Aldaketa psikikoak izaten diren prozesu kualitatiboa dela esan daiteke, zeinaren bidez giza gaitasunak abian jarri eta hobetzen baitira, hala nola hizkuntza, pentsamendua, oroimena, sentimenduak eta abar. |
Se puede entender como el proceso de cambios psíquicos de tipo cualitativo, mediante el cual se pone en funcionamiento y se perfeccionan las capacidades humanas como el lenguaje, el pensamiento, la memoria, los sentimientos, etc. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Atzerapena heltzean, hizkuntzan, atzerapen psikomotorra eta abar. |
Retraso madurativo, en el lenguaje, psicomotriz, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Baina ez dugu ahaztu behar egitura egokiak lantzeko eremu sozialaren bitartekaritza behar dela, bai helduaren bidez, bai kideen bidez, eta hizkuntzaren, objektuen eta sinboloen laguntzaz. |
Pero no hay que olvidar que para la elaboración de estructuras adecuadas se necesita la mediación externa del ámbito social, bien a través del adulto o bien a través de iguales, y ayudados del lenguaje, de objetos y de símbolos. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hizkuntzak hainbat aukera eskaintzen die neska-mutilei errealitatea irudikatzeko eta interpretatzeko, eta elkarrekin erlazionatzeko. |
El lenguaje ofrece diferentes posibilidades a los niños y niñas de representar la realidad y de interpretarla, así como de relacionarse entre ellos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntza-garapena. |
Desarrollo del lenguaje. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Interakzio-inguru horrek taxutuko du, neurri handi batean, gerora izango duen komunikazio-gaitasuna, eta hizkuntza izango du adierazpenik onena. |
Este entorno de interacción configurará en gran medida su competencia comunicativa posterior, que alcanza su mejor expresión en el lenguaje. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurrak beren lehenengo hitzak esaten hasten direnean, hitzak konbinatzen eta objektuekin lotzen hasten dira; hizkuntzaren beraren lehenengo agerpenak direla esan dezakegu. |
Cuando los niños empiezan a producir sus primeras palabras, empiezan a combinarlas y asociarlas, se puede hablar propiamente de las primeras manifestaciones del lenguaje como tal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horretaz gainera, artikulazio-mekanismo espezializatuak izaten ditu haurrak, soinu artikulatu asko esatea ahalbidetuko diotenak, eta horietatik abiatuta garatuko du hizkuntza. |
Además, el niño dispone de mecanismos articulatorios especializados que le van a permitir pronunciar una gran variedad de sonidos articulados, a partir de los cuales desarrollará el lenguaje. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
"Nire hizkuntzaren mugak nire ezagutzaren mugak dira." |
"Los límites de mi lenguaje son los límites de mi conocimiento." |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Pertsonak sentsazioak, emozioak eta pentsamenduak transmititzeko duen gaitasuna da hizkuntza. |
Se entiende por lenguaje la capacidad que posee la persona para transmitir sensaciones, emociones y pensamientos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Ez gara sartuko zehaztasun filosofikoetan, baina ukaezina da hizkuntzaren eta pentsamenduaren arteko erlazioa. |
Sin entrar en disquisiciones filosóficas, ten presente que la relación entre lenguaje y pensamiento es innegable. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Nola gara dezake hizkuntza hain erraz haurrak ingurunetik hain estimulu gutxi jasotzen baditu?, nola artikula dezakete urte gutxian haurrek sintaktikoki eta semantikoki zuzena den hizkuntza, esaldi eta joskera erraz eta akastunak entzutera ohituta badaude? |
¿Cómo se puede explicar el desarrollo del lenguaje en el niño a partir de los pocos estímulos ambientales que recibe?; ¿cómo es posible que los niños sean capaces en pocos años de articular un lenguaje sintáctica y semánticamente correcto, cuándo están acostumbrados a oír frases y construcciones sencillas o incluso incorrectas? |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaz jabetzeko prozesuan, ulermena askoz azkarrago garatzen da adierazpena baino. |
En el proceso de adquisición del lenguaje, la comprensión va mucho más avanzada que la expresión. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza ez-konbinatorioaren etapa (12-24 hilabete) |
Etapa de lenguaje no combinatorio (12-24 meses) |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Helduen hizkuntzarantz |
Hacia el lenguaje adulto |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Jolas sinbolikoan sartzen denean, hizkuntza erabiltzeko askatasun handiagoa du haurrak. Beraz, hizkuntzaz gero eta gehiago jabetzen jarraitu beharko du. |
El acceso al juego simbólico implica mayor libertad en el uso del lenguaje, por lo que el niño debe seguir alcanzando nuevas adquisiciones lingüísticas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Etapa hau oso luzea da. 24 hilabete ditugunean hasten da, lehenengo hizkuntza-egiturez jabetzen hasten garenean (hizkuntza telegrafiko deritzonaz, hain zuzen) eta sei urterekin bukatzen da, helduaren sintaxia ondo erabiltzen hasten garenean. |
Esta etapa abarca un período muy largo que comprende desde los 24 meses, cuando el niño empieza a adquirir las primeras estructuras lingüísticas (el denominado lenguaje telegráfico) hasta los 6 años, cuando comienza el dominio de la sintaxis del adulto. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Enuntziatu berean hainbat hitz konbinatzeko gaitasunari hizkuntza telegrafikoa deitzen zaio. |
Se habla de lenguaje telegráfico para referirse a la capacidad de combinar varias palabras en un mismo enunciado. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur-eskolak ezinbesteko eginkizuna du hizkuntzaren nahasteak detektatzeko orduan. |
La escuela infantil desempeña un papel imprescindible en la detección de trastornos del lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorreria duen haurrak ahozko hizkuntzaz jabetzeko dituen aukerak gorreria agertzeko unearen araberakoak izango dira funtsean; horrenbestez, sortzetiko gorreria eta hartutako gorreria bereiziko ditugu. |
Las posibilidades de adquisición del lenguaje oral por parte de un niño con sordera van a depender básicamente del momento en que aparece la sordera; así se diferenciará entre sordera congénita o adquirida. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
* Entzumena hiru eta sei urte bitartean galduz gero, hizkuntza galtzea saihets daiteke berreziketa egokiaren bidez. |
(c) Si la audición se pierde entre los 3 y los 6 años, se puede evitar la desintegración del lenguaje con una reeducación adecuada. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
hizkuntza mimikoa edo ahozko hizkuntza, heziketa berezia edo eskola arruntean integratzea. |
lenguaje mímico o lenguaje oral, educación especial o integración en la escuela normal. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Entzumen-galeraren mailaz eta gorreria agertzeko uneaz gainera, haurraren adimen-mailaren eta hezkuntzaren araberakoa izango da ahozko hizkuntzaz haurtzaroan jabetzeko aukera. |
Además del grado de pérdida auditiva y del momento de aparición de la sordera, las posibilidades de adquisición del lenguaje oral en la infancia van a estar influidas por el nivel intelectual del niño y el factor educacional. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaz berandu jabetu ohi dira eta, kasurik larrienetan, beharbada jabetu ere ez dira egingo. |
El lenguaje aparece tardíamente e incluso puede no aparecer en los casos más severos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Oro har, hizkuntzaren bilakaera honelakoxea izan ohi da: |
En general, en cuanto a la evolución, se pueden observar las pautas siguientes en el lenguaje: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Esaldiak egiten hasten direnean erabiltzen duten hizkuntza telegrafikoak ia ez du ezberdintasunik minusbaliotasun hori ez duten haurrek erabiltzen dutenarekin, baina denboran luzatuko da eta hitz kopuru txikia erabiliko dute; gainera, haurrak denbora asko beharko du egitura primitibo hori osatzeko eta esaldi erraz bat sortzeko. |
En cuanto a la creación de frases, el lenguaje telegráfico casi no se diferencia del observado en otros niños sin esta discapacidad, excepto porque se alarga en el tiempo y porque el número de palabras que emplea es escaso; además, el niño tarda mucho tiempo en ir completando esta estructura primitiva hasta construir una frase sencilla. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza-jokoak |
Juegos de lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Txikiaren hizkuntzak dituen ezaugarriak azpimarratu, eta ulertzeko zein adierazteko duen gaitasuna hiru maila hauetan behatu: |
Destacad las características que presenta el lenguaje del pequeño, atendiendo al aspecto comprensivo y expresivo en los tres niveles: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Azaldu ezazu hizkuntza adierazgarriaren eta pertzepziozko hizkuntzaren arteko ezberdintasuna. |
Explica la diferencia que existe entre lenguaje expresivo y lenguaje perceptivo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Keinu bidezko hizkuntza (keinua, begirada, irribarrea). |
Lenguaje gestual (gesto, mirada, sonrisa). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Zer garrantzi du hizkuntzak haurtxoaren garapenean? |
¿Cuál es la importancia del lenguaje en el desarrollo del bebé? |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hurrengo unitateetan, haur-literaturari lagundu diezioketen hainbat hizkuntza ikasiko ditugu (musika, dramatizazioa, adierazpen plastikoa). |
en próximas unidades estudiaremos los diferentes lenguajes (música, dramatización, expresión plástica) que pueden servir de soporte a la literatura infantil. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Jolasek estimulatzen dute hizkuntza. |
El crecimiento del lenguaje lo estimulan los juegos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorputz-hizkuntza: komunikatzeko modurik goiztiarrena. |
El lenguaje corporal como la más temprana forma de comunicación. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Era berean, hizkuntzarik berezkoena da hori, naturaltasunetik abiatzen delako, alegia, aurrezarritako kode-sistemarik ez duelako. |
Asimismo, va a ser el lenguaje más natural, ya que parte de la premisa de la espontaneidad, es decir, no tiene un sistema de códigos preestablecidos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorputz-hizkuntzak eta ikusizko hizkuntzak ere aukera ematen dute emozio-adierazpena lantzeko. |
El lenguaje corporal y visual también permite trabajar la expresión emocional. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Musika-hizkuntza |
El lenguaje musical |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Entzuketa honen bidez, halaber, beste ezagutza-alor batzuk hala nola ingurune fisikoa eta soziala (animalien azterketa) eta beste hizkuntza batzuk hala nola gorputz-adierazpena edo adierazpen plastikoa landu ditzakegu. |
A través de esta audición, se pueden hacer conexiones con otras áreas de conocimiento, tales como el medio físico y social (estudio de animales), y con otros lenguajes, como la expresión corporal o la plástica. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Musika-hizkuntza eta ahozko hizkuntza gainezar daitezke; horregatik, txikitatik irakats diezazkiekegu musika-notak haurrei. |
El lenguaje musical puede solaparse al lenguaje hablado, con lo que se puede enseñar a los niños las notas musicales desde pequeños. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Dramatizazio zehatz bati hizkuntza guztiak aplikatzeko gai izatea. |
Que sean capaces de aplicar todos los lenguajes a una dramatización concreta. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adibidez, entzuketan agertzen diren musika-tresnak erakuts ditzakezue, edo entzuketan intentsitate-aldaketak dauden edo musika-hizkuntzarekin lotutako beste elementu batzuk dauden galdetu dezakezue. |
por ejemplo, enseñad los instrumentos que aparecen en la audición o preguntad si hay cambios de intensidad en la audición u otros elementos relacionados con el lenguaje musical. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorreria eta hizkuntza |
Sorderas y lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorputz- eta erritmo-hizkuntza |
El lenguaje rítmico-corporal |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza plastikoa adierazpide gisa |
El lenguaje plástico como medio de expresión |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
"Jarduera-txokoa", "lan-txokoa" eta "lantegia" terminoak, ikaskuntza akademikoagoak eskuratzeko espazioei buruz ari garenean, hala nola hizkuntzaren txokoa, matematikarena, behaketa eta esperimentazioarena, musikarena edo liburutegiarena, besteak beste. |
Ia Los términos "rincón de actividad", "rincón de trabajo" y "taller" cuando se refieren a espacios donde se adquieren aprendizajes más académicos como el rincón de lenguaje, de matemáticas, de observación y experimentación, de música o de biblioteca, entre otros. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Unitate honetan ez ditugu gaixotasun mota horiek azalduko, haurraren garapen kognitibo, afektibo eta motorrari eta hizkuntzaren garapenari eragiten dioten gaixotasunak beste modulu batzuetan aztertu direlako. |
En esta unidad no se tratarán este tipo de enfermedades, puesto que a aquéllas que repercuten o afectan al desarrollo cognitivo, motor, afectivo o del lenguaje del niño, ya se les da un tratamiento específico en otros módulos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Osatu hizkuntzaren arloan eskuratutako aurrerapenei buruzko koadro hau, eta erlazionatu hezkuntza-jarraibideekin, bai komunikazio-alderdiko jarraibideekin bai afektiboekin, adin-tarte bakoitzean. |
Completa el cuadro siguiente referido a la adquisición de nuevos progresos en el lenguaje y relaciónalos con las pautas educativas, tanto en aspectos comunicativos como afectivos, en cada tramo de edad. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntza-eboluzioa |
Evolución del lenguaje |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntzaz jabetzeko berariazko arazoak: |
^ Trastornos específicos en la adquisición del lenguaje: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Kasu hauetan hizkuntzaz gain beste eremu batzuetan ere izaten dute urritasuna, hala nola, adimenean, mugimenduetan eta, jakina, baita eremu afektiboan ere. |
En estos casos además del lenguaje se manifiestan deficiencias en otros ámbitos como el intelectual, el motor y por supuesto el afectivo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Halaber, une garrantzitsua da ahozko hizkuntza zabaltzeko eta garatzeko, espazio-kontzeptuak (hemen-hor, gora-behera) eta objektuen ezaugarri nabarmenak (handia-txikia, gizena-argala, garbia-zikina) interpretatzen hasteko. |
Es también un momento importante de ampliación y desarrollo del lenguaje oral, de empezar a interpretar conceptos espaciales (aquí-allí, arriba-abajo) y cualidades relevantes de los objetos (grande-pequeño, gordo-flaco, limpio-sucio). |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Baina aho-hizkuntza ikasteko, izenak eta irudikatutako objektuek zer lotura duten adierazi behar diogu, eta, era berean, nolakotasunak adierazten dituzten hitzak adierazi. |
Pero para que avance en el aprendizaje del lenguaje oral hay que facilitarle la asociación de los nombres con los objetos representados y también las palabras que designan cualidades. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Bi urte egin ondoren hasten dira hitzak eta horien esanahia bereganatzen; modu horretan, haurrak hitz egiten hasten direnean, hizkuntza-erabilera oso erritmo azkarrean zabalduko da. |
A partir del segundo año de vida comienza la adquisición de palabras y su significado, de manera que, una vez los niños comienzan a hablar, su utilización del lenguaje se expande a ritmo vertiginoso. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Aldez aurretik horretarako joera naturala dagoelako ikasten da hizkuntza, edo joera hori bizitzako lehenengo urtean agertzen delako. |
El aprendizaje del lenguaje se ve posibilitado por predisposiciones innatas o que hacen su aparición durante el primer año de vida. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Baina kontuan hartu behar da hizkuntza eskuratzea prozesu aktiboa dela eta haurra ez dela, besterik gabe, jasotzera mugatzen. |
Pero se ha de tener en cuenta que la adquisición del lenguaje es un proceso activo en el que el niño no se limita a recibir sin más. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horrela jardun behar da haurrek hizkuntza garatzeko. |
Esta forma de actuación es importante para el desarrollo del lenguaje en éstos. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Interakzio mota horrek eragin positiboa izango du, haurrak horiek eta beste hizkuntza mota batzuk erabiltzen jarraituko duelako. |
Este tipo de interacción producirá un efecto positivo en cuanto a la utilización de éstas y otras formas de lenguaje por parte del niño. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntzaren garapenaren eboluzio-mugarriak |
Hitos evolutivos del desarrollo del lenguaje |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Txikienen komunikazio-beharrak nola ase jakiteko, aurretik hizkuntza-gaitasunak nola eskuratzen diren jakin beharko dugu. |
Para saber cómo actuar para satisfacer las necesidades comunicativas de los pequeños será necesario, previamente, conocer cómo se produce la evolución en la adquisición de las competencias en el lenguaje. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Horrenbestez, haurrak hizkuntza hiru epetan ikasten duela esan daiteke: |
En este sentido se puede sintetizar la adquisición del lenguaje en el niño en tres períodos: |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntzaren eboluzioa, hasierako keinuak eta mimika barne, zuzenean erlazionatzen da garapen kognitibo eta sozioafektiboarekin. |
La evolución del lenguaje, desde los gestos y la mímica al principio, está estrechamente relacionada con el desarrollo cognitivo y socioafectivo. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Haurtxoek komunikazio eraginkorreko tresna bat beharko dute erlazionatu ahal izateko, eta hizkuntza izango da tresna hori. |
Para poder relacionarse una criatura necesitará tener un vehículo de comunicación efectiva que se concretará en el lenguaje. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntza gizarte-tresna da batez ere. |
El lenguaje es un instrumento fundamentalmente social. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Bistakoa da jolasean haurrak ondo pasatzen duela mintzaira erabiliz; sormenezko adierazpen ludikoa da, haurtzaroan plazerarekin eta hizkuntza ahoskatzeko egiten diren ekintzekin lotua. |
Es evidente que durante sus juegos el niño pequeño se divierte con el lenguaje, es una manifestación lúdico-creativa que en la infancia está relacionada con el placer y el ejercicio de las propias acciones realizadas para articular este lenguaje. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hizkuntzaren nahasteen kategoriak |
Categprías de trastornos en el lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza plastikoa haur-hezkuntzan |
El lenguaje plástico en la Educación Infantil |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Moduluan aztertu ditugun hizkuntzak lantzeko aukera eman dezakeen interesgune bat abiapuntutzat hartuta, antzezpen-lan bat egin behar da landutako zenbait adierazpen-teknika erabiliz. |
Partiendo de un centro de interés que permita trabajar los diferentes lenguajes estudiados en el módulo, se trata de elaborar un trabajo de representación que integre las diferentes técnicas expresivas trabajadas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza: |
Lenguaje: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Matematika-hizkuntza: |
Lenguaje matemático: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lauzpabost pertsonako taldeetan, sor eta antzez ezazue, itzalen hizkuntzaren bidez, istorio edo ipuin labur bat 12-18 hilabeteko haurrentzat. |
En grupos de 4 o 5 personas, cread y representad, mediante el lenguaje de sombras, una pequeña historia o cuento, destinada a niños y niñas de entre 12 y 18 meses. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Kultura-tradizio horietatik guztietatik, antzezpen-teknika gehienak esate baterako gorputz-, keinu- eta jarrera-hizkuntza lantzen dira gaur haur-hezkuntzan, haurren alderdi ludikoa, adierazpenekoa eta emozionala kanporatzen laguntzen baitute. |
Actualmente, de todas estas tradiciones culturales, ha sido la Educación Infantil la disciplina que ha incorporado más técnicas de representación, como el lenguaje corporal, gestual y postural, que facilitan el aspecto lúdico, expresivo y emocional de los pequeños. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Norbere gorputza gorputz-hizkuntzaren bidez ezagutzeko ariketa asko dago. |
Existen también muchos ejercicios destinados al conocimiento del propio cuerpo a través del lenguaje corporal. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Moogek 0-6 urteko bostehun haurrekin egin zuen ikerketa-lana, eta haien mugimendu-, musika-, hizkuntza- eta erritmo-erantzunak aztertu zituen. |
Moog realizó la investigación con quinientos niños de 0 a 6 años, teniendo en cuenta las respuestas motoras, musicales, de lenguaje y de ritmo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Izan ere, keinu-hizkuntzan aldi hauek bereiz daitezke: |
De hecho, en el lenguaje gestual se pueden identificar los siguientes períodos: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Kapitulu honetan, gorputz- eta keinu-hizkuntzaren oinarrizko alderdiak aztertuko ditugu, bai eta hizkuntza hori garatzeko baliabide eta estrategia nagusiak ere. |
A lo largo de este capítulo, se presentarán los aspectos básicos del lenguaje corporal y gestual, así como los recursos y estrategias más importantes para incidir en su desarrollo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haurrak gorputzarekin egiten dituen agerpen guztiak barnean hartzen ditu gorputz-hizkuntzak eta keinu-hizkuntzak: |
El lenguaje corporal y gestual engloba todas las manifestaciones que el niño realiza con su cuerpo: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adierazteko modu goiztiarrenetako bat izango da hori, 2. unitate didaktikoan ikusi dugun bezala; izan ere, besteekin eta ingurunearekin komunikatzeko haurrak erabiliko duen hizkuntzarik egokiena, 2 urte bete arte bederen, bere gorputza da, hau da, gorputz-hizkuntza. |
Ya se ha visto en la unidad didáctica 2 que esta será una de las formas más tempranas de expresión, ya que el lenguaje más eficaz que va a utilizar el niño para comunicarse con los demás y con su entorno, al menos hasta los 2 años, va a ser el de su propio cuerpo, es decir, el lenguaje corporal. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Era berean, erritmoak hizkuntzarekin duen lotura lantzen jarraitu behar da, hiztegia gauzen izenetara hedatuz: sa-ga-rra, za-ku-rra. |
También se debe continuar trabajando la relación del ritmo con el lenguaje, ampliando el vocabulario a nombres de cosas: man-za-na, pe-rro. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Erritmo bitarrekin eta hirutarrekin lan egiten jarraitu behar dugu, eta hizkuntzatik abiatutako erritmoaren lanketari ekin, txalo eginez silabak markatuz. Adibidez, erritmo bitarra/erritmo hirutarra Ma-ddi, Mar-tin, I-ra-ti, Jo-se-ba. |
Se debe continuar trabajando con ritmos binarios y ternarios, e iniciar el trabajo con el ritmo a partir del lenguaje marcando las sílabas con las palmas, por ejemplo de los nombres: Ritmo binario Ritmo ternario Ju-an, Sa-ra Re-be-ca, Ri-car-do |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Tempoa eta iraupena, eta erritmo-hizkuntza |
El tempo y duración y el lenguaje rítmico |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Bilakaeran aurrera egin ahala, bere gorputza askotariko erritmoetara egokitzeko gaitasunak eskuratu behar ditu haurrak, bai eta, azkenik, erritmo horiek gorputz-mugimenduaren bidez (gorputz-hizkuntza), soinuaren bidez (musika-mintzaira) edo objektuak manipulatzearen bidez (hizkuntza plastikoa) adierazteko gaitasunak ere. |
Siguiendo esta evolución, el niño ha de ir adquiriendo capacidades para adaptar su cuerpo a los ritmos más diversos y, finalmente, a expresarlos, ya sea a través del movimiento de su cuerpo (lenguaje corporal), del sonido (lenguaje musical) o de la manipulación de objetos (lenguaje plástico). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
"Irudimenak, memoriak, pertzepzioak, hizkuntzak, adimenak eta sinesgarritasunak, bai eta gizabanakoaren eta gizartearen balio gorenek ere, hots, autodeterminazioak eta askatasunak, mugimenduan dute erroa. |
"Imaginación, memoria, percepción, lenguaje, inteligencia y credibilidad, hasta los más altos valores individuales y comunitarios como son la autodeterminación y la libertad, todos tienen raíces en el movimiento. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur bakoitzaren heltze-prozesua errespetatzea hizkuntza guztietan garrantzitsua bada ere, hizkuntza logiko-matematikoari dagokionez ezinbestekoa da lan egokiak planteatu ahal izateko. |
Si bien en todos los lenguajes es importante, cuando se hace referencia al lenguaje lógico-matemático, respetar el proceso madurativo de cada niño, ello es imprescindible para poder plantear los trabajos adecuados. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Plastikako jardueretatik abiatuta landu daiteke, esate baterako, koloreak identifikatzea edo horma-irudiak egitea, edo beste hizkuntza-jardueretatik abiatuta, esaterako, ipuina (irudiei begiratu, eta honelako galderak eginez: lore asko dago?) edo musika (entzumenezko bereizketa, musika-mintzaira eta abar). |
A partir de la realización de actividades plásticas como la identificación de colores o la realización de murales, o bien de actividades de otros lenguajes como el cuento (observando las láminas y formulando preguntas del tipo: ¿hay muchas flores?) o la música (discriminación auditiva, lenguaje musical, etc.). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Jarduera espezifikoagoak badiren arren batez ere hiru urtetik aurrera, hizkuntza horretara eta eduki horietara hurbiltzeko modurik egokiena globalizatua da, hau da, beste eduki, hizkuntza eta alor batzuekin batera lantzen dituena. |
A pesar de la existencia de actividades más específicas, sobre todo a partir de los 3 años, la mejor manera de aproximarse a este lenguaje y a estos contenidos es la globalizada, es decir, la que se trabaja conjuntamente con los otros contenidos, lenguajes y áreas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Txoko bakoitzeko osagarriak beti toki berean daude jarrita eta ordenatuta, eta mugimendu-jarduerak, jarduera sinbolikoak, hizkuntza-jarduerak, gorputz-adierazpenekoak, plastika-jarduerak eta abar egitea dute helburu. |
Los elementos de cada rincón siempre están ubicados y ordenados en el mismo sitio y están pensados para desarrollar actividades motrices simbólicas, de lenguaje, de expresión corporal, plástica, etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Eskema mentalak hizkuntza logiko-matematikotik abiatuta eraikitzearekin duten loturagatik hauek aukeratu dira: |
Por su relación con la construcción de los esquemas mentales a partir del lenguaje lógico-matemático, se han elegido los siguientes: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza logiko-matematikoa |
El lenguaje lógico-matemático |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Mota horretako antzerkiaren zati bat eguneroko bizitzako kontu arruntei buruzkoa da eta hizkuntza laua, barregarria eta, askotan, bertso errazekoa erabiltzen du. |
Parte de este teatro hace alusión a escenas sencillas de la vida cotidiana y utiliza un lenguaje llano, gracioso y, en muchas ocasiones, el verso fácil. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gainera, garrantzitsua da poemak erraz ikustea, hau da, haren hizkuntzak irudiak eta sentimenduak piztea haurrarengan. |
Es importante, además, que los poemas sean fácilmente visualizados, es decir, que su lenguaje suscite en el niño imágenes y sentimientos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Zentzu horretan, kontuan hartu behar da haurrek errazago ulertuko dutela hizkuntza erraza eta argia erabiliz gero, eta gutxiago nekatuko direla. |
En este sentido, se ha de tener en cuenta que el uso de un lenguaje simple y claro favorecerá la comprensión y evitará el cansancio. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Kalitatekoa bada, idatzitako ipuinak haurraren hiztegia aberasten du, ahozko ipuinak baino hizkuntza aberatsagoa eta zehatzagoa erabiltzen duelako. |
Si tiene calidad, el cuento escrito amplía el vocabulario del niño, pues utiliza un lenguaje rico y más preciso que el cuento oral. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Ipuinak sailkatzeko irizpideak askotarikoak izan daitezke, narrazioko pertsonaien, kontakizunaren helburuaren, zuzenduta dauden publikoaren, erabiltzen duten hizkuntzaren edo bestelako irizpideen arabera. |
Los criterios de clasificación de los cuentos pueden ser distintos y variados, dependiendo de los personajes de la narración, la finalidad del relato, el público a quien van dirigidos, el tipo de lenguaje que utilizan u otros criterios posibles. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Besteak beste, irudimena sustatu behar dute, hizkuntza egokia izan (ederra izateari utzi gabe, bat-batekoa izan behar du, hau da, ez du korapilatsuegia izan behar), balio hezigarria bultzatu eta, batez ere, zentzu ludikoa eta dibertigarria izan, haurraren jakin-nahia eta adimen-potentziala pizteko. |
Son, por ejemplo, potenciar la imaginación, tener un lenguaje apropiado (que, sin dejar de ser bello, sea espontáneo, esto es, no excesivamente rebuscado), favorecer el valor educativo y, sobre todo, tener un sentido lúdico y divertido que haga despertar en el niño su curiosidad y su potencial intelectual. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza |
Lenguaje. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Adierazpen-jokoak, hiztegia lantzekoak, imitaziozkoak, galderak eta erantzunak, txotxongiloak, kaseteak eta jolasean hizkuntzaren bitartez parte hartzera bultzatzen duten guztiak. |
Juegos de expresión, vocabulario, imitación, preguntas y respuestas, marionetas, casetes y todos aquellos con los que sea posible participar en el juego a través de lenguaje. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Marisol 21 urteko gazte bat da, eta, txikitako txostenek diotenez, zailtasunak ditu motrizitatearen, hizkuntzaren eta ikaskuntzaren alorretan, erditze-uneko oxigeno-faltagatik antza, Brunoren kasuan bezala. |
Marisol es una joven de 21 años que, como Bruno, tiene informes de su niñez en los que se afirma que las dificultades en su motricidad, lenguaje y aprendizaje pueden estar motivadas por una falta de oxígeno en el momento del parto. |
Materiala: Ezintasuna |
Hizkuntza- edo gizarte-gaitasunak galdu ditu |
Ha perdido lenguaje o habilidades sociales |
Materiala: Ezintasuna |
Adibidez, bizi-zikloaren teoriak abiapuntu hartuta, adinarekin identifikatuta, bizi-faseko norberaren dilemak eta egoerak ulertuta, izaera etnikoaren araberako hizkuntza eta familiako ohiturak edo sinesmenak kontuan izanik eta abar. |
Por ejemplo, partiendo de las teorías del ciclo vital, identificándose con la edad, comprendiendo los dilemas y situaciones propias de la fase vital, teniendo en cuenta el lenguaje, las costumbres o creencias familiares derivadas de su propia condición étnica, etc. |
Materiala: Bizikidetza-unitateei arreta ematea |
Haur-jolasean ikusten da haurra gai dela sinboloak eta zeinuak erabiliz testuinguruak sortzeko, egoerak aurreikusteko, ekintzak planifikatzeko edo errealitatea interpretatzeko, besteak beste; helburu berarekin hizkuntza erabili ahal izan baino askoz lehenago gertatzen da hori. |
La capacidad de hacer servir los símbolos y los signos para poder crear contextos, anticipar situaciones, planificar las acciones venideras, o interpretar la realidad, entre otros se detecta en el juego infantil mucho antes de que el niño sea capaz de poder utilizar el lenguaje con ese fin. |
Materiala: Jolasaren metodologia |
Hizkuntza-garapena |
Desarrollo del lenguaje |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
bat 1-3 urtekoa izan dadila, eta bestea, 3-6 urtekoa. Adierazi, ondorengo koadroari jarraiki, zer behaketa eta neurketa egin dituzuen, hau da, idatzi garaiera, pisua, garapen psikomotorra (eseri, ibili, eskailerak igo, eskuekin gauzak hartu eta abar), hizkuntza-garapena eta beste pertsonekiko eta inguruarekiko zer erlazio duten. |
uno entre 1 y 3 años y otro entre 3 y 6. Señalad, siguiendo el cuadro siguiente, las observaciones y mediciones obtenidas en cuanto a talla, peso, desarrollo psicomotor (sentarse, caminar, subir escaleras, coger cosas con las manos, etc.), el desarrollo del lenguaje y la relación con las personas y el entorno. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntza-garapena |
Desarrollo lenguaje |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntza gizatiartzeko tresna da, eta hizkuntzari esker subjektu direla ikusten dute, eta subjektu diren heinean hazi eta garatu egiten dira, inguru sozial eta fisikoarekin ezartzen duten erlazioari esker. |
El lenguaje es el elemento que humaniza, a través del cual se saben sujetos, y les permite crecer y desarrollarse gracias a la relación que como sujetos establecen con el medio social y físico. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
hitzezko hizkuntza, hizkuntza matematikoa, musikala, plastikoa eta gorputz-hizkuntza. |
lenguaje verbal, matemático, musical, plástico y corporal. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Hizkuntza horiek guztiak tresnak eta estrategiak direla pentsatu behar dugu, haurrari kanpoko munduarekin komunikatzea eta erlazionatzea ahalbidetuko diotenak. |
Todos estos lenguajes se han de entender como instrumentos y estrategias que permitirán a los niños comunicarse y relacionarse con el mundo exterior. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Familiak jarraitzen du pertsonentzako lehenengo bizi-talde eta erreferentziazko talde izaten, eta, horrenbestez, ama eta aita izango dira haurraren lehenengo erreferente afektiboak; aitak eta amak sartuko dute haurra hizkuntzaren munduan eta haiek erantzungo diete haurraren lehenengo eskariei. |
Ia La familia sigue siendo el primer grupo de vida y de referencia para las personas, por lo tanto la madre y el padre serán los primeros referentes afectivos que tendrá, los que le introduzcan en el mundo del lenguaje y los que responderán a sus primeras demandas. |
Materiala: Autonomia pertsonala eta osasuna |
Idatzi testu batean zer garrantzi izan duen zuretzat hizkuntza ikasteak (oztopoa da edo komunikatzeko tresna?, zer sentitzen duzu hizkuntza bat edo batzuk erraztasun nahikoarekin hitz egiteko gai diren pertsonekin?). |
Elabora un escrito donde expliques lo que ha supuesto para ti el aprendizaje del lenguaje (¿es más un obstáculo o un instrumento de comunicación?, ¿qué sientes ante personas que son capaces de hablar con bastante facilidad en una lengua o varias?) |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Filma ikusiko dugu eta zenbait galderari erantzungo diegu. Horren bidez, hizkuntzak komunikazio-osagai eta pentsamendurako tresna gisa duen garrantziaz ohartzea nahi dugu. |
A través de la visualización de la película y la respuesta a las cuestiones, se trata de que valoréis la importancia que tiene el lenguaje como elemento de comunicación e instrumento de pensamiento. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzak eta herri-tradizioek eskaintzen dituzten baliabideak hizkuntza lantzeko erabiltzean datza. |
Se trata de aprovechar los recursos que ofrecen la lengua y las tradiciones populares para trabajar el lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haurraren hizkuntza garatzen laguntzen duten kondizio onenak. |
Condiciones óptimas que favorecen el desarrollo del lenguaje en el niño. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Zergatik esan daiteke haurrek hizkuntzaz jabetzeko ez dutela soilik helduen hizkuntza imitatzen? |
¿Por qué se puede afirmar que el aprendizaje del lenguaje infantil no es una pura imitación del lenguaje adulto? |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Landuko diren hizkuntzaren alderdiak zehaztu beharko dira. |
Se deben especificar los diferentes aspectos del lenguaje que se van a trabajar. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza arbitrarioa delako gertatzen da hori. |
Esto sucede porque el lenguaje es arbitrario. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Zenbait jolasen bidez, hizkuntzaren alderdi propioetan murgiltzen dira haurrak; hain zuzen ere, ahozko hizkuntza erabiltzea bultzatzen dute eta, aldi berean, erritmoaren zentzua, memoria eta ekimen sortzailea sustatzen dituzte. |
Existen una serie de juegos que sirven para introducir a los niños en aspectos propios de la lengua; favorecen el uso del lenguaje oral, a la vez que potencian el sentido del ritmo, la memoria y la iniciativa creadora. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Lehenago entzun edo ikusi duen jokabide bat errepikatzen duenean imitatzen du haurrak. Beraz, imitaziorik gabe ez dago hizkuntzarik. |
Un niño imita cuando reproduce una conducta que previamente ha oído o visto, por lo que sin imitación no es posible el lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haurrak hitzezko aginduak bete behar ditu hizkuntza bera ikasten hasi aurretik, betiere aginduak egiteko erabiltzen diren terminoak ezagutzen baditu. |
Es necesario que el niño ejecute órdenes verbales de forma generalizada antes de realizar la enseñanza del lenguaje propiamente dicha, siempre y cuando conozca los términos verbales en los que se formulan las órdenes. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaz jabetzen laguntzen duten jarduerak eta jolasak |
Actividades y juegos que potencian la adquisición del lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza tratatzeko alderdi metodologikoak |
Aspectos metodológicos en el tratamiento del lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaren ikaskuntza antolatzeko, aurretiazko zenbait baldintza bete behar dira: |
Se necesitan una serie de requisitos previos para conseguir plantearse un aprendizaje del lenguaje: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaren seinale ebolutiboak |
Manifestaciones evolutivas en el lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adimen-atzeratasuna duten haurrek hizkuntzaren nahaste mota guztiak izan ditzakete. |
Los niños con retraso mental pueden presentar todos los tipos posibles de trastornos del lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Urritasun hori duten pertsona guztiek ez dute hizkuntza adierazgarria sortzeko arazorik. |
No todas las personas con esta discapacidad tienen problemas de lenguaje expresivo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Dena dela, badituzte arazoak hizkuntza sinbolikoan edo kognitiboan, hau da, ideien eta ezjakintasunen ezagutzan; hortaz, hizkuntzak eduki eta antolaketa urriak izango ditu, pentsamendua eta hizkuntza urriak direlako. |
Ahora bien, sí los tienen en el lenguaje simbólico o cognitivo, es decir, en el de conocimientos de ideas y desconocimientos, lo que equivale a decir que el lenguaje poseerá un contenido y una organización deficientes subyacentes a un pensamiento y a un lenguaje pobres. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Bistan denez, zenbat eta handiagoa izan urritasuna, orduan eta handiagoa izango da hizkuntzaren gaineko eragina. |
Evidentemente, cuanto mayor sea el déficit, mayor será la afectación en el lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adimen-atzeratasuna duen haurrari hain zaila egiten zaio hizkuntzaz jabetzea, ezen ez baitu hitz egiteko motibazio nahikorik sentitzen. Hori dela eta, modu biziki erakargarri eta motibatzaile batean eman beharko zaio adorea. |
El niño con retraso mental tiene tanta dificultad para acceder al lenguaje que no se siente suficientemente motivado para hablar, por lo que se debe estimularle de una forma especialmente atractiva y motivadora. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaren gaineko eragina eta esku-hartzea |
Afectación en el lenguaje e intervención |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur autistek hizkuntzaren anomalia larri espezifikoak dituzte. Lehenago bigarren mailakotzat hartzen ziren, baina gaur egun anomalia espezifiko gisa tratatzen dira, haurrak dituen beste arazo batzuk konpontzen saiatzeko. |
Existen graves anomalías del lenguaje en los niños autistas que son específicas y que anteriormente se consideraban secundarias, pero que actualmente son tratadas como aspecto específico para lograr solventar otros problemas que el niño presenta. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Oso zaila da haur autistak esanahia duen hizkuntza sortzea ahalbidetuko dioten gaitasun linguistikoak ikastea, baina hizkuntza hori funtzionala izatea lor daiteke, eta haurrak kognizio jakin bat izateko ahalegina egin behar da. |
Es muy difícil conseguir que el niño autista aprenda habilidades lingüísticas necesarias que le permitan generar un lenguaje con significado, aunque sí se puede conseguir que sea funcional y se debe intentar que llegue a tener una cierta cognición. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adimen-atzeratasuna eta hizkuntza |
Retraso mental y lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Autismoa eta hizkuntza |
Autismo y lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Nolanahi ere, 30 hilabete egin baino lehen ezaugarri autistak agertzea irizpide garrantzitsua da autismoa diagnostikatzeko, baita haurrak hizkuntzaren nahastea izatea ere. |
En cualquier caso, la aparición de los rasgos autistas antes de los 30 meses es un criterio importante para el diagnóstico del autismo, así como el hecho de que existe una alteración del lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Keinu bidezko hizkuntza formalaren eta daktilologikoaren laguntzaz hezten dira haurrak, eta ezpainen irakurketa ere erabiltzen da. |
Los niños son educados con la ayuda de lenguaje signado formal y dactilológico, combinado con la lectura labial. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Metodo horretan, berreziketa-sistema gisa erabiltzen da idatzizko hizkuntza. |
En este método, el lenguaje escrito se utiliza como sistema de reeducación. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Ahozko hizkuntza, keinu-hizkuntza formala eta daktilologia erabiltzen dira. |
Se utilizan simultáneamente el lenguaje oral, el signado formal y la dactilología. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur gorrei hizkuntza irakasteko aukerak polemika historikoak piztu ditu: |
Las posibilidades de enseñar lenguaje a niños sordos han suscitado polémicas ya históricas: |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gaur egun, haur gorrak komunikatzeko eta hizkuntza ulertzeko eskubide osoa izatearen alde egiten da, mimikaren, hitzaren nahiz bi metodoen bidez, eta ez zaio inolaz ere eta inongo espresio-arrazoirengatik adierazpena kendu behar. |
Actualmente se aboga por que el niño sordo tenga todo el derecho a comunicarse y entender el lenguaje, ya sea a través de la mímica, de la palabra o de ambos medios, y no se le debe privar de ningún modo y por ninguna razón de expresión. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzari dagokionez, garun-paralisia duten haurrek nahaste espezifiko bat dute, disartria deritzona, hau da, mintzamenaren mekanismoen kontrol muskularra aldatzeak eragindako ahozko adierazpenaren nahastea. |
En lo que afecta al lenguaje, los niños con parálisis cerebral presentan un trastorno específico que se conoce con el nombre de disartria, que es el trastorno de la expresión verbal causado por una alteración en el control muscular de los mecanismos del habla. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntza mimikoaren eta keinu bidezko hizkuntzaren garapena |
El desarrollo del lenguaje mímico y gestual |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Bistan da keinu-hizkuntzak edozein haurren hizkuntzaren bilakaeraren zati bat markatuko duela, gorra izan edo ez. |
Es evidente que lenguaje gestual va a marcar un período evolutivo del lenguaje de cualquier niño, ya sea sordo u oyente. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hezkuntza goiztiarra haur gorrari aplikatzen zaio, eta hizkuntza eraikitzea du helburu, hizkuntzara iristeko eskaintzen duen potentziala baliatuz. |
La educación precoz, aplicada al niño sordo, persigue el objetivo de la construcción del lenguaje aprovechando el potencial que presenta para acceder a él. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hortaz, oinarrizkoa izango da haurra hizkuntzaz errazago jabetzen den aldi kritikoa baliatzea (lehenengo hilabeteetatik hiruzpalau urte bete arte). |
Así pues, será básico el aprovechamiento del período crítico durante el cual la implantación del lenguaje es más fácil (desde los primeros meses hasta los 3 o 4 años). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hain zuzen ere, gorreri postlokutiboa duten haurrak (hizkuntzaz jabetu direnak eta haren mekanismoak sendotu dituztenak) edo entzumen-hondar onak dituzten haurrak baino ezingo dira hizkuntza egokiaz jabetu. |
De hecho, un lenguaje correcto sólo podrá adquirirse en casos de niños con sordera poslocutiva (que hayan adquirido el lenguaje y consolidado sus mecanismos) o en el caso de niños que tengan buenos restos auditivos. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Haur gorraren hizkuntzaren bilakaera |
Evolución del lenguaje del niño sordo |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
* Zazpi urtetik aurrera, hizkuntza galtzea saihets daiteke, irakurketak hizkuntza ez hautematea arindu dezakeelako. |
* A partir de los 7 años, se puede evitar la desintegración del lenguaje, ya que la lectura puede paliar la no percepción de este. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Nolanahi ere, edozein gorreri motatan pobretu ohi da hizkuntza. |
En cualquier caso, el empobrecimiento del lenguaje es habitual en cualquier forma de sordera. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Dislexia hizkuntzaren nahastea da. Dislexikoek irakurtzen eta idazten ikasteko zailtasuna dute, baina ez dute adimen-, mugimendu- edo entzumen-urritasunik, ezta bestelako urritasunik ere. |
La dislexia es un trastorno del lenguaje caracterizado por una dificultad en el aprendizaje de la lectura y la escritura sin que exista una deficiencia intelectual, motriz, visual o en cualquier otro ámbito. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorreria eta hizkuntza |
Sordera y lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Gorreria eta hizkuntzaz jabetzean dituen eraginak |
La sordera y sus efectos en la adquisición del lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Logikoa da pentsatzea gainerakoei entzunez ikasi ezinak ahozko hizkuntzaz jabetzeko prozesua baldintzatuko duela eta ikasitakoa sendotzea mugatuko duela. |
Es lógico pensar que la incapacidad de aprender a través de la audición va a condicionar el proceso de adquisición del lenguaje oral y va a limitar su consolidación. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Entzumena galtzeak ez du beti ekarriko hizkuntza-gabezia osoa; oro har, nekez gertatuko da hizkuntza-gabezia oso hori, baina oso zaila da pertsona gor bat hizkuntza normalaz jabetzea. |
La pérdida del oído no siempre va a conllevar la ausencia total de lenguaje; en general, esta ausencia total es bastante improbable, aunque difícilmente una persona sorda podrá adquirir un lenguaje normal. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Jaiotzetik entzuteko urritasun sakona izatea da sortzetiko gorreria, eta pertsona horiek zailtasun handiz baino ezin dezakete ikasi ahozko hizkuntza. |
La sordera congénita se refiere a una profunda discapacidad de audición desde el nacimiento, y las personas que la padecen sólo pueden aprender el lenguaje hablado con gran dificultad. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hartutako gorrerien kasuan, hainbat egoera daude, haurrak entzumena galdu zuen unearen arabera (une horretara arte zekien hizkuntzaren arabera) eta galdu zuen entzumen-mailaren arabera (oraindik zertxobait entzuten duen edo ez). |
En las sorderas adquiridas, el panorama suele cambiar profundamente, siempre dependiendo del momento en que se produjo la pérdida (en función del grado de lenguaje adquirido hasta este momento) y de la intensidad de esta (de si mantiene residuos auditivos o no). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
* Entzumena hiru urte egin baino lehen galdu bazuen, segur aski ordura arte ikasitakoa galduko du, eta sortzetiko gorreria duen pertsona bati gertatzen zaion antzera egingo du okerrera hizkuntzak. |
* Si la pérdida se produjo antes de los 3 años, probablemente desaparecerán las adquisiciones anteriores y el lenguaje se deteriorará de manera similar al de una persona con sordera congénita. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hiztegi urria izango du, eta hizkuntza telegrafikoa eta zeharo agramatikala erabiliko du. |
El vocabulario permanece reducido, y el lenguaje es telegráfico y completamente agramatical. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Disfasia duen haur bat tratatzeko edozein programaren azken helburua kasu bakoitzean lor daitekeen hizkuntza-mailarik handiena eskuratzea da, berdinen mundura egokitu eta bertan bizi ahal izan dadin. |
El objetivo último de todo programa de tratamiento de un niño con disfasia es el logro máximo del lenguaje que, en cada caso, sea posible adquirir y que le permita adaptarse y vivir en el mundo de sus iguales. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Kasu bakoitzaren azterketa sakon baten ostean pentsatutako eta sortutako programa bat abian jartzea da berreziketa, eta hizkuntzaren nahasteen arloko espezialista batek zuzendu behar du, eskolan beteko bada ere. |
La reeducación es la puesta en práctica de un programa, pensado y elaborado tras un estudio profundo de cada caso y que debe estar dirigido por un especialista en trastornos del lenguaje, aunque se debe llevar a cabo en la escuela. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Beraz, garrantzitsua da hizkuntzaren erritmoan oinarritutako tratamendua egitea. Horretarako, hitzak, esaldiak, errima txikiak eta poema errazak konbina daitezke, eta silaba atonoak eta tonikoak tartekatu. |
En este sentido, es importante el tratamiento a partir del ritmo del lenguaje, tratando de combinar palabras, frases, pequeñas rimas y poemas sencillos y alternar las sílabas átonas con las tónicas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Nahaste hori hizkuntzaren atzeratasuntzat har daiteke, eta berreziketa egokiaren bidez berreskura daiteke, baina hizkuntzaz jabetzeko mekanismoen nahaste sakona ekar dezake eta haurrak, agian, ez du inoiz gaindituko maila jakin bat. |
Este trastorno se puede considerar un retraso del lenguaje, que puede recuperarse con una adecuada reeducación, aunque también puede suponer un trastorno profundo de los mecanismos de adquisición y jamás supera un determinado nivel. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Kasurik muturrekoena sortzetiko afasia edo hizkuntzarik eza da, gabezia hori azaldu dezaketen bestelako sindromerik izan gabe (esaterako, gorreria, autismoa, oligofrenia sakona...). |
El caso más extremo es la afasia congénita, o ausencia del lenguaje, sin que se presenten otros síndromes que puedan explicar dicha ausencia (como la sordera, el autismo, la oligofrenia profunda....). |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Sei urte bete ostean ere hizkuntza eskematikoa erabiltzea. |
Persistencia de un lenguaje esquemático más allá de los 6 años. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Esku-hartze goiztiarreko prozesuak ez du zalantzarik sortzen gaixotasun organiko, neurologiko edo fisiko nabarmenak direnean, hau da, hizkuntzaren garapena eragozten edo atzeratzen dutenak, esaterako, sortzetiko gorreria, garun-paralisia, adimen-atzeratasuna, etab. |
El proceso de intervención precoz no plantea vacilaciones si se trata de trastornos procedentes de afecciones orgánicas, neurológicas o físicas evidentes, que impiden o atrasan el desarrollo del lenguaje, como la sordera congénita, la parálisis cerebral, el retraso mental, etc. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaz jabetzean sortzen diren nahaste espezifikoak |
Trastornos específicos en la adquisición del lenguaje |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hainbat nahastek eragin dezakete hizkuntzaren jabetzea eta gaitasun linguistikoa. |
Son varios los trastornos que pueden afectar a la adquisición y competencia del lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Horietako zenbait hizkuntzarekin lotutako arazo espezifikoak dira, hala nola dislaliak, disfemiak eta disfasiak. |
Algunos son específicos de la propia elaboración del lenguaje, como las dislalias, las disfemias o las disfasias. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
haurra entzundako hitzak imitazioaren bidez zuzen errepikatzeko gai ez den hizkuntzaren garapen-etapa batean normala da gaizki artikulatzea; baina, lau urte baino gehiago dituenean arazoak jarraitzen badu, patologikotzat joko da. |
Las articulaciones incorrectas son normales en una etapa del desarrollo del lenguaje en la que el niño no es capaz de repetir por imitación, de modo correcto, las palabras que escucha. Sólo si persisten más allá de los 4 años se deben considerar patológicas. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Horrenbestez, adin hori bete baino lehen, argi hitz egitea da haurrekin jarraitu beharreko arau bakarra, hau da, gaizki ahoskatzen dituen hitzak ondo errepikatu beharko zaizkio, eta hari haurren hizkuntzan hitz egitea saihestu beharko dugu beti. |
En este sentido, la única norma a seguir con un niño antes de esta edad es hablarle claramente, repitiendo de modo correcto las palabras que él pronuncie mal y evitando siempre hablarle en su lenguaje infantil. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Nahaste bat hasieran detektatzen badugu, ondorio positibo asko ekarriko dizkigu. Esate baterako, inguruneko erreakzio desegokiak aurreikusi ahal izango ditugu (arduragabekeria, antsietate gehiegi) eta haurra berrezten hasi ahal izango da eskola-porrotak izan baino lehen, gainerakoen aldean gutxiago sentitu baino lehen, ahozkoaren eta idatzizkoaren ikaskuntza pedagogikoei izua hartu baino lehen, jokabide desegokiak sendotu baino lehen eta, azkenik, garuneko egiturek hizkuntzari buruzko plastikotasuna galdu baino lehen. |
||Detectar un trastorno desde el inicio supondrá numerosas consecuencias positivas, como la de prevenir las reacciones inadecuadas del medio (negligencia, exceso de ansiedad) y permitir al niño iniciar la reeducación antes de que desarrolle una larga historia de fracasos escolares, de que genere sentimiento de inferioridad frente a los demás, de cogerle horror a los aprendizajes pedagógicos de lo oral y de lo escrito, de consolidar comportamient |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzaren jokaeren barruan, garapenean gainditutako faseei dagozkien portaerak berriro agertzea dira erregresioak. |
Las regresiones consisten en la reaparición, en el seno de las conductas del lenguaje, de comportamientos pertenecientes a estadios anteriores de desarrollo. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Horrelako egoeretan, garrantzitsua da erregresioaren munta balioztatzea, iragankorra edo iraunkorra den aztertzea, baita zein egoeratan gertatzen den, inguruneak duen eragina eta hizkuntzaren arloan bakarrik gertatzen den edo ez ere. |
Es importante, en estas situaciones, valorar la importancia de la regresión, su carácter transitorio o permanente, las circunstancias en las que se produce, la actitud del medio y su carácter circunscrito o no a las actividades del lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Adin kronologiko batean hizkuntzaren alderdi jakin batzuez ez jabetzean oinarritzen dira atzeratasunak. |
Los retrasos se basan en la no adquisición de determinados aspectos del lenguaje a una edad cronológica dada. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Garapen-atzeratasuna da sumatzeko egoerarik zailena; izan ere, gure gizarteak arauemaileegiak dira eta hizkuntza ondo erabiltzen jakitea da tresnarik seguruenetakoa eskolan ibilbide ona izateko eta, beraz, gizartean arrakasta lortzeko. Hori dela eta, hizkuntza-atzeratasunak sumin nabarmena eragiten du. |
El retraso del desarrollo es la situación más delicada de apreciar, ya que en nuestras sociedades exageradamente normativas, donde el dominio del lenguaje es uno de los instrumentos más seguros para el éxito escolar y, por lo tanto, para el triunfo social, se produce una crispación evidente en torno al retraso del lenguaje. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Azpimarratzekoa da hizkuntzaren garapenak eta haurraren garapen integralak harreman sakona dutela; nahaste bat ez da sekula gertatzen portaeraren gainerako alderdiekin erlaziorik izan gabe. |
Es importante destacar que generalmente el desarrollo del lenguaje está en estrecha relación con el desarrollo integral del niño; un trastorno no se produce nunca sin relación con las demás dimensiones del comportamiento. |
Materiala: Adierazpena eta komunikazioa |
Hizkuntzari dagokionez, galdera hauek sortu ohi dira: |
Las preguntas que se formulan en lo que concierne al lenguaje son: |
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Hizkuntzaren nahastearen diagnostikoa egiteko, haurraren bilakaeraren historia egin behar da (anamnesia). |
Plantear el diagnóstico de un trastorno del lenguaje es realizar un historial de la evolución del niño (anamnesis). |
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Diagnostikatzeko prozesua dirudiena baino konplexuagoa da; izan ere, oraindik ez dugu erreferentzia nahiko zehatzik hizkuntzaren garapenaren erritmo normalari, haren egiturari eta adin bakoitzean duen funtzioari buruz, azken urteetan datu nahikotxo jaso diren arren. |
El proceso de diagnóstico es más complejo de lo que a simple vista parece, ya que todavía no se dispone de referencias lo suficientemente precisas sobre el ritmo normal del desarrollo del lenguaje, sobre la estructura y sobre su función en cada edad, a pesar de que en los últimos años se han recogido un número considerable de datos. |
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Esate baterako, J. Darley eta M. Wintzen ustez, hauek dira hizkuntzaren atzeratasuna adierazten duten lehenengo seinaleak: lehenengo hitzak oso berandu esatea, adierazteko nahiz hitzak trukatzeko interes gutxi izatea eta hitzezko ulermen urria izatea. |
Por ejemplo, paraJ. Darley yM. Wintz,( un retraso notorio en la aparición de las primeras palabras, con escaso interés por la expresión, el intercambio vocal y verbal, así como una escasa comprensión verbal, son, a menudo, las primeras señales de un retraso en el lenguaje. |
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Hizkuntzaren nahasteen kategoriak |
Categorías de trastornos en el lenguaje |
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Bere jarreran, jolasetan eta hizkuntzan nabari dezakegun etapa egozentrikoa igaro ostean, gainerako pertsonen gertakizunak eta ikuspuntuak kontuan hartzen ikasiko du haurrak eta, harreman horien bidez, pertsona horiekin elkarrizketan aritzen ikasiko du. |
Después de la etapa egocéntrica observable por su conducta, sus juegos y su lenguaje, el niño aprende a participar de los acontecimientos y de los puntos de vista de los demás y, a través de estas relaciones, aprende a dialogar con ellos. |
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Hizkuntzaren nahasteak |
Los trastornos en el lenguaje |
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Hiru urteko haurren hizkuntza primitiboa dela esan daiteke, baina geure buruari galdetu behar diogu ea nahikoa izango den helduen hizkuntzan sartzeko, jolas sinbolikoa erabiliz. |
Se puede describir el lenguaje de los niños de 3 años como un lenguaje primitivo, pero se debe preguntar si acaso será suficiente para entrar en el lenguaje adulto a través de la práctica del juego simbólico. |
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Horrenbestez, haurraren hizkuntzaren eta adimenaren bilakaera aldi berean gertatuko dira. |
La evolución de su lenguaje, por lo tanto, correrá paralela a la evolución de su inteligencia. |
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Une horretatik aurrera, hizkuntzaren kontzientzia hartzen hasiko da, eta helduen gisan erabiltzen. |
A partir de este momento se inicia la toma de conciencia del lenguaje hacia el uso maduro de él. |
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Hirugarrenean, berriz, helduen hizkuntzan murgiltzen hasten da. |
Una tercera en la que inicia su andadura hacia el lenguaje adulto. |
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Oso gutxitan gertatzen da, helduen hizkuntzarekin zerikusirik ez duen terminoa erabiltzean datza eta. |
Se da en rarísimas ocasiones, ya que supone el empleo de un término que en nada se ajusta al del lenguaje adulto. |
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18 eta 24 hilabete bitartean ditugunean gertatzen da giza hizkuntzaren big bang-a. |
El big bang del lenguaje humano sucede entre los 18 y los 24 meses de vida. |
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Jarraitutasunik gabeko epe horretan, etapa aurrelinguistikotik hizkuntza lehenengoz erabiltzera igarotzen da haurra. |
Este período de discontinuidad es el paso de la etapa prelingüística al uso del primer lenguaje. |
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Begiradak eta keinuek erlazio handia dute komunikazioarekin eta, beraz, hizkuntzaren ikasketarekin. |
La mirada y la gesticulación están muy relacionadas con el hecho comunicativo y, por lo tanto, con el aprendizaje del lenguaje. |
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Horrenbestez, hizkuntzaz jabetzeko mekanismo hauek izango dira haurraren araberakoak: |
En este sentido, los mecanismos de adquisición del lenguaje que van a depender del niño son los siguientes: |
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Helduek erabiltzen duten hizkuntzak haurraren portaera arautzen du eta, aldi berean, ezagutzak eta afektuak transmititzen dizkio hari. |
El lenguaje empleado por ellas regula el comportamiento del niño a la vez que le transmite conocimientos y afectos. |
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Hizkuntza garatzeko gaitasun biologikoarekin jaiotzen da haurra. Hala ere, hori gertatzeko edo errazago gertatzeko, sistema neurologiko, fisiologiko eta pertzepziozkoek heldutasun egokia izan beharko dute eta, beraz, haien funtzioen garapenak posiblea izan beharko du. |
El niño nace con una capacidad biológica de desarrollar el lenguaje; sin embargo, para que este se produzca o para favorecerlo, necesitará que la madurez de sus sistemas neurológico, fisiológico y perceptivo sea el adecuado y, por lo tanto, que el desarrollo de sus funciones sea posible. |
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Hizkuntza garatzeko gaitasun biologikoarekin jaiotzen da haurra, baina gainerakoekin eragin-trukea izateak ahalbidetuko dio bere pentsamendua eraikitzea. |
El niño nace con una capacidad biológica de desarrollar el lenguaje, pero será la interacción con los demás lo que le permitirá construir su propio pensamiento. |
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Hizkuntzaz jabetu ahal izateko, haurrak beharrezko gaitasun batzuk garatu eta zenbait fase gainditu behar izan ditu. Gaitasun eta fase horiek haur bakoitzaren garapen indibidualaren araberakoak izango dira, jakina. |
Para que la adquisición del lenguaje haya sido posible, el niño ha tenido que desarrollar unas capacidades necesarias y pasar por una serie de fases que, por supuesto, dependerán del desarrollo individual de cada uno. |
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Beraz, hizkuntzaz jabetzeko prozesua hiru etapatan sailka daiteke, eta guztiak daude haur-hezkuntzaren barruan: |
Así pues, se puede categorizar el proceso de adquisición del lenguaje en tres etapas, todas pertenecientes al período de educación infantil: |
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hizkuntza, komunitateko gainerako banakoekin mintzamenaren edo ahozko hizkuntzaren bidez eta, geroago, idatziz informazioa trukatzeko edo komunikatzeko. |
la lengua, que va a permitirle intercambiar información o comunicarse con los demás individuos de su comunidad a través del habla o lenguaje oral y, más tarde, de manera escrita. |
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Hizkuntzaz jabetzea errazten duten faktoreak |
Factores que favorecen la adquisición del lenguaje |
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Hizkuntza ikastea da gizakiaren lorpenik garrantzitsuenetariko bat. |
El aprendizaje del lenguaje es una de las conquistas más interesantes del ser humano. |
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Oso deigarria da haur bakoitza kultura eta zibilizazio heterogeneoetan jaiotzen den arren haur guztiak ordena nahiko erregularrean jabetzen direla hizkuntzaz. |
Una de las cosas que llama más la atención, a pesar de que cada niño nace en culturas y civilizaciones heterogéneas, es el hecho de que el orden de adquisición del lenguaje es relativamente regular en todos ellos. |
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Beraz, hizkuntzaz jabetzea ezaugarri unibertsala dela esan dezakegu. |
En este sentido, se puede afirmar que la adquisición del lenguaje es una característica universal. |
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Noam Chomsky (1928) hizkuntzalari estatubatuarrak LAD (Language Acquisition Device, Hizkuntzaz Jabetzeko Mekanismoa) deitu zion pertsonek dugun sortzetiko egitura edo gaitasunari, hots, hizkuntzaz jabetzen eta haren gaineko gaitasuna izaten laguntzen digunari. |
El lingüista estadounidense Noam Chomsky (1928) denominó LAD (Language Adquisición Device, "Mecanismo de Adquisición del Lenguaje") a una estructura o capacidad innata que tenemos las personas que nos permite adquirir el lenguaje y tener competencia en él. |
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Hizkuntzaz modu egokian jabetzeko oinarriak sendotzen lagunduko duten hainbat faktore edo mekanismo daude. |
Existen varios factores o mecanismos que van a contribuir a asentar las bases de una adquisición idónea del lenguaje. |
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Hizkuntzaz jabetzea da gizakiaren lorpenik ikaragarrienetako bat. |
La adquisición del lenguaje es una de las conquistas más impresionantes del ser humano. |
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Ahozko hizkuntza |
El lenguaje oral |
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Ahozko hizkuntza ez da gizakiek (batez ere haurrek) komunikatzeko duten modu bakarra, gauzak adierazteko beste era batzuk baitaude. Hala ere, zalantzarik gabe, mintzamena da giza hizkuntza nagusia. |
Si bien lenguaje verbal, y de manera especial en los niños, no es la única forma humana de comunicación, ya que existen otras formas de expresión, no hay ninguna duda de que el habla es el lenguaje humano por excelencia. |
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Hizkuntza-jardunak egitura psikologiko oso konplexua behar du, eta egitura hori oso azkar garatzen du haurrak. |
La actividad del lenguaje supone una estructura psicológica muy compleja y se desarrolla de una manera muy rápida en el niño. |
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Gizakiak eta, beraz, haurrak hainbat hizkuntza mota erabiltzen ditu nahi duen hura adierazteko. |
Para expresarse, el ser humano y, por tanto, el niño, utiliza diferentes tipos de lenguaje. |
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Haurrek hainbat hizkuntza erabiltzen dituzte gauzak adierazteko. |
Los niños se expresan con distintos lenguajes. |
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Modulu honetan, hizkuntzen eta adierazpideen ugaritasunaz ohartuko gara. |
A lo largo de este módulo, se va a ir descubriendo esta multiplicidad de lenguajes y modos expresivos: |
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Lehenengo urteetan, hainbat adierazpide edo hizkuntzaren bidez komunikatuko gara haurrarekin. Beraz, hezitzailea profesionala denez, adierazteko teknikak (ahozkoak, musikalak, plastikoak, eragileak, etab.) ezagutu eta menderatu beharko ditu, baita baliabide komunikatiboak ere. |
Como la comunicación con el niño, durante los primeros años, se va a realizar a través de diferentes formas de expresión o lenguajes, la educadora o educador, en tanto que profesional, deberá conocer y dominar las diferentes técnicas expresivas (vocales, musicales, plásticas, motrices, etc.) y los diversos recursos comunicativos. |
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Erritmoari, ahotsaren tonuari, aurpegiko espresioei eta abarrei esker, hitzezko hizkuntzara ohituko da eta pentsamendua egituratzen hasiko da. |
El ritmo, el tono de voz, la expresión facial, etc., le irán habituando al lenguaje verbal e irán estructurando su pensamiento. |
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Esate baterako, hitzezko hizkuntzan ez lirateke haurren erregistroak erabili behar, ezta haurrari adierazpen-aberastasuna edo hizkuntza menderatzeko aukera emango ez dion hiztegi sinple eta oinarrizkoa ere. |
Así, por ejemplo, en el lenguaje verbal sería un error infantilizar los registros o, sencillamente, mantener siempre un vocabulario tan simple y elemental que no se permitiera desarrollar en el niño una riqueza expresiva o un dominio lingüístico. |
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Lehenago ere esan dugunez, hitzezko hizkuntza da helduek komunikatzeko erabiltzen duten erarik arruntena; baina, gaitasun hain konplexua denez, haurren bizitzako lehenengo urteetan garatzeko bidean egoten da oraindik. |
Como ya ha se ha comentado, la forma humana adulta de comunicación más usual es el lenguaje oral, pero es una capacidad tan compleja que, en los primeros años de vida infantil, está aún en proceso de desarrollo. |
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Haurrak askotariko hizkuntzak erabiltzen ditu nahi duena adierazteko. |
El niño se expresa a través de los lenguajes más diversos. |
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Jasotako sentsazioen aurrean erreakzionatzen du eta adierazkortasunez jarduten du, oraindik hitzezko hizkuntzarik erabiltzen ez badu ere. |
Reacciona ante las sensaciones recibidas y se manifiesta expresivamente, aunque todavía con lenguajes no verbales. |
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Esate baterako, zer gertatzen da komunikazioarekin Alemaniako telebistak albistegia ematen badu eta hartzaileak ez badu hizkuntza ezagutzen, edo gor-mutu batek keinu bidez mezu bat igortzen badio hizkuntza hori ez dakien bati? |
Por ejemplo, si la televisión alemana emite un noticiario y el receptor no conoce este idioma, o si una persona sordomuda emite un mensaje a través de signos gestuales a una persona que ignore dicho lenguaje, ¿qué sucede con la comunicación? |
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Ahozko hizkuntza da gizakiaren komunikatzeko era nagusia, baina ez da bakarra. |
El modo más genuinamente humano de comunicarse es el lenguaje oral, pero no es el único. |
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