el documento: Criterios mínimos en prevención y promoción de la salud materno-infantil (1) editado por el Ministerio de Sanidad y Consumo. Dirección General de Salud Pública, Subdirección General de Epidemiología, Promoción y Educación para la Salud, el 24 de junio de 1992 se indica lo siguiente: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Istripuak, oro har, herrialde garatuetan Osasun Publikoko arazo handia dira gaur egun; izan ere, erikortasun- eta heriotza-tasa handia izateaz gain, eta kostu pertsonal eta afektiboa ekartzeaz gain, istripuak ugaritzeak osasun- eta gizarte-kostuak handitzea ekarri du. |
Los accidentes en general constituyen hoy en día un gran problema de Salud Pública en los países desarrollados, ya que además del elevado índice de morbilidad y mortalidad, y del coste personal y afectivo que conlleva, el incremento de los accidentes supone un coste sanitario y social para la comunidad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Istripuak eta osasun publikoa |
Accidentes y salud pública |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
"Antibiotiko ohikoenei erresistente diren bakterioak mehatxu dira osasun publikorako, tratamendu-estrategiak aldatzera behartzen dutelako, eta gero eta botika selektiboagoak, indartsuagoak eta garestiagoak bilatzera behartzen dutelako" esan zuen Sedanok. |
"La aparición de resistencias bacterianas a los antibióticos más habituales supone una amenaza para la salud pública, ya que obliga a variar las estrategias de tratamiento y buscar fármacos cada vez más selectivos, potentes y costosos", afirmó Sedano. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zer erlazio dute artikulu honek eta osasun-hezkuntzak? |
Cómo relacionas este artículo y la Educación para la Salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Binaka, osasunari erreferentzia egiten dioten protokoloak bildu, aztertu eta aipatu behar dituzue; praktikak egiten ari zareten ikastetxeko Barne Arautegian datoz jasota. |
Por parejas, tenéis que recoger, analizar y comentar los protocolos de actuación que hacen referencia a la Salud, y que están contemplados en el Reglamento de Orden Interno (ROC) del centro donde estáis haciendo prácticas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Neska-mutil baten osasun-egoerari buruzko zalantzarik izanez gero, sukarrik baduen edo beste gaixotasun-seinale nabarmenen bat baduen aztertu behar du hezitzaileak. |
I Ante la duda sobre el estado de salud de algún niño o niña el educador debe comprobar si hay fiebre o alguna otra señal evidente de enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ezinbestekoa da neska-mutilek beren osasunari buruz ematen dituzten seinaleei adi egotea. |
Resulta fundamental estar alerta a las indicaciones que los niños y las niñas muestran sobre su salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Profesional horiek behar bezala jarduten badute, osasun-profesionalek diagnostiko azkarra egin ahal izango dute, baita berehalako tratamendua jarri ere. |
De su buena actuación puede depender un rápido diagnóstico por parte de los profesionales de la salud y su posterior tratamiento. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Buru-osasunari dagokionez, prebentzioa familiekin izandako esku-hartze guztiak dira: |
Respecto a la salud mental, la prevención se concretará en todas las medidas de intervención con las familias: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Norbanakoaren osasuna sustatzen duten ohiturak hartzean eta garatzean (elikadura orekatua, ariketa fisikoak, higiene-ohitura onak eta abar) hasiko da prebentzio-jarduera; baina ezin ditugu ahaztu administrazio publikoek pertsonen osasuna sustatzeko eta bermatzeko egiten dituzten ekintzak (legezkoak, arauzkoak, saneamendu publikokoak eta abar). |
Así la acción preventiva comenzará con la adquisición y desarrollo de aquellos hábitos que promuevan la salud individual (alimentación equilibrada, ejercicio físico, buenos hábitos de higiene, etc.) sin olvidar aquellas acciones (legales, normativas, de saneamiento público, etc.) que desde las administraciones públicas, promuevan y garanticen la salud de las personas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
1. unitate didaktikoan ikusi genuen bezala, osasunaren prebentzioa eta sustapena osasun-hezkuntzaren parte dira. |
Como se ha visto en la unidad didáctica 1 la prevención junto con la promoción de la salud, forman parte de la educación para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Arrazoi horrengatik oraindik badago osasun komunitarioa hobetzen esku hartzen duten sektoreen arteko harreman estua sustatzeko gizarte-beharra, hau da, osasun- eta hezkuntza-zerbitzuen eta familiakoen arteko harremana sustatu beharra. |
Por esta razón sigue vigente la necesidad social de potenciar una estrecha relación entre los sectores que intervienen en la mejora de la salud comunitaria, es decir, los servicios sanitarios, los educativos y los familiares. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Gaixotasuna pertsona baten osasuna arriskuan jartzen duen asaldura organikoa edo funtzionala dela esan daiteke. |
Se puede decir que la enfermedad es una alteración orgánica o funcional que pone en peligro la salud de una persona. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aurretik osasuna "erabateko ongizate fisiko, mental eta soziala" dela esan badugu, gaixotasunak ere osagai fisiko, mental eta sozial horiek guztiak hartu beharko ditu kontuan. |
Si previamente se ha definido la salud como "un estado de completo bienestar, físico, mental y social", la enfermedad tendrá que tener en cuenta también todos esos componentes físicos, mentales y sociales. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, unitate honetan, gaixotasunaz ari garenean gaixotasun fisikoari buruz arituko gara, eta ez diegu erreferentziarik egingo gaixotasunak haurraren erabateko osasunari eragingo dizkion ondorioei. |
No obstante, en esta unidad, cuando se hable de enfermedad se remitirá básicamente a la enfermedad física, sin hacer referencia a las repercusiones que eso conlleva con la salud integral del niño. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurraren osasuna eta gaixotasuna |
Salud y enfermedad en el niño |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Morón Mardera, J.A.; Foncuberta, A.V.: Prevención de accidentes en la infancia desde el marco educativo, Dos Hermanasko Udala, Osasun Ordezkaritza. |
MORÓN MARDERA, J.A.; FONCUBERTA, A.V. Prevención de accidentes en la infancia desde el marco educativo. Ed. Exmo. Ayuntamiento de Dos Hermanas. Delegación de Salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Miranda López, P.; Ramón Esparza, T.: Guía metodológica para la promoción de la seguridad y la prevención de accidentes en el medio escolar. Educación para la Salud en Educación infantil y Primaria, Osasun eta Gizarte Gaietarako Kontseilaritza, Osasuneko eta Kontsumoko Zuzendaritza Nagusia. |
MIRANDA LÓPEZ, P.; RAMÓN ESPARZA, T. Guía metodológica para la promoción de la seguridad y la prevención de accidentes en el medio escolar. Educación para la Salud en Educación infantil y Primaria. Ed. Consejería de Sanidad y Asuntos Sociales. Dirección General de Salud y consumo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Beste diziplina batzuetako profesionalei ere zuzenduta dago, neska-mutilen hezkuntzan eta osasunean eragiten duten profesionalei, alegia (pediatrak, gizarte-langileak, pedagogoak, psikologoak eta abar); izan ere, profesional horiek eta haur hezkuntzako hezitzaileek koordinatu egin behar dute. |
Y también a los profesionales de otras disciplinas que inciden en la educación y en la salud de los niños y las niñas (pediatras, trabajadores sociales, pedagogos, psicólogos, etc.), con quienes deberán coordinarse. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza: oinarrizko kontzeptuak |
Educación para la salud, conceptos básicos .................. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-faktoreak |
Factores de salud ................. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Sozializazioa eta osasun-hezkuntza haurtzaroan |
Socialización y educación para la salud en la infancia .......... |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza Haur Hezkuntzan |
La educación para la salud en la Educación Infantil ............ |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Higienea osasun-elementu gisa |
La higiene como elemento de salud ......................... |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Eskuetan duzuen liburu honen helburua da Haur Hezkuntzako Goi Mailako Heziketa Zikloko Autonomia pertsonala eta osasuna modulua ematen duten irakasleen eguneroko lana erraztea. |
Este libro que tenéis en las manos tiene la pretensión de ser un recurso que facilite el trabajo diario de los profesores y profesoras que imparten el módulo de Autonomía personal y salud del Ciclo Formativo de Grado Superior de Educación Infantil. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza izan dugu abiaburu testuingurua osatzeko, eta bizimodu eta ohitura osasungarriak barneratzea proposatu dugu. |
Para ello hemos partido de la Educación para la salud como elemento contextualizador donde se plantea la asimilación de formas de vida y hábitos saludables. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Nabarmendu nahi dugu ez dugula haurtzaroko autonomia eta osasuna landuko dituen eskuliburu zehatza egiteko asmorik izan, aitzitik, gure irakasle-eskarmentua hartu dugula abiaburu, ikasleek Haur Hezkuntzako teknikari-lanak ahalik eta hobekien egin ditzaten, gairik garrantzitsuenak aukeratzeko. |
Queremos destacar que nuestra pretensión no ha sido elaborar un manual exhaustivo sobre el tema de la autonomía y la salud en la infancia, sino que a partir de nuestra propia práctica docente hemos querido seleccionar aquellos contenidos que consideramos más importantes para que los alumnos y las alumnas puedan desarrollar de la manera más satisfactoria posible sus funciones como Técnicos en Educación Infantil. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hezitzaileek oinarrizko beharrak bete gabe dituzten haurrak aurki ditzakete ikasgelan, hala nola elikadura eskasa, higiene gabezia edo atseden egokirik eza dutenak eta, gainera, haur horiek estimulaziorako baliabiderik eza eta osasun-arazoak ere izan ditzakete. |
Los educadores se pueden encontrar en su aula con pequeños que no tienen sus necesidades básicas cubiertas, como mala alimentación, falta de aseo e inadecuado descanso, que además pueden mostrar escasos recursos para la estimulación y que a su vez pueden padecer problemas de salud. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Publizitateak haurren heziketan zeregina izan dezakeela ikusita, iragarki-egileek zintzo eta zehazki transmititu behar dute informazioa, kontuan izanda haurrak publizitatetik ikasitakoak eragina izan dezakeela bere osasunean eta ongizatean. |
Reconocer que la publicidad puede jugar un papel en la educación infantil debe hacer que los anunciantes transmitan la información de forma sincera y precisa, conscientes de que el niño puede aprender cosas de la publicidad que afecten a su salud y a su bienestar. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Josep Tous Kontsumo Saileko zuzendari nagusiak nabarmendu zuen, halaber, haurrek dibertsiotzat hartzen dituzten laserrak ez direla inolaz ere jostailuak, eta, gaizki erabilita, ondorio kaltegarriak izan ditzaketela haurraren osasunean. |
El director general de Consumo, Josep Tous, también hizo hincapié en que los láser, tomados por los niños como diversión, no son ningún juguete y, mal utilizados, pueden tener efectos perniciosos para la salud del menor. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
> Irentsiz gero, arnastuz gero edo larruazal, mukosa edo begiekin kontaktuan egonez gero, osasunerako arriskurik edo zauririk ez eragiteko moduan fabrikatu beharko dira jostailuak. |
I Los juguetes deberán ser fabricados de forma que su ingestión, inhalación, contacto con la piel, las mucosas o los ojos no presenten riesgos para la salud o peligros de heridas. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
> Jostailuek dituzten substantzia edo prestakin kopuruek ez dute izan behar erabiltzen dituzten haurren osasunean kalteak eragiteko adinakoak. |
I Los juguetes no deberán contener sustancias o preparados en cantidades que puedan perjudicar a la salud de los niños que los utilicen. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Testuinguru horretan, Europako Batasunak, "EEEko Kontseiluaren bitartez, Europako merkatu bakarra sortzeko helburua betez, 88/378 Direktiba onartu zuen, 1988 maiatzaren 3koa, Batasuneko estatu kideek jostailuen segurtasunari buruz duten legeria bateratzeari buruzkoa, legeria desberdinak harmonizatzeko eta produktuen zirkulazio librea bultzatzeko, estatu kide guztiek babes-maila berdina eman diezaioten kontsumitzaileen osasunari eta Dentro de este clima la Unión Europea a través del "Consejo de la CEE en cumplimiento del objetivo de creación de un mercado único europeo, aprobó la Directiva 88/378, de fecha 3 de mayo de 1988 relativa a la aproximación de la legislación de los estados miembros sobre seguridad de los juguetes, con el fin de armonizar las diferentes legislaciones y facilitar la libre circ |
Materiala: Jolasaren metodologia |
- Osasuna eta segurtasuna |
- Salud y seguridad |
Materiala: Ezintasuna |
pertsona bizi den ingurunerako, haren egoera fisikoa eta osasun-egoera hobetzeko, eta haren egoera emozionala eta psikologikoa hobetzeko, esate baterako. |
al entorno en que la persona vive, a mejorar su estado físico y de salud, a mejorar su estado emocional y psicológico, etc... |
Materiala: Ezintasuna |
Gainerakoan, autonomiaz moldatzen da hirian, bere osasunaz kezkatzen da, lagun talde bat du asteburuetan ateratzeko, eta berak erabakitzen du zer egin bere aisialdiarekin eta eguneroko bizitzarekin, gurasoen, lagunen eta auzokoen babes osoarekin. |
Por lo demás se maneja con autonomía en la ciudad, se preocupa por su salud, tiene un grupo de amigos y amigas con los que sale los fines de semana, decidiendo él mismo qué hacer con su tiempo libre y su vida cotidiana, con total apoyo de sus padres, amistades y vecindad. |
Materiala: Ezintasuna |
Ez da bakarrik ibiltzen hirian, etxe inguruan bada ere; laguntza berezia behar du bere osasuna zaintzeko, ez du arriskurik ezagutzen ia (batez ere trafikoarekin lotutakoak); bere inguruabarrak aintzat hartu eta denbora antolatzeko, erabakiak hartzeko eta ekintzak planifikatzeko baliabiderik ez du. |
Tampoco se mueve sola por la ciudad, ni siquiera por el entorno cercano a su vivienda; necesita que se le preste especial apoyo en lo referente al cuidado de su salud, desconoce prácticamente los peligros (especialmente en relación con el tráfico); carece de recursos para organizar su tiempo, para tomar decisiones y para planificar sus acciones teniendo en < |
Materiala: Ezintasuna |
osasuna, higienea, elikadura... |
salud, higiene, alimentación..... |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bizkaiko Basauri-Ariz eta Kueto-Sestaoko Osasun Zentroak, 2002. |
Centros de Salud de Basauri-Ariz y Kueto-Sestao de Vizcaya, 2002. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Tortosako Udaleko gizarte-zerbitzuek 90 urteko emakumea atera behar izan zuten atzo etxetik Ferreries auzoan. Hainbeste zikinkeria pilatuta bere osasuna ere arriskuan ipini zuen. |
Los servicios sociales del Ayuntamiento de Tortosa tuvieron que sacar ayer por la mañana a una mujer de 90 años de su piso, ubicado en el barrio de Ferreries, porqué había acumulado tanta suciedad que había puesto en peligro su propia salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Haurtxoen habiari esker, abandonua jada ez da delitua izango, haurtxoaren bizitza ez baita arriskuan jartzen, ezta osasuna ere. |
Con el nido de bebés, el abandono ya no será delito porque no peligran la vida ni la salud del pequeño. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasunaren alorra: |
írea de salud: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Abstinentzia lortu ostean, osasuna zaintzeko hezi behar da: |
Una vez conseguida la abstinencia, educar para el mantenimiento de la salud: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Biztanle horiek tratatzeko dauden esku-hartze mota guztien artean, egoitza-zentroek erreferentzia-markoa eskaintzen diote erabiltzaileari. Bertan, osasun eta higiene mailako oinarrizko jarreta lan-munduan txertatzeko galdutako oinarrizko jarraibideak berriro ikasi ahal izango dituzte. |
Entre todos los tipos de intervenciones existentes para tratar a esta población, los centros residenciales ofrecen al usuario un marco de referencia donde reaprender las pautas básicas perdidas a nivel de salud, higiene e inserción laboral. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Pertsona ez da droga-mendekotasuna duenaren laguntza-zerbitzura joaten drogen kontsumo puntual eta isolatua dela eta, baizik eta kontsumo-prozesu luzearen, osasuna kaltetzearen eta oinarrizko ohituren galeraren ondoren. |
Una persona no acude a un servicio de atención al drogodependiente por un consumo puntual y aislado de alguna droga, normalmente acude después de un largo proceso de consumo, de deterioro de la salud y de pérdida de los hábitos básicos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-arazoengatik lana eta horri dagokion soldata galtzeko arriskua dagoenean soilik ematen zaio lehentasuna osasunari. |
De hecho, sólo se consideran los aspectos de salud de manera prioritaria cuando se concibe que se puede perder el trabajo con su correspondiente retribución a causa de ésta. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Oro har, osasun-zerbitzuetara jotzea bigarren mailan baztertuta geratzen da. Lana bilatzea, paperak lortzea eta familiari bidaltzeko dirua irabaztea dira lehentasunak. |
El acceso a los servicios de salud generalmente se ve relegado a un segundo plano, dado que la prioridad se centra en la búsqueda de trabajo, en conseguir los papeles y en ganar dinero para enviar a la familia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasuna. |
Salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
lana, etxebizitza, osasuna, heziketa eta gizarte-zerbitzuak. |
empleo, vivienda, salud, educación y servicios sociales. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasunaren arretari dagokionez, harreran zehaztutako programak beteko ditu eta behar izanez gero, kanpoko osasun-zentroetara joko du (kontrola, probak, erradiografiak...). |
En lo que respecta a la atención a la salud, cumplirá los programas que se le hayan determinado en la acogida y asistirá a los centros de salud externos (control, pruebas, radiografías...) si lo requiere. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasunaren arretak bere baitan hartuko ditu azken faseko arretak eta post mortem arretak. |
La atención a la salud contemplará todas las atenciones de la fase final y las atenciones post mortem. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasunaren arreta historia klinikotik abiatuko da eta bertan islatuko dira erabiltzailearen beharrak eta diagnostiko posibleak. |
La atención a la salud partirá de una historia clínica en la cual se reflejarán las necesidades propias del usuario y posibles diagnósticos. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasuna sustatzeko jarduerak Prebentzioko jarduerak Balorazio integrala Prestakuntzako tailerrak Autolaguntza taldeak Psikologoen laguntza |
Actividades promoció salud Actividades preventivas Valoración integral Talleres formativos Grupos de autoayuda Apoyo Psicologico |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-heziketa aplikatu: higiene praktiketan, elikaduran, zundak, gorputz jarreraren aldaketa eta abar. |
Como educación para la salud, aplicación en prácticas de higiene, alimentación, sondas, cambios posturales, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
elikadura, higienea, osasuna, egoera emozionala eta abar. |
alimentación, higiene, salud, estado emocional, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lehenik eta behin, neskatilari mediku-azterketa egingo zaio bere osasun-egoera zein den jabetzeko, eta behar izanez gero, beste mediku batzuengana bidaltzeko. |
En primer lugar, la niña es objeto de una revisión médica para detectar su estado de salud y poder hacer las derivaciones médicas que correspondan. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hezitzaile-tutorea arduratuko da adingabearen txontenak egiteaz, eskolako garapena kontrolatzeaz, osasun-egoeraz eta abarrez, baita kasuaren jarraipena egiteko bileretara joateaz ere. |
El educador tutor será el encargado de elaborar los distintos informes del menor, de controlar su evolución escolar, su estado de salud, etc., y de asistir a las reuniones de seguimiento del caso. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gizarte zerbitzuetakoek dituzten profesionalekin (familia-langileak, kale-hezitzaileak eta abar) eta gurasoekin egindako lan-planaren (etxebizitza, lana, osasuna eta abar bezalako alorren inguruan normalean) bidez adingabea kontrola daitekeen arrisku-egoeran baldin badago, adingabeak bere etxean jarraituko du. |
Si el menor se encuentra en una situación de riesgo controlable por la acción de los servicios sociales mediante la red de profesionales de que dispone (trabajadoras familiares, educadores de calle, etc.) y el plan de trabajo que se haga con los padres (respecto a puntos que normalmente incluyen vivienda, trabajo, salud, etc.), el menor permanece en
| Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Barneratu aurretik edo barneratzeko unean, mediku-azterketa egin beharko du osasun-egoera zehazteko. |
Antes de ingresar, o en el momento de hacerlo, tiene que pasar una revisión médica que permitirá determinar su estado de salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Sendagilearen tratamenduaren segimendua, sendagaiak behar bezala hartzen dituela kontrolatu beharko da, dosiak eta ordutegiak errespetatuz eta erabiltzailearen osasunaren ardura duten osasun-zerbitzuekin koordinatuz. |
El seguimiento del tratamiento médico, controlando que las tomas se realicen correctamente, respetando las dosis y los horarios, y coordinándose con los servicios sanitarios responsables de la salud del usuario. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Katalunian "Sanitat respon" izeneko zerbitzua dute. Osasun arloko larrialdietarako sistema da, osasuneko profesionalek ematen dute zerbitzua eta gaixotasunen, osasunaren eta osasun-zerbitzuen inguruko informazioa ematen dute (902 111 444). |
En Cataluña existe el servicio "Sanitat respon" ("Sanidad responde"), que es un sistema de emergencias médicas, prestado por profesionales de la salud que informa sobre las enfermedades, la salud y los servicios sanitarios (902 111 444). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Lankidetzak eta harremanak abian jartzea, bai esparru formaletan (osasun-zentroak, zerbitzu soziosanitarioak), bai informaletan (senitartekoak). |
Poner en marcha las colaboraciones y los contactos tanto en los ámbitos formales (centro de salud, servicios sociosanitarios) como informales (parientes). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elkarrizketaren helburua askotariko informazioa eskuratzea eta datuak biltzea da, besteak beste, banakoari eta haren ingurukoei, haren osasun-egoerari eta ongizate orokorrari buruzkoak, egunerokotasuneko jarduerak gauzatzeko dituen zailtasunen ingurukoak eta bizi-ohiturei eta etxebizitzaren baldintzei dagozkienak. |
El objetivo de la entrevista es la recogida de datos y la obtención de información diversa sobre el individuo y su entorno, su estado de salud y bienestar general, las dificultades para realizar las actividades de la vida diaria, los hábitos de vida y las condiciones de
| Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
duten harreman mota, adina, sexua, osasun-egoera, etxean zenbat orduz egoten diren, lanbidea eta abar. |
tipo de relación, edad, sexo, estado de salud, horas que están en la casa, profesión, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-egoera eta ongizate orokorra |
Estado de salud y bienestar general |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familia-terapia buru-osasunaren, gizarte-zientzien eta kulturaren esparruetatik eratorrita sortu zen. |
La terapia familiar surge derivada del campo de la salud mental, de las ciencias sociales y de la propia cultura. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Genograma oso erabilia da osasunaren diziplina ugaritan (medikuntzan, psikologian...). |
El genograma es ampliamente utilizado por diferentes disciplinas de la salud (la medicina, la psicología...). |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Zentro horietan adingabeari arreta osoa ematen zaio, haren osasun fisikoa edo psikikoa zaintzen da eta haren garapen pertsonalaz arduratzen dira, banakako hezkuntza-proiektua diseinatuz. |
En estos centros se atiende al menor de forma integral, cuidando de su salud física o psíquica y velando por su desarrollo personal, a través del diseño del proyecto educativo individual. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
higienea, ohiturak, osasuna eta abar. |
la higiene, los hábitos, la salud, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Gainera, komunitate-zerbitzuekin, lehen mailako arretako zerbitzuekin eta buru-osasunekoekin koordinatuta aritzea eskatuko dute. |
Además, requerirán de la coordinación con los servicios comunitarios, los de atención primaria y los de salud mental. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Bizkaiko Basauri-Arizko eta Kueto-Sestaoko Osasun Zentroak. |
Centros de Salud de Basauri-Ariz y Kueto-Sestao de Vizcaya. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-arazoak: |
Problemas de salud: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Familian osasun-arazoak izatea .......... |
Problemas de salud en la familia .......... |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasunaren Mundu Erakundeak proposatu duena izango da agian xehetasun gehien hartzen dituen definizioa, hau da, familiak, oro har, adierazten duenaren alderdi gehien biltzen dituena: "familiatzat hartzen dira elkarren artean, maila jakin bateraino, odolez, adopzioz edo ezkontzaz senidetuta dauden etxeko kideak. |
Quizás la definición más incluyente, es decir, la que integra más aspectos de lo que representa la familia a nivel global, es la que propone la Organización Mundial de la Salud, la cual afirma que "se entiende por familia a los miembros del hogar emparentados entre sí, hasta un grado determinado, por sangre, adopción y matrimonio. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hala eta guztiz ere, badira betetzen ez diren beharrak edo betetzen zailak direnak ezgaituen kolektiboaren barruan; izan ere, batzuetan baliabide faltak edo osasun-urritasunaren aurreko euste ekonomikoak Osasun Sistemaren zerbitzuen katalogoak beharrezko baliabideak ez eskaintzea dakarte. Hala nola, aho-hortzen osasuna eta material ortoprotesikoa, besteak beste. |
Sin embargo, existen necesidades no cubiertas o difíciles de cubrir dentro del colectivo de discapacitados, ya que a veces la falta de recursos o la contención económica ante el déficit sanitario hacen que el catálogo de prestaciones del Sistema Sanitario no ofrezca las necesarias, como la de salud bucodental y el material ortoprotésico. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Ikuspuntu horretatik, osasuna pertsonaren ikuspegi bio-psiko-sozialetik lantzen da eta urritasuna ez da gaixotasun soila gisa ikusten, ikuspegi globaletik baino. |
Desde esta perspectiva, se visiona la salud desde el punto de vista bio-psico-social de la persona, sin entender la discapacidad solamente desde la enfermedad, sino desde una perspectiva global. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasun-programen protokoloa jarraituz, bizi-itxaropen handiagoa eta osasunaren hobekuntza orokorra lortu nahi da. Horrez gain, baita gaitasunen areagotzea eta indartzea ere autonomia gehiago eskuratzeko. |
Con el seguimiento de los protocolos de los programas de salud se pretende alcanzar una mayor esperanza de vida y una mejora de la salud en general, así como un aumento y potenciación de sus capacidades para conseguir mayor autonomía. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Etxeko laguntzak pertsonak behar dituen oinarrizko zaintza eta laguntzak eskaintzen ditu; horrela, pertsonak bere etxean, ingurune sozialean eta kulturalean bizitzen jarrai dezake. Bizi-kalitatean irabazten du, hau da, azken finean, osasunean. |
La ayuda domiciliaria incluye todos los cuidados básicos y el apoyo personal que necesita la persona, permitiéndole que continúe viviendo en su casa, en su entorno social y cultural, ganando, en definitiva, en calidad de vida, que es lo mismo que decir en salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Osasunak higienearen beharra du, beraz, funtsezkoa da etxea garbi mantentzea. |
La máxima de la salud parte de la necesidad de la higiene, por lo tanto es básico que la casa se mantenga limpia. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elikadura oinarrizko beharra da, eta funtsezkoa, osasun ona eta gaixotasun jakinen aurreko erresistentzia izateko. |
La alimentación es una necesidad básica y es fundamental para una buena salud y resistencia a determinadas enfermedades. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
adina, ariketa fisikoa, osasun-egoera eta abar. |
la edad, la actividad física, el estado de salud, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adibidez, osasuna alderdi nabarmena baldin bada, farmaziako gastuetan ez da murrizketarik egin behar, ezta elikadura-produktuetan eta berogailuan ere (tenperatura jakina behar bada behintzat); hauetan, aldiz, mugak jar daitezke: arropa, liburuak, musika, zenbait edari (gasa duten produktuen ordez, ura edan) eta abar. |
Por ejemplo, si la salud es un aspecto destacado no se han de reducir gastos farmacéuticos, ni en productos alimenticios, ni en calefacción (si es que se necesita una temperatura determinada); en cambio, éstos se pueden limitar en aspectos como ropa, libros, música, ciertas bebidas (tomar agua en vez de productos gaseosos), etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
erosotasuna, osasuna, izen on soziala, heziketa, janzteko modua eta abar. |
si lo es el confort, la salud, el prestigio social, la educación, la forma de vestir, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Metabolismoaren geldotasunak eragindako gehiegizko pisuak ere osasun-arazoak ekar ditzake. Horri lotuta ariketarik ez egiteak gehiegizko pisua eta kaltzioa gutxi xurgatzea eragiten du. Hori dela eta, idortasuna saihesteko, zuntz asko duten elikagaiak aukeratu behar dira, hala nola osoko ogia, fruta eta barazkiak. |
El exceso de peso, debido a un enlentecimiento del metabolismo, también puede ocasionar problemas de salud, unido a esto hay que considerar la falta de ejercicio que repercute tanto en el exceso de peso como en la deficiente absorción del calcio; en este sentido, se deben elegir alimentos ricos en fibra como el pan integral, las frutas o las verduras para evitar el estreñimiento. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Adinekoen osasunean kontuan hartu beharreko beste eragilea erradikal askeak dira. Horiek pertsonak gehiegi edaten edo erretzen duenean sortzen dira: |
Otro factor a considerar en la salud de las personas mayores son los radicales libres, que se producen cuando la persona bebe o fuma en exceso: |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Hesteetako patroiaren heziketa ere garrantzitsua da eta horretarako, ordutegi-ohitura finkatu beharko da eta pertsonaren mugimendua bultzatuko da maila guztietan; izan ere, mugitzeko beharra osasunerako onuragarria da. |
También es importante la educación del patrón intestinal, estableciendo un hábito horario y favoreciendo la movilización de la persona a todos los niveles, ya que la necesidad de movimiento influye muy positivamente en la salud de la persona. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Elikadura orekatua osasun ona izateko eta mantentzeko baldintza da. |
La alimentación equilibrada es uno de los condicionantes para conseguir y mantener una buena salud. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Horregatik, jolaserako eskubidea jasota dago Haurraren Eskubideen Adierazpenean 1959ko azaroaren 30ean onartu zuen NBEren Batzar Nagusiak , , 7. artikuluan, eta osasunerako, segurtasunerako edo hezkuntzarako eskubidea bezain oinarrizkotzat jotzen da. |
Tanto es así que en la Declaración de los Derechos del Niño, adoptada por La Asamblea General de la ONU el 30 de noviembre de 1959, el derecho al juego está reconocido en el artículo 7 y se considera tan fundamental como el derecho a la salud, la seguridad o la educación: |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Ezin ukatuko dugu, beraz, elikadura zutabe erabakigarria izango denik osasun-hezkuntzan, eta, bereziki, haur-hezkuntzan. |
Es por ello innegable que la alimentación va a ser un pilar decisivo de la educación para la salud y, especialmente, en la educación infantil. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Egin horma-irudi bat herritarrak gaixotasun berri horren arriskuei buruz kontzientziatu eta gaiari buruzko osasun-sustapena egiteko. |
Con la intención de concienciar a la población sobre los peligros de esta nueva enfermedad elaborad un mural destinado a la promoción para la salud en este aspecto. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Amaren eta haurraren osasuna prebenitzeko eta sustatzeko gutxieneko irizpideei buruzko agirian (1992ko ekainaren 24koa), Osasun eta Kontsumo Ministerioak aholkatzen du: |
En el documento Criterios mínimos en prevención y promoción de la salud materno-infantil (24 de junio de 1992), el Ministerio de Sanidad y Consumo recomienda |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-eremuan informazioa sistematikoa eta objektiboa izaten da, eta haurraren osasunarekin zerikusia duten alderdietan zentratzen da. |
^ En el entorno sanitario la información es sistemática y objetiva, pero centrada en los aspectos relacionados con la salud del niño. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Kataluniako Obra-kontratisten Ganberak (CCOC) saritu egin zituen Encofrados J. Alsina, Consultors, Prevencionistes Agrupats eta Construccions Miquel Costa, SA enpresak 2001ean Kataluniako eraikuntza-sektorean laneko segurtasuna eta osasuna hobetzen egindako ahaleginagatik. |
La Cámara de Contratistas de Obras de Cataluña (CCOC) premió ayer a las empresas Encofrados J. Alsina, Consultors, Prevencionistes Agrupats y Construccions Miquel Costa, SA, por sus esfuerzos en mejorar la seguridad y la salud laboral en el sector de la construcción catalana en el 2001. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-kanpainei buruzko proposamenak hautatu behar dituzue. |
Se trata de seleccionar diferentes propuestas de campañas de salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-kanpainak |
Campañas de salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-prebentzio eta -sustapenari buruzko berriak. |
Noticias sobre prevención y promoción de la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aukeratu haurrentzako telebista-saio bat (ahal izanez gero, 4 urtetik beherako haurrei zuzendutakoa), eta egin balorazio bat saioan transmititzen diren eta osasun-hezkuntzarekin zerikusia duten balio eta ohiturei buruz. |
Elige un programa de televisión dirigido al público infantil (preferiblemente para menores de 4 años) y haz una valoración respecto a los valores y hábitos relacionados con la educación para la salud que proyecta. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zer esan nahi dugu osasun-hezkuntza hezkuntza-curriculumean zeharkako edukia dela esaten dugunean? |
Qué significa que la educación para la salud constituye un contenido transversal en el currículum educativo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza haurtzaroaren arretarako edozein zerbitzutan egiten dela esan dugu; hori abiaburu hartuta, adierazi zer bost prebentzio-neurri gauzatu behar dituzten zerbitzu hauetako profesionalek: |
Partiendo del hecho que desde cualquier servicio de atención a la infancia se realiza educación para la salud, indica cinco medidas preventivas que deben de llevar a cabo los profesionales en cada uno de estos servicios: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-zerbitzuen artean zer erlazio dagoen zehaztu behar duzue, eta, era berean, adierazi zer zerbitzu eskaintzen dituzten, zenbat jenderi egiten dioten harrera, zer osasun-kanpaina egiten dituzten eta abar. |
Deberéis especificar las relaciones que existen entre ellos, así como los servicios que ofrece cada uno, la población a la cual atiende, las campañas de salud que realiza, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Helduek asetzen dituzte, ia erabat, haurren lehenengo urteetako beharrak; alde horretatik, haurrek zer elikadura-, higiene-, atseden- eta sozializazio-behar dituzten azalduko dugu, baita neska-mutilak osasunaren gaineko posizio positiboetara nola bideratu behar diren ere, beren gorputzarenganako erantzukizuna eta arreta sustatzeko (3., 4., 5. eta 6. UNITATEAK). |
I Las necesidades de los primeros años de vida de los niños son satisfechas casi exclusivamente por los adultos, de esta manera se tratarán cuáles son sus necesidades alimentarias, de higiene, de descanso y de socialización; y cómo se debe conducir a los niños y niñas hacia posiciones positivas ante la salud para fomentar la responsabilidad y atención hacia su propio
| Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aztertu osasunari buruzko definizio batzuk eta erlazionatu historian zehar gai honi buruz izan diren jarrerekin. |
Analiza diferentes definiciones de salud, relacionándolas con las diferentes posturas mantenidas al respecto a lo largo de la historia. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Identifikatu zer osasun-faktorek eragin diezaieken norbanakoaren osasunari eta osasun kolektiboari; horretarako, alderdi hauek eta horietako bakoitzaren osasun-faktorea erlazionatu behar dituzu: |
Identifica los diferentes factores de salud que pueden influir en nuestra salud individual y colectiva, para ello deberás relacionar cada uno de los siguientes aspectos con el factor de salud que le corresponde: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hortaz, curriculuma antolatuta dugula, ikusten dugu leku nabarmena dutela ohitura osasungarriak eskuratzeak, osasunaren alorreko jarrera positiboak sortzeak, norberaren gorputza eta ingurua zaintzeak eta haien gaineko erantzukizuna izateak. |
Así, organizado el currículum, se puede ver que la adquisición de hábitos saludables, la creación de actitudes positivas ante la salud, el cuidado y la responsabilidad del propio cuerpo y del entorno, tiene un lugar destacado en esta etapa. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena dela, curriculuma haur-eskola bateko hezkuntza-jarduera osatzen duten alderdi guztien artetik bat baino ez denez, osasun-hezkuntza berezko edukietatik harantzako ere landu behar da. |
Sin embargo el currículum no es más que una parte de todos los aspectos que conforman la actividad educativa de una escuela infantil, y la educación para la salud se tiene que trabajar más allá de los contenidos que le son propios. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Osasuna alderdi fisiko, psikiko, sozial eta ingurumenekoen interakziotzat jo behar da. |
I La salud se ha de considerar como interacción de aspectos físicos, psíquicos, sociales y medioambientales. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Aintzat hartu behar da osasun ona sustatzeko funtsezkoa dela autoirudi positiboa garatzea eta pertsonek beren bizitzen gainean gero eta kontrol handiagoa hartzea. |
I Considerar el desarrollo de una autoimagen positiva y que las personas asuman cada vez más control de sus vidas, como algo central para la promoción de la buena salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Eskolan osasuna sustatzea garrantzitsua da norberaren ongizaterako; langileek modelo-papera dutela onartu behar da; eskola osasungarria lortzeko gurasoen laguntza eta lankidetza behar dela aintzat hartu behar da. |
I La promoción de la salud en la escuela es relevante para el bienestar del personal; reconocer el papel de modelos por parte del personal; considerar el apoyo y la cooperación de los padres como algo central para la escuela saludable. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Kontuan hartu behar da osasun-hezkuntza komunitateko programekin eta eskola-programekin erlazionatuta eta koordinatuta dagoela. |
I Considerar la educación para la salud interrelacionada y coordinada con los programas comunitarios y escolares. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza Autonomia pertsonala eta osasuna moduluan |
La educación para la salud en el módulo Autonomía personal y salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Prozesu hori eta helduarengandik aldendu eta autonomia hartzeko prozesua paraleloak izan ohi dira; horrenbestez, neska-mutilek barneratu egingo dituzte osasunaren alorrean beren inguruko pertsona helduei ikusten dizkieten eredu eta jarrera positiboak, eta beren gorputza zaintzeko ardura hartuko dute higiene-, elikadura- eta atseden-ohitura osasungarriak hartuta eta besteekin eta inguruarekin erlazionatzeko ohitura osasungarriak hartuta. |
Este proceso es paralelo al proceso de autonomía respecto del adulto, de tal manera que los niños y niñas interioricen los modelos y actitudes positivas ante la salud que ven en los mayores que les rodean y se responsabilicen de la atención hacia su cuerpo adquiriendo hábitos saludables de higiene, alimentación, descanso, relación con los otros y con el
| Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hezkuntza Ministerioak 1987an jarri zuen abian Osasun-hezkuntzarako Programa, gizarte-arazo eta osasun publikoarekin zerikusia zuten arazo batzuei hezkuntza-erantzuna emateko, hala nola drogazaletasunari, HIESari, bizi-ohiturengatik sortutako minbiziei, nahi ez ziren haurdunaldiei eta abar. |
El Ministerio de Educación puso en 1987 en marcha el Programa de Educación para la Salud, con el fin de dar respuesta educativa a algunos problemas sociales y de salud pública, como la drogadicción, el SIDA, el cáncer debido a hábitos de vida, los embarazos no deseados, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Baina Hezkuntza Erreformak eman zion batez ere babesa osasun-hezkuntzari, lege berria atera eta LOGSEko curriculum-diseinuan zeharkako curriculum gisa sartu zuelako; horrek esan nahi du osasun-hezkuntza hezkuntza-aldi osoan garatzen dela eta ezarritako eremuen parte esplizitua dela. |
Pero fue la Reforma Educativa, con una nueva legislación al respecto, la que supuso un respaldo a la educación para la salud, al incorporarla en el Diseño Curricular de la LOGSE, como un currículum transversal, es decir, que se desarrolla a lo largo de todo el período educativo y que forma parte explícita de diferentes áreas establecidas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Alderdi horretatik, hezkuntza-helburu eta -edukien eremu bat da osasun-hezkuntza, eta ikasketaren edozein alderditan izan behar du eragina. |
En este sentido, la educación para la salud constituye un ámbito de objetivos y contenidos educativos que deben impregnar y estar presentes en cualquier faceta del aprendizaje. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza zeharkako eduki gisa ageri da curriculum-diseinuan, hau da, ez du eremu espezifiko bat osatzen baina eremu guztietan ageri da. |
La educación para la salud, aparece en el diseño curricular como un contenido transversal, es decir, que no aparece como área específica pero forma parte explícita de todas ellas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza haur-hezkuntzako curriculumean |
La educación para la salud en el currículum de la Educación Infantil |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hezkuntzak bete du bere erantzukizuna osasun-hezkuntza pertsonen hezkuntza integralean sartuta, eta, era berean, osasun-hezkuntza gizartearentzat garrantzitsua dela onartu du. |
La institución educativa ha asumido pues la responsabilidad que le corresponde al integrar la educación para la salud como parte de la educación integral de las personas y reconociendo la relevancia social de la misma. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, kontuan izan behar da ez duela balio handirik ikasturte bateko gaien artean osasun-curriculuma sartzeak, aldi berean gizarteko gainerako eremuetan beste ekintza batzuk egiten ez badira. |
Aunque se debe tener en cuenta que de poco sirve la inclusión de un currículum de salud en el temario de un curso escolar si paralelamente no se realizan otras acciones en el conjunto de la sociedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurraren gorputza eta gorputzaren aukerak ezagutzen eta menderatzen aurrera egitea, eta osasunaren eta ongizatearen arloko oinarrizko ohiturak hartzea. |
Progresar en el conocimiento y dominio de su cuerpo y de sus posibilidades, adquiriendo hábitos básicos de salud y bienestar. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ikastetxe gehienek landu dituzte higienearekin, elikadurarekin, istripuen prebentzioarekin, sexu-heziketarekin eta abarrekin zerikusia duten alderdiak; baina 80ko hamarkadaz geroztik sortu dira arreta bereziki osasun-hezkuntzan jartzen zuten programak eta proiektuak. |
La mayoría de centros educativos han trabajado aspectos relacionados con la higiene, la alimentación, la prevención de accidentes, la educación sexual, etc., pero ha sido a partir de la década de los 80 cuando han surgido programas y proyectos centrados específicamente en la educación para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik sortu dira zenbait auzotan Osasun-batzordeak, herritar-sektore jakin batzuen intereseko gaiei buruzko informazio-programak egin dira eta abar. |
Muestra de ello es la creación de Consejos de Salud en algunos barrios, de programas de información sobre temas de interés de determinados sectores de la población, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Baina estaldura handia dutenez, mekanismo ezin hobeak dira, aldi berean, osasun-kanpainen, portaera-jarraibide osasungarrien eta gizarte-laguntzen berri emateko; horrenbestez, osasuna sustatzeko eta prebenitzeko kanal garrantzitsuenetako bat bihurtu dira komunikabideak. |
Pero por su amplia cobertura, paralelamente es un excepcional mecanismo para informar de campañas sanitarias, de autas de conducta saludables, de ayudas sociales, por lo que los medios de comunicación se han convertido en uno de los canales más importantes para la promoción y prevención de la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza haur-hezkuntzan |
I! La educación para la salud en la Educación Infantil |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Alde horretatik, osasun-hezkuntza curriculumean sartu behar du eskolak, eta ikasleei eta beren familiakoei beren jarrerak argitzen lagundu eta, era berean, bizi-estilo osasungarrien alde eginda zer balio eskuratzen diren ulertarazi behar die. |
En este sentido, la escuela tiene la responsabilidad de incluir la educación para la salud en su currículum y de ayudar al alumnado y a sus familias, a clarificar sus actitudes y a comprender los valores que subyacen en la elección de estilos de vida saludables. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ildo beretik, eskolaren erantzukizuna da egunero erakustea bere praktikaren bidez ere defendatzen dituen osasun-printzipio eta balioei erantzuten diela, bai antolaketan, bai instalazioetan, bai harreman pertsonaletan, bai portaera indibidual eta kolektiboetan. |
También es responsabilidad de la escuela demostrar cada día, en su organización, instalaciones, relaciones personales, comportamientos individuales y colectivos, que su propia práctica responde a los principios y valores de salud que defiende. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-erreformaren harira, sistema berrorientatu eta pertsonen oinarrizko arretara bideratu da, pertsonak non bizi diren eta zer ezaugarri soziokultural dituzten kontuan hartuta; era berean, osasun-sustapena berezko zeregin gisa aurreikusi da, eta herritarren parte hartzea beharrezkoa dela onartu. |
A raíz de la reforma sanitaria, el sistema se ha reorientado hacia la atención integral de las personas, teniendo en cuenta el medio donde viven y de sus peculiaridades socioculturales, contemplando la promoción de la salud como una tarea propia y reconociendo la necesidad de la participación de los ciudadanos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza hezkuntza-curriculumetan. |
La educación para la salud en los currículums educativos |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza aspalditik izan da kontuan lehen eta bigarren hezkuntzan. |
La educación para la salud ha estado presente en la enseñanza primaria y secundaria desde hace años. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurren artean osasuna sustatzeak ahalbidetzen du ohitura eta bizi-estilo osasungarriak normalizatzea eta ohitura eta bizi-estilo horiek eguneroko bizitzako jardueren parte izatea. Hala, partaide diren komunitatera bideratutako gizarte-erantzukizuneko eta elkartasunezko jarrerak hartuko dituzte. |
La promoción de la salud entre la población infantil permite que los hábitos y estilos de vida saludables se normalicen, y formen parte de las acciones de la vida diaria, de tal manera que adquieran actitudes de responsabilidad social y de solidaridad para con la comunidad a la que pertenecen. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Prozesu hori guztia gauzatzeko, ezinbestekoa izango da osasun-eragileek esku hartzea (haurrak jarduten duen testuinguruetako pertsona eta erakunde guztiak dira osasun-eragile, eta gogozko edo nahi gabeko jarduera horri esker osasun-hezkuntzan eragiten dute eragile horiek). |
Para que todo este proceso se lleve a cabo va a ser necesaria la intervención de los agentes de salud, que son todas las personas e instituciones que forman parte de los diferentes contextos en los que interactúa el niño, y que a través de su actuación, voluntaria o involuntaria, inciden en su educación para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurrak familiaren barruan izango ditu jarraitu beharreko lehenengo eredu, jarraibide eta arauak, eta ingurune horretatik eragin behar da gehien osasun-ohitura eta -jokaerak hartzeko |
Será en el seno de la familia donde el niño o la niña tendrá los primeros modelos a seguir y las primeras pautas y normas, y debe ser en este entorno donde la adquisición de hábitos y conductas de salud tenga su mayor influencia. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Eskolak garrantzi handiagoa hartu du sozializaziorako elementu gisa eta, horrenbestez, haziz joan da osasun-eragile gisa duen zeregina. |
La función de la escuela como elemento socializador, y por lo tanto como agente de salud, se ha incrementado progresivamente. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-zerbitzuak. |
Los servicios de salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntzaren barruan, funtsezkoa izango da Haur Hezkuntzan jardutea, oso harreman estua dagoelako osasun-ohiturak hartzearen eta haurraren garapen fisiko, psikiko eta intelektualaren bidezko ikaskuntzaren artean. |
Dentro del marco de la educación para la salud, su actuación en la Educación Infantil va a ser un eslabón fundamental, debido a la estrecha relación entre la adquisición de hábitos de salud y los aprendizajes a través del desarrollo físico, psíquico e intelectual en el niño. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
1986an Ottawan egin zen Osasuna Sustatzeko Gutunean jaso zena gogora ekarriz, osasunerako aurrebaldintzak dira justizia soziala, zuzentasuna, parte-hartze komunitarioa eta prestakuntza. |
Tal y como se apuntó en la Carta de Promoción de la Salud de Otawa en 1986, la justicia social, la equidad, la participación comunitaria y la formación son prerequisitos para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Sozializazioa eta heziketa haurtzaroko osasunerako |
Socialización y educación para la salud en la infancia |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntzan sozializatzea |
El proceso de socialización en la educación para la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza jaio aurretik hasten da, eta norbanakoaren garapen-prozesu guztian izaten da. |
La educación para la salud se inicia antes del nacimiento y acompaña todo el proceso de desarrollo de la persona. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Oso garrantzitsua da gizon-emakumeok bizi-ohitura osasungarriak edukitzea, arrisku-jokaerak saihestea eta jendeari bere osasunaren gaineko kontrola gehitzen laguntzea. |
Es muy importante desarrollar en las personas hábitos de vida saludables, evitar conductas de riesgo y ayudar a la gente a aumentar el control sobre su propia salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Komunitate bateko pertsonek bizi-ohitura osasungarriak badituzte, inguruko baldintzak ere osasungarriak izango dira, eta horrek haurrei, lehenengo egunetik, ohitura osasungarriak barneratzen eta norberaren nahiz kolektiboaren osasunaren aldeko jarrera positiboak izaten lagunduko die. |
Si las personas de una comunidad siguen hábitos de vida saludables, las condiciones del entorno también serán más saludables, lo que ayudará a la población infantil a interiorizar desde el primer momento hábitos saludables y actitudes positivas hacia la salud, tanto la propia como la colectiva. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasunaren Mundu Erakundearen (OMEren) arabera, elikadura, bizilekua eta lana dira osasunaren oinarrizko zutabe, "osasuna jendea bizi den eta jendeak lan egiten duen lekuetan dagoelako, eta leku horietan galtzen delako"(r). |
Según la OMS, la alimentación, el alojamiento y el trabajo son pilares básicos para la salud, "porque la salud se mantiene y se pierde ahí donde la población vive y trabaja" (r). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-laguntza komunitarioaren sistema sortzea giltzarri da komunitate guztietan osasun hobea lortzeko, eta, aldi berean, osasun-prebentzioa eta -sustapena pertsona guztiengana iritsarazteko gai izan behar du. |
La creación de un sistema de asistencia sanitaria comunitaria es clave para conseguir más salud para todas las comunidades y que permita que la prevención y la promoción de la salud lleguen a todas las personas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Sortu zenetik, OME biziki interesatu izan da ingurumen-faktoreez eta pertsonen osasunean duten eraginez. |
Desde su fundación, la OMS se ha interesado vivamente por los factores ambientales y por sus efectos sobre la salud de las personas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Aipatutako faktoreetako batzuk aldagarriak dira, hala nola ingurumen-faktoreak edo osasunerako jokaera kaltegarriei buruzko batzuk edo osasun-laguntzako sistemaren baldintza eskas eta urriei buruzkoak; horrenbestez, osasun publikoaren lehentasunezko jarduerak norabide horretara zuzendu beharko lirateke. |
I De los factores comentados, hay algunos, como los ambientales, y algunos referentes a conductas insanas de salud o a las insuficientes o deficientes condiciones del sistema sanitario asistencial, que en teoría son modificables, por lo que es en esta dirección que tendrían que dirigirse de manera prioritaria las acciones de la Salud Pública. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasuna bizimodu gisa. |
Salud como forma de vida. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-faktoreak |
Factores de salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Esandako guztiagatik, osasuna bizitzeko modu bat dela esan daiteke, zeinean pertsona bakoitzak askatasunean, erantzukizunez, zoriontasunean eta elkartasunean eraiki behar dituen bere aukerak bizi-kalitate hobea izateko. |
Por todo lo dicho, la salud tiene que ser entendida como una manera de vivir, en la que cada persona ha de edificar de manera libre, responsable, feliz y solidaria sus propias opciones para obtener una calidad de vida mejor. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ikuspegi horretatik, 1974an eredu bat egin zuen Marc Lalonde (1) Kanadako Osasun ministroak, eta erreferente bihurtu da herrialde garatuen osasun publikorako. Komunitate batek zenbateko osasun-maila duen zehazten du eredu horrek, lau faktoreren interakzioa abiaburu hartuta: |
Bajo este prisma, el ministro de Sanidad del Canadá, Marc Lalonde (1), elaboró en 1974 un modelo que se ha convertido en un referente para la salud pública de los países desarrollados, y que determina el nivel de salud de una comunidad a partir de la interacción de cuatro factores: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Jarduera mental orekatua izatea aurrebaldintza bat da osasun fisikorako eta gizartean parte hartzeko. |
Una actividad mental equilibrada es un prerrequisito para la salud física y la participación en sociedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Esparru guztietatik egin behar da osasun-sustapena, eta gobernu zein administrazioek izan behar dute etsenplu, jarduera-plan zehatzak eta lege-proposamenak eginez (alkoholari buruzko publizitatea debekatu, zigarro-paketeetan erretzeak zer arrisku duen adierazi eta abar); hor ditugu, halaber, enpresak (laneko arriskuei aurrea hartzea zer garrantzitsua den kontzientziatzea badute, adibidez) eta familia eta eskola (dieta orekatuak eman, aisialdi-jarduera partekatuak programatu, erlazio positiboak bultzatu) nahiz hezkuntza-er |
|La promoción de la salud, también se debe potenciar desde diferentes ámbitos, empezando por los gobiernos y las administraciones con la elaboración de planes concretos de actuación y propuestas legislativas (prohibición de la publicidad del alcohol, obligación de advertir sobre su peligrosidad en los paquetes de cigarrillos, etc.), las empresas (por ejemplo con la toma de conciencia
| Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hala eta guztiz ere, gutako bakoitzaren jarduera partikularrek dute zeregin nagusia osasunaren sustapenean, gutako bakoitza osasun-eragile garelako; adibidez, gure esku dago kirola egiteak zer onura dakarren aholkatzea, dieta osasungarria ahoratzea, edonori (nahiz eta gure laguna edo familiakoa izan) alkoholaren eraginpean gidatu nahi izatea aurpegiratzea, ingurumena zaintzea eta abar. |
De todas maneras el papel primordial en cuanto a la promoción de la salud es el que corresponde a las actuaciones particulares de cada uno de nosotros como agentes de salud, por ejemplo a través de actitudes como aconsejar sobre los beneficios que te reporta hacer deporte o injerir una dieta sana, reprochar a cualquier persona (aunque sea un compañero o un familiar) que pretenda conducir bajo los |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Batez ere komunikabideak erabilita osasuna sustatzeko estrategiak bata bestearen aurkako bi bide har ditzake: |
La estrategia para promocionar la salud, especialmente a través de los medios de comunicación, puede tomar dos maneras antagónicas: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Balio berezia du ohitura osasungarriak hartzeko jarduera horrek, oraingo eta etorkizuneko osasuna ziurtatzea duelako helburu. |
Esta actuación en hábitos saludables tiene un valor especial dado que pretende asegurar la salud de hoy y la del mañana. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik, osasun-sustapena behar indibidual eta kolektiboa dela ulertu behar dugu. |
Por esta razón la promoción de la salud se tiene que entender como una necesidad individual y colectiva. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Alde horretatik, osasun-sustapenak gizon-emakumeak kontzientziatu behar ditu osasuna mugatzen duten faktoreen gainean eragiteko, eta, era berean, bizi-estilo osasungarriei mesede egiten dien elementuak indartu behar ditu, eta praktikan jartzea galarazten duten elementuak aldatu. |
En este sentido, la promoción de la salud debe ocuparse de concienciar a las personas para influir sobre los factores que determinan la salud en general, y reforzar tanto aquellos elementos que favorecen estilos de vida saludables como para modificar aquellos otros que impiden ponerlos en práctica. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Kanpaina hori osasun-sustapenekoa dela esan daiteke, eguzkitatik babesteko portaera batzuk hartzea duelako helburu. |
Esta campaña puede considerarse de promoción para la salud, ya que se pretende la adopción de unos comportamientos respecto a la protección solar. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-sustapena |
Promoción de la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Dena den, osasun-hezkuntzaren helburu nagusia pertsonak eta komunitateak osasunean bizitzea bada, prebentzioa ez dugu nahikoa izango, egoera jakin batzuei aurre egiteko jarduera zehatzak gauzatzera eta ohiturak hartzera mugatzen delako. |
Sin embargo, si se entiende que el fin último de la educación para la salud es que las personas y las comunidades vivan en salud, la actuación preventiva se presenta insuficiente, debido a que su alcance se limita a actuaciones concretas y a la adquisición de hábitos frente a una serie de situaciones. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Azkenik, istripuak ere, bereziki zirkulazio-istripuak, elementu negatiboa dira osasunerako; izan ere, ehunka pertsona hiltzen dira arrazoi horrengatik, eta beste hainbeste minusbaliotasun-egoeran geratzen dira. |
Finalmente, los accidentes, sobre todo los de tráfico, actúan también como elemento negativo de salud, segando la vida de cientos de personas y sumiendo a otras tantas en situaciones de minusvalías varias. |
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Osasun-sustapena erabiliko da heziketa-jarduera honetarako. |
A esta actuación educativa se va a dedicar la promoción de la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Jakitea osasun-arazoak komunitatearentzat zer garesti gertatzen diren. |
I El conocimiento del alto coste que suponen para la comunidad los problemas de salud. |
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I Kontzientziatzea osasuna zer den jakiteak ulermena eta komunikazioa hobetzea esan nahi duela; izan ere, errazago onartuko da horrela norberak bere osasun pertsonala eta kolektiboa kontserbatzeko erantzukizuna duela. |
I La concienciación de que un mayor conocimiento de lo que es la salud ayuda a mejorar la comprensión y la comunicación, llegando a aceptar más fácilmente su propia responsabilidad en el mantenimiento de la salud personal y colectiva. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hasieran esan duguna eta orain aipatutako ondorioak kontuan hartuta, osasun-hezkuntzak funtsezko bi mekanismo izango ditu bere helburuetara modu eraginkorrean iristeko: |
Tal como se ha dicho en el inicio, y a tenor de las conclusiones ahora reseñadas, la educación para la salud va a disponer de dos mecanismos fundamentales para llevar a cabo sus objetivos con eficacia: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
prebentzioa, batetik, eta osasun-sustapena, bestetik. |
por una parte la prevención y, por otra, la promoción de la salud. |
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Haatik, osasunari eragiten dioten gaixotasun berriak eta arrisku berriak agertu dira; horietako askok, gainera, zerikusia dute aurrerapenarekin, industrializazioarekin, kutsadurarekin eta balio eta bizi-estilo berriekin. |
Sin embargo, han aparecido nuevas enfermedades y nuevos peligros que afectan a la salud, muchos de ellos relacionados con el progreso, la industrialización, la contaminación y los nuevos valores y estilos de vida. |
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gizon-emakumeok arrisku-faktoreak murrizteko neurriak hartzeari dago zuzenduta osasun-prebentzioa, izan dezakegun gaixotasun bati aurrea hartzeko. |
Las prevención de la salud está orientada a que las personas voluntariamente tomen medidas para reducir los factores de riesgo frente a una posible enfermedad. |
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Gazte asko eta askok alkohola eta drogak, bereziki sintesi-drogak, kontsumitzen dituzte asteburuetan, hainbesteraino, non arriskuan jartzen duten gazte horien osasuna, eta baita beren bizia ere. |
El consumo de alcohol y drogas, especialmente las de síntesis, por parte de gran cantidad de jóvenes durante los fines de semana ponen en peligro su salud e incluso su vida. |
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Esaten da osasun-hezkuntza dela gizabanakoa informatzea, kontzientziatzea eta gaitzea, banako osasuna eta osasun kolektiboa defendatzeko eta sustatzeko beharrezko diren ezagutzak, ohiturak eta jarrerak eskura ditzan. |
De esta manera se entiende la educación para la salud como el proceso de información, concienciacióny capacitación del individuo para que adquiera los conocimientos, los hábitos y las actitudes necesarias para la defensa y la promoción de la salud individual y colectiva. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Alde horretatik, osasun-hezkuntza ez da helburua, bere horretan, ikasteko baliabide eraginkorra baizik, osasun pertsonal eta publiko hobea izan dezagun. |
En este sentido, la educación para la salud en sí, no es un objetivo, sino un recurso eficaz de aprendizaje para conseguir incrementar el desarrollo de la salud personal y pública. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horrenbestez, jarduera biztanle guztiei zuzentzen zaie; helburu nagusia da biztanleek osasun hobea lortzera bideratutako bizi-estiloak nahiago izatea, eta, beraz, norberaren osasunerako eta inguruko pertsonen osasunerako arriskutsuak izan daitezkeen egoerak saihesteko gai izatea. |
En estos términos, la actuación se dirige a la población en su totalidad y el objetivo fundamental es que ésta prefiera estilos de vida orientados a una mejora de la salud, y por lo tanto, que eviten en la medida de lo posible situaciones que pueden suponer un riesgo para su salud y para la de las personas de su entorno. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik, osasun-hezkuntza oso eremu zabalari zuzentzen zaio gaur egun, eta jaiotzen garenetik zahartzarorainoko tartea hartzen du. |
Por este motivo, el ámbito al que hoy se dirige la educación para la salud es muy amplio y abarca desde el nacimiento hasta la vejez. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun-hezkuntza eta norbanakoaren askatasuna bereizi ezinak dira, eta, bereziki, osasun-hezkuntza eta gizarte-erantzukizuna. |
La educación para la salud es inseparable de la libertad personal y sobre todo de la responsabilidad social. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zuzenean edo zeharka, jarduera ekonomiko asko erlazionatzen dira osasunaren babesarekin, eta pertsona askok hartzen du parte prozesu horietan: |
Son muchas las actividades económicas que están relacionadas directa o indirectamente con la protección de la salud, y por lo tanto muchas las personas que están implicadas en estos procesos: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Iritzi hori kontuan hartuta, indartu egin da osasunak gizartearen eta erkidegoaren ondasun izateko duen papera, eta gizarte osoari eta gizarteko eremu guztiei eragiten die: |
Debido a esta consideración, se refuerza el papel de la salud como bien social y comunitario, que afecta a toda la sociedad y en todos sus ámbitos: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Alde horretatik, ezinbestekoa da ulertzea osasuna ez dela osasun-langileen esparru pribatua, eta gai horretan ez dutela irakasleek soilik hezi behar. |
En este sentido es esencial entender que la salud no es coto privado de los profesionales sanitarios, ni su educación exclusiva de los docentes. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ondorio gisa, eta Amerikako Estatu Batuetako Osasun, Hezkuntza eta Ongizate Sailak dioenari jarraiki, |
Como conclusión, tal y como señala el Departamento para la Salud, Educación y Bienestar Norteamericano, |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
honako alderdi hauek nabarmendu daitezke, hezkuntzaren bidez osasuna sustatzeko jarduera-puntu izateko: |
se pueden destacar algunos aspectos, como puntos de actuación para potenciar la salud a través de la educación: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Jardueraren ardatz nagusia, batez ere, galdutako osasuna berreskuratzeko osasun-osagaia izan bada ere, gero eta arreta gehiago eskaintzen zaie prebentzio- eta promozio-osagaiei, osasun-hezkuntzak ematen dien laguntzaren bidez. |
Si bien el componente sanitario especialmente como reparador de la salud perdida, ha sido el eje central de actuación, cada vez más, se dedica más esfuerzo y empeño a los componentes preventivos y promocionales, coadyuvados a través de la educación para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Biltzar horretatik Alma-Atako Deklarazioa sortu zen, eta 1946an osasunari buruz emandako definizioa berretsi zuen OMEk, baina definizio hari, gainera, hau gehitu zion: "osasuna funtsezko eskubidea da, eta osasunaren mailarik gorena lortzeak ezinbesteko helburu sozial izan behar du mundu guztiarentzat, eta zeregin horretan, osasun sektoreaz gain, gizarte-sektore eta sektore ekonomiko askok esku hartu behar du". |
De esta conferencia, surge la Declaración de Alma-Ata, en la que se reitera la definición de 1946 y añade que la salud, "es un derecho fundamental, y conseguir el grado más alto de salud es un objetivo social sumamente importante para todo el mundo, la realización de la cual exige la intervención de muchos sectores sociales y económicos, además del de la salud". |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Baieztapen horrek esan nahi du osasun kontzeptuak eta osasunaren eskumen-eremuak hedapen kualitatibo handia izan dutela, eduki berriak hartu dituztelako: |
Esta afirmación supone una ampliación cualitativa importante en el concepto de la salud y su ámbito de competencia, ya que incorpora nuevos contenidos: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Osasuna funtsezko eskubidea dela onartzea; edozeinek duen eskubidea dela onartzen da pertsona izate hutsagatik. |
I La asunción de la salud como derecho fundamental, que es aquél del que goza cualquier persona por el solo hecho de serlo. |
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Modu horretan, osasunari dagokionez, helburu izan behar dugun ondasun izateaz gain eskubide izatera ere igaro denez, borrokatu egin beharko dugu eskubide hori izateko. |
En este sentido, la salud, además de un bien al que hay que aspirar, también pasa a ser un derecho por el que se debe luchar. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
I Osasuna hobetzea gizarte-helburu bihurtu denez, norbanakoaren zeregin soila izateari utzi eta komunitate osoaren eskumen izatera igaro da. |
I La mejora de la salud como objetivo social, por lo tanto, deja de ser un aspecto únicamente individual para pasar a ser competencia de toda la comunidad. |
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Jada ez dira herrialde batera edo batzuetara soilik mugatzen gutxieneko osasuna edo gero eta osasun handiagoa lortzeko jarduerak, planetako zoko guztietara iristea baita helburua. |
Las actuaciones para adquirir unos niveles mínimos y crecientes de salud, ya no se circunscriben a un país o grupo de países, sino que se plantea la voluntad de llegar a todos los rincones del globo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik guztiagatik, osasuna erabateko ongizatea dela esan badugu eta helburua Lurreko herri guztietan gizon-emakumeon garapen harmoniatsua eta orekatua lortzea bada, osasuna problematika edo jomuga orokorra dela esan behar dugu, hau da, sektoreartekoa eta diziplina askokoa, eta mundu guztiak egon behar du inplikaturik zeregin horretan, bai banako pertsona orok, bai nazioz gaindiko erakundeek. |
Por todo ello, si se considera la salud como un estado de bienestar completo y el objetivo es conseguir un desarrollo armonioso y equilibrado del ser humano en todos los pueblos de la tierra, se ha de catalogar la salud como una problemática o aspiración global, intersectorial y multidisciplinar, en la que debe estar implicado todo el mundo, desde cada persona en particular hasta las organizaciones supranacionales. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun kontzeptuari buruzko testuingurua eta edukia aldatzearen eraginez, planetako biztanleen osasuna hobetzeko orientazio, gomendio eta jarduerak ere aldatu egin dira. |
Este cambio producido con relación al contexto y al contenido respecto al concepto de salud, también supone un cambio en cuanto a las orientaciones, recomendaciones y actuaciones destinadas a la mejora de la salud de los habitantes del planeta. |
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Osasun-hezkuntza |
Educación para la salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Pertsona orok du bizimodu egokia izateko eskubidea, bai berari bai bere familiari osasuna eta ongizatea bermatuko dien bizimodua izateko eskubidea, eta, batez ere, janaria, jantziak, etxebizitza, laguntza medikoa eta gizarte-zerbitzuak izateko eskubidea; era berean, asegurua izateko eskubidea du langabezi, Toda persona tiene derecho a un nivel de vida adecuado que le asegure, así como a su familia, la salud y el bienestar, y en especial la alimentación, el vestido, la vivienda, la asistencia médica y los servicios sociales necesarios; tiene asimismo derecho a los seguros en caso de dese |
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Osasun-hezkuntza; oinarrizko kontzeptuak |
Educación para la salud, conceptos básicos |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasun kontzeptua |
El concepto de salud |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Ikuskera organiko hori abiaburu hartuta, osasunaren kontzeptua gaixotasunari lotzen joan zitzaion pixkanaka eta gaixotasunaren mende ere jarri zen; horren eraginez, gaixotasunaren ukazioa zela esatera iritsi ginen. |
A partir de esta primera concepción organicista, el concepto de salud fue ligándose y supeditándose cada vez más al de enfermedad, y acabó formulándose como negación de ésta. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horregatik, osasuna gaixotasunik eza zela ulertzera igaro ginen. |
De esta manera la salud pasó a entenderse como ausencia de enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Prozesu hori 1946. urtean amaitu zen; izan ere, urte horretan osasunak hauxe esan nahi zuela adierazi zuen Osasunaren Mundu Erakundeak (OME): "erabateko ongizatea da osasuna, ongizate fisiko, mental eta soziala, eta ez soilik infekzio edo gaixotasunik ez edukitzea" |
La culminación de este proceso se produce en el año 1946 cuando la OMS, pasa a definir la salud como "un estado de completo bienestar, físico, mental y social, y no solamente como la ausencia de infecciones o enfermedades". |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Une horretatik aurrera, osasun kontzeptuak gaixotasunaren mende egoteari utzi zion, eta berezko autonomia lortu zuen; hortaz, eta ikuspuntu hori kontuan hartuta, osasunik ez edukitzeak ez du, halabeharrez, gaixotasuna esan nahi. |
A partir de este momento, el concepto de salud deja de estar supeditado al de enfermedad y adquiere autonomía propia, desde este punto de vista la ausencia de salud deja de suponer presencia de enfermedad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osasunaren Mundu Erakundea Nazio Batuen Erakundearen (NBE) barruko erakundea dugu; 1948. urtean sortu zen, mundu osoan osasun-baldintzak hobetzea bultzatzeko. |
La Organización Mundial de la Salud es un organismo de la ONU creado en 1948 con el objetivo de promover la mejora de las condiciones sanitarias en todo el mundo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Genevan du egoitza. Urtero egindako jarduerei buruzko txostena argitaratzen du, eta osasunaren alorrean egin behar diren jardueretarako erreferente izaten da. |
Su sede está en Ginebra y anualmente edita un informe sobre sus actividades, que sirve de referente para las diferentes actuaciones que se han de llevar a cabo en temas de salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Zakartasun hori ez da soilik larrialdiren batean erabiltzen duen zerbait; aitzitik, bat-batean gertatzen den zerbaiten berri nola eman ez dakienean, erreflexu hori aplikatu ohi du (berak azaldu didanez). Ez dakit bera konturatzen den ala ez, baina horrek nire osasun-egoerari eragin diezaioke. |
Esa brusquedad no era sólo un hecho característico en alguna situación de urgencia, sino que es un reflejo (según dice él en alguna ocasión) que suele aplicar cuando desconoce cómo informarme de algo que pasa en un momento repentino, y no sé si se dará cuenta o no, pero esto puede llegar a perturbar mi estado de salud. |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
4.- OSASUNEAN ETA GAIXOALDIAN |
4.- EN LA SALUD Y EN LA ENFERMEDAD |
Materiala: Komunikazio alternatiboa |
Prozesu berberari jarraiki, ikasleei esan diezaiekegu bila ditzatela prentsa idatzian eta digitalean osasun-hezkuntzarekin zerikusia duten berriak. |
En base al mismo proceso se puede indicar a los alumnos que sean ellos quienes busquen, en la prensa escrita y digital, noticias relacionadas con la educación para la salud. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |