Vista la importancia de la escuela como agente socializador de primer orden, es evidente que se le haya otorgado un protagonismo especial en lo que a la educación para la salud se refiere.
Autismoarenkontzeptua oso konplexua da, eta oraindik ebazteko daude kontrolatu beharreko aldaeren ugaritasuna, autismoarensintoma propiotzat jotzen direnen berezitasunik eza eta pentsamendu-eskolenarteko desadostasunak.
El concepto de autismoes muy complejo, y la multiplicidad de variantes a controlar, la no especificidad de los síntomas considerados propios del autismo y los desacuerdos entre las distintas escuelas de pensamiento están aún por resolver.
Haur-eskolek eginkizun erabakigarria dute haur horiek diagnostikatzeko orduan; izan ere, askotan, patologia hori ez da nabarmentzen pediatraren kontsultan.
Bakerako heztea eta familian nahiz eskolanipuinak irakurtzea agian ez da eginkizun hain bitxia errealismo barregarriko telebista-programekin edo arrakasta pertsona birtualak hiltzean bilatzen duten jokoekin asaldatzen den mundu batean.
educar para la paz y leer cuentos en la familia y la escuela quizá no sea una tarea tan extravagante en un mundo que se desquicia con los programas televisivos de realismo grotesco o con juegos cuyo éxito reside en matar individuos virtuales.
Un ejemplo de este esfuerzo es la Antología argentina, editada por el Conjunto Nacional de educación, que fue fruto de la recolección de material desde las escuelas.
Beraz, buruaren egituraketa egokia erdiestea izango da matematiken helburu nagusia haur-eskolan.
Por tanto, el objetivo principal de las matemáticas en la escuela infantil ha de ser el de favorecer la adquisición de una buena estructuración mental.
Kartoizko kutxak (eskolako paperarekin etortzen diren horietarikoak) prestatu, eta paper lodi samarra edo kartoi mehea jarri hondoan.
Preparamos cajas de cartón, de las que suelen traer el papel a la escuela, y utilizando solo una de sus partes colocamos una hoja de papel fuerte o cartulina.
Ezin da udalekura egun guztiak goizeko 8etatik gauek 10ak arte planifikatuta iritsi, eta ez da hala egin behar, hori baita eskola tradizionalean erabiltzen den lan egiteko modua.
No se puede ni se debe llegar a la casa de colonias con todos los días planificados desde las 8 de la mañana hasta las 10 de la noche, ya que esta forma de trabajar es la misma que se utiliza en la escuela tradicional.
Garai batean, eskoletako txangoak sari gisa edo oso jarduera puntual gisa planteatzen ziren, baina, gaur egun, eskola gehienek beste hezkuntza-jarduera bat balitz bezala ikusten dituzte, eta beren programazioetan sartzen dituzte.
Nork ez du gogoan bere lagunik onenari ebakuntza egin zionekoa, dena sendatzen zuen injekzio hura eman zionekoa..., besoa edo zangoa bildu zionekoa, eskolakojolastokian inprobisatutako kontsultan?
"¿Quién no recuerda haber operado alguna vez a su mejor amigo, haberle pinchado con una inyección que todo lo cura..., haberle envuelto un brazo o una pierna en un improvisado consultorio en el patio de la escuela?"
Durante la etapa infantil la prevención se lleva a cabo actuando sobre las enfermedades infecciosas, es decir, mediante inmunizaciones preventivas, tomando medidas profilácticas en las escuelas y centros infantiles.
Haur-eskolan, arrazoi emozionalengatik (gurasoak banandu direlako, aitona-amonen bat hil delako eta abarrengatik) sor daitezkeen eta haurrarenjarrera eta portaeranaldaketak eragiten dituzten egoeren zerrenda bat egin behar duzue ikasgelako guztien artean eta , kasu bakoitza labur-labur deskribatu (dokumentu honetan bezala).
Deberéis hacer entre toda la clase un listado y pequeña descripción (similar a la del documento) de diferentes casos que se puedan dar en la escuela infantil, que respondan a causas emocionales (separación de padres, muerte de un abuelo, etc.), y que provoquen cambios en la actitud y compotamiento del pequeño.
Oro har, tratu txarrak jasaten dituzten haurrek beldur diete gurasoei, edo etxera joateko beldurra izaten dute, eta negarrez hasten dira eskolak bukatzen direnean eta ikastetxea utzi behar dutenean.
^ En general los niños que sonobjeto de malos tratos suelen tener miedo de sus padres o de ir a casa, y lloran al terminar las clases y al dejar la escuela.
Arauak eta LOGSEren integrazio-saioa hor badaude ere, ez da oso ohikoa haur-eskoletan handicap-mota horiek dituzten ikasleak aurkitzea.
A pesar del despliegue normativo y del intento integrador de la LOGSE, no es muy habitual encontrar escolarizados en escuelas infantiles a alumnos con estos tipos de handicaps.
Eta eskola horretan, eta aukerak eskaintzearen esparru horretan, hezkuntzakoesku-hartze bat egokia izan dadin jarraitu beharreko lehen arauetako bat normalizazioarena izango da.
Y en esta escuela, y en este ámbito favorecedor de oportunidades una de las primeras reglas a seguir para que una intervención educativa sea adecuada será la de normalización.
Zoritxarrez, bide luzea egin behar da oraindik 0tik 3 urtera bitartekohaur guztientzako haur-eskola lortzeko, baina, hala ere, egia da populazio gehienarengana iristen den zerbitzu instituzionaletako bat 3 urtetik aurrerakoen eskolatzea dela. Baina kopuruak ez du nahikoa izan behar, kalitatea eskatu behar da; eskola horrek integrazioaren aldeko ideologia eta hezkuntza-jarrera eskaini behar du, eta desberdintasunen konpentsatzailea izan.
Aunque desgraciadamente hay mucho camino por recorrer hasta conseguir una escuela infantil para el total de la población de 0 a 3 años, sí es cierto que uno de los servicios institucionales que llega a la gran mayoría de poblaciónes la escolarización a partir de los 3 años, pero no ha de ser suficiente con la cantidad sino que se debe exigir calidad, esta escuela ha de aportar una ideología y actitud educativa de integración y erigirse como compensadora de desigualdades.
Haur minusbaliatuei dagokienez, eta, zehazki, haien hezkuntzari dagokionez, aipatu beharra dago, joan den mendearen erdialdera arte, haur horietako gehienak ez zirela eskolatzen, edo urritasunaren arabera sailkatzen zirela eta zentro berezietara eramaten zirela, inolaz ere ezin zirelako eskola arruntean sartu.
Con respecto a los niños discapacitados y en concreto a sueducación, será importante señalar que hasta bienentrada la mitad del siglo pasado la mayoría de estos pequeños o bien no estaban escolarizados, o bieneran agrupados por deficiencias y por sistema llevados a centros especiales, sin que suacceso a la escuela ordinaria fuera de ningún modo posibl
Arazoak konpontzeari dagokionez, haurrei beren eskema kognitiboak sortzen eta berregituratzen laguntzen dien beste edukietako bat ez bakarra noski eduki matematikoak dira, eta, M. Hughesen arabera (1986), "jolasa gutxiesten den eskolan edo ikasgelan, haur-jolasaren aukera matematikoak ez daude behar bezala garatuta, ez horixe".(5)
Otro de los contenidos, por supuesto no el único, que ayudan a los pequeños a generar y reestructurar sus esquemas cognitivos en cuanto a resolución de problemas se refiere, son los contenidos matemáticos y que según M. Hughes (1986) "En la escuela o aula donde se subestima el juego, desde luego no están suficientemente desarrolladas las posibilidades matemáticas del juego infantil".(5)
Jakintza ikaste-metodo gogorrez eskuratzen zen; haurrakeskolan irakurri, idatzi, kalkulatu, ikasi eta, jakina, ikasgaia buruz errepikatu behar zuen, eta ekintza-mota horiek ez zetozen bat jolastearekin.
El saber se adquiría mediante duros métodos instructivos en los que el niño necesariamente en la escuela debe leer, escribir, calcular, estudiar y, desde luego, repetir la lección de memoria, y este tipo de acciones no se llevaba bien con el jugar.
Platon eta Aristotele filosofo eta pentsalariek beren obranjolasa eta jarduera ludikoakikaskuntza sustatzeko baliabidetzat aipatzen badituzte ere, urte askoan eskola hartu izan da gune instruktibo nagusitzat, eta, eskola-jarduera delakoan, jolasaenergia eta denbora galtzeko bidea besterik ez zen; horregatik, erabat baztertuta zegoen hezkuntzan.
A pesar de que filósofos y pensadores como Platón y Aristóteles ya en susobras hablan del empleo del juego y de las actividades lúdicas como recursos utilizados para fomentar el aprendizaje, lo cierto es que de forma tradicional la escuela ha sido considerada durante muchos años como un espacio instructivo por antonomasia y, dentro de la llamada actividad escolar, el
Egokia litzateke entzuketa haur-hezkuntzakoeskola batean lantzea eta haurrenerreakzioak ikustea: entzuketa ongi egokitu dugun, haurrak adi egon diren eta parte hartu duten, gustatu zaien eta abar.
Podría ser adecuado trabajar la audición en una escuela de educación infantil y observar las reacciones de los niños, si la audición está bien adaptada, si los niños han estado atentos y participativos, si les ha gustado, etc.
Aitak edo amak abesten dizkiolako ezagunak egiten zaizkion kantak entzuten baditu haurrak, errazago integratuko da eskolan, eta ziurrago biziko du egokitzealdia.
Haurrakhaur-eskolan egiten dituen ohiko jarduerenartetik, aukeratu itzazu sailkapena edo korrespondentzia (edo biak) lantzeko erabil daitezkeen batzuk.
Dentro de las actividades cotidianas que realiza el niño en la escuela infantil, selecciona algunas que se puedan usar para trabajar la clasificación, la correspondencia o ambas cosas.
Eskolan taldekatzeak lantzeko, manipulazioa, hitza eta irudimena erabili eta buru-ariketa bat baino ez dute egin behar haurrek; hau da, objektuak ezaugarri komun baten arabera edo definizio zehatz bate arabera jarri behar dituzte multzotan.
Para trabajar las agrupaciones en la escuela, los niños simplemente deberán realizar un ejercicio mental a través de la manipulación, la palabra y la imaginación, reuniendo objetos según una cualidad común o según una definición dada:
Haur-eskolan, proposamen didaktikoak neurriarekin lotutako oinarrizko nozioak landu behar ditu, eta antzekotasun- edo desberdintasun-erlazio hautemangarriak finkatu behar ditu; hauek izan daitezke:
En la escuela infantil, la propuesta didáctica ha de optar por establecer nociones básicas relacionadas con la medida y debe fijar unas relaciones de similitud o de diferencia perceptibles como pueden ser:
Eskolak, beraz, askotariko materialak eskaini behar ditu, ez soilik didaktikoak (merkatuak eskaintzen ditu jada), eskolak berak landuak ere bai; bereziki, eguneroko bizitzan aurkituko ditugunak.
Eskolan matematika lantzea haurrei mundu berri bateko atea zabaltzea da; mundu bat, non batzuetan espero ez ditugun gauzak gertatzen baitira; zenbakien eta haien legeen mundua da.
Hacer matemáticas en la escuelaes abrir a los niños la puerta de un mundo nuevo, en el que a veces pasan cosas inesperadas; es el mundo fascinante de los números y susleyes.
Jarrera on hori zaindu eta eskolan baliatzen jarraitu behar da; izan ere, haurra garatzen den giro sozial eta kulturalak eragina izango du literaturari dion maitasunean, eta maitasun hori sendotuko du.
Esta buena disposición debe cuidarse y seguir aprovechándose en la escuela, ya que el ambiente sociocultural en el que se desarrolle el niño será una circunstancia que influirá en su cariño hacia la lectura y lo potenciará.
Esandako guztia kontuan hartuta, funtsezkoa da helduen zeregina, batez ere gurasoena eta, jakina, haur-eskolarena, egoera horri ahalik eta hobekien aurre egiteko.
Por todo lo expuesto, es esencial la labor de los adultos, en especial los padres y por supuesto la escuela infantil, para paliar de la mejor manera posible esta situación.
Este avance ha supuesto una conexión importante entre juguetes y contenidos que marca el currículo de la LOGSE y un intento de establecer, por fin, serios vínculos entre escuela y juguete, visto éste último como un recurso didáctico imprescindible en este medio escolar.
Azken horrek gaur egun ospe handia dauka mundu-mailan, eta haurren hezkuntza-programazioetan ere sartzen ari da; hortaz, ez bi edo hiru urteko haurrak xake-piezen mugimenduak ikasten aurkituko ditugu eskola batzuetan.
í‰ste último tiene en la actualidad una gran aceptación a escala mundial, e incluso se está introduciendo en las programaciones educativas de los más pequeños, de manera que no es difícil encontrar en algunas escuelas infantiles a niños de dos o tres años aprendiendo los movimientos de las piezas del ajedrez.
Gurasoek seme-alabak haur-eskolatik jasotzen dituztenean haiekin izaten dituzten solas informaletan ikusi da ez dakitela oso ondo jolasaren benetako esanahia zein den, seme-alaben garapenean nolako eragina duen eta garapen hori bultzatzeko jostailurik egokienak zein diren.
A través de charlas informales que se establecen con los padres cuando recogen a sus hijos de la escuela infantil se ha detectado que tienen algunas carencias informativas acerca de cuál es el verdadero significado del juego, cómo influye en el desarrollo de sus hijos y qué juguetesson los más convenientes para favorecer este desarrollo.
Garrantzitsua da haur-eskolak aprobetxatzea, leku ezagunenetakoak baitira eta hasieran gurasoengana iristeko bide errazena.
Es importante aprovechar el hecho de que las escuelas infantilesson uno de los espacios más conocidos, y donde en principio más fácilmente se puede llegar hasta estos padres.
Urte askotan, giroahaurren aurkakoa zen erabat; gizarteak berak, nekazaritza-giroan lehenbizi eta hirian ondoren, helduak izateko prestatzeko gune bilakatu zituen eskolak.
Durante muchos años se vivió un ambiente totalmente adverso a los más pequeños, la propia sociedad, rural y con posterioridad la urbana, convertía las escuelas en espacios de preparación para ser adultos.
Bestalde, adingabearen garapenaz ere hitz egiten da bilera horietan: zentrora nola egokitu den edo eskolan txertatu ote den, bere izaera, arazoak eta abar.
Por otro lado en esas reuniones se habla de la evolución del menor, de la forma en que se ha adaptado al centro o se ha integrado en la escuela, de sucarácter, de sus problemas, etc.
Adingabeazentroan barneratu ondoren, garapena normaltzeko eskola edo beharrezko ikasketak bilatuko dizkiote, eta behar izanez gero, lan-munduan sartzen ere lagunduko diote.
Una vez el menor ingresa en el centro se le busca la escuela o estudios necesarios para normalizar su evolución, y si cabe, se le ayuda a incorporarse en el mundo laboral.
Familia-jardutearen lehenengo urteetatik hainbat eta hainbat aldaketa gertatu dira familia-terapiaren arloan. Gaur egun, hamaika ikuspegi izatea du ezaugarri, eta hainbat eskola eta eredu izan dira ikuspegi horien emaitza.
Dena dela, curriculuma haur-eskola bateko hezkuntza-jarduera osatzen duten alderdi guztien artetik bat baino ez denez, osasun-hezkuntza berezko edukietatik harantzako ere landu behar da.
I Estetikari dagokionez, onartu behar da eskolako inguru fisikoak garrantzia duela, eta horrek ikasle eta irakasleengan eragin fisiologiko zuzenak dituela.
I Eskolanosasuna sustatzea garrantzitsua da norberaren ongizaterako; langileek modelo-papera dutela onartu behar da; eskola osasungarria lortzeko gurasoen laguntza eta lankidetza behar dela aintzat hartu behar da.
Oro har, haurrak gero eta lehenago hasten dira haur-eskolan eta denbora gehiago ematen dute hor, eta, beraz, lehen familiena bakarrik zen heziketaren zati bat, gaur egun, bi esparru horiek partekatzera pasatu da.
En general, los niños acuden a las escuelas infantiles más pronto y están en ellas más tiempo, por lo que una parte de la educación que antes era exclusiva de las familias, actualmente ha pasado a ser compartida por ambos.
Eskolak funtsezko lana izango du ohitura osasungarriak eskuratzeko, horietako asko orain eremu honetan egingo direlako: jaten ikasi, higiene-arauak ikasi, partekatzen eta erlazionatzen ikasi eta abar.
Baina haur-eskolak ez du zuzenean haurrengan soilik jarduten; gurasoei ere lagundu diezaieke ezagutzen beren seme-alabak zer eboluzio-etapatan dauden, eta, era berean, orientatu egin ditzake gurasoak, haurren beharren arabera, zer jarduera-jarraibide hartu behar dituzten jakiteko, eta jarraibideek ere eboluzionatu egiten dutela ulertzen lagundu diezaieke, eta, horrenbestez, beren jarduerak ere aldatu egin behar dituztela adierazi.
Pero la escuela infantil no sólo actúa directamente sobre los niños y las niñas, sino que también puede ayudar a los padres a conocer mejor la etapa evolutiva en la que se encuentran sus hijos e hijas, orientarlos sobre pautas de actuación con relación a susnecesidades, y ayudarlos a entender cómo éstas evolucionan y, cómo, por lo tanto, también tienen que cambiar sus actuaciones.
Esparru guztietatik egin behar da osasun-sustapena, eta gobernu zein administrazioek izan behar dute etsenplu, jarduera-plan zehatzak eta lege-proposamenak eginez (alkoholari buruzko publizitatea debekatu, zigarro-paketeetan erretzeak zer arrisku duen adierazi eta abar); hor ditugu, halaber, enpresak (lanekoarriskuei aurrea hartzea zer garrantzitsua den kontzientziatzea badute, adibidez) eta familia eta eskola (dieta orekatuak eman, aisialdi-jarduera partekatuak programatu, erlazio positiboak bultzatu) nahiz hezkuntza-er
|La promoción de la salud, también se debe potenciar desde diferentes ámbitos, empezando por los gobiernos y las administraciones con la elaboración de planes concretos de actuación y propuestas legislativas (prohibición de la publicidad del alcohol, obligación de advertir sobresu peligrosidad en los paquetes de cigarrillos, etc.), las empresas (por ejemplo con la toma de conciencia
Eskoletan egiten diren fluorra hartzeko kanpainek eskola-umeek hortzak egunero garbitu eta zaintzeko ohitura hartzea dute helburu, eta horrela, ohitura osasungarriak sustatzen dira txiki-txikitatik.
En otro ámbito, las campañas de fluorización que se realizan en las escuelas tienen como objetivo que los escolares adquieran los hábitos diarios de limpieza y cuidado de la dentición, promocionando hábitos saludables desde la infancia.
Gaur egun, horretarako diseinatu diren hezkuntza-programak ditugu; haur-eskolan hasten dira aplikatzen eta derrigorrezko hezkuntzetako eta derrigorrezkoen ondoko curriculumetan agertzen jarraitzen dute, baita unibertsitatean, helduen hezkuntzan eta zaharrei zuzendutako programetan ere.
Azkenean, balorazioa egin beharko duzue; hain zuzen ere, material hori eskoletan aplikatzearen egokitasunari eta metodologiari buruzko argudioak azaldu beharko dituzue.
Mariak 14 hilabete ditu dagoeneko ez zuen ikasturtea normaltasunez bukatu; izan ere, 10 hilabeterekin infekzio oso larria izan zuen, gor utzi zuena, eta orain eskolara itzuli da.
María, que ya tiene 14 meses, no había acabado el curso normalmente, ya que a los 10 meses tuvo una infección muy fuerte que la dejó sorda y ahora acude de nuevo a la escuela.
Duela hilabete batzuk, goiz batean, familiarekin gosaltzen ari ginen; ni gozoki bat jaten ari nintzen, eta berak besoaukitu zidan, mahai gainean zer zegoen esateko, nik har nezan. Nik eskuak azukrez beteta nituen, lika-lika, eta egundoko mugimendu akrobatikoak egin nituen, itxaron zezala eskatzeko, une horretan beste zerbaitetan nenbilen eta. Handik pixka batera, gosaria amaitu ondoren, berak, minduta, esan zidan: "nik, maitasun osoz, mahaian zer dagoen esaten dizudanean, jakin dezazun, zuk ez baituzu ikusten, ez zait gustatzen ni errefusatzea, lehen egin duzun bezala". Ez nuen ezer esan, baina handik egun batzuetara, ganbak jaten ari ginenean, berak ez dakit zer galdetu zuen, eta nik eskua eman nion (txukuna zegoen,
Recuerdo que hace unos meses, una mañana desayunando en familia, yo estaba comiendo un dulce y ella me tocó para decirme lo que había en la mesa a mi disposición; yo tenía las manos llenas de azúcar, pegajosas y no sé cuántas cosas más, por lo que hice Dios sabe qué movimientos acrobáticos para darle a entender que se esperara, que ahora estaba en otros negocios; un buen rato después, cuando el desayuno había concluido, ella me dijo toda ofendida "cuando yo, con todo mi amor, te digo lo que hay en la mesa para que lo sepas, porque tú no lo ves, no me gusta que me rechaces como has hecho antes"...; no dij
Lidia León Esteban 1972an jaio zen, Llií§í de Munt-en, Bartzelonan (Espainia); eskola normalean ikasi zuen bigarren hezkuntza bukatu arte, eta, ondoren, gizarte-hezitzailearen unibertsitate-diploma eskuratu zuen.
Lidia León Esteban nació en Llií§í de Munt, Barcelona (España) en 1972; estudió en la escuela normal hasta superar sueducación secundaria, obteniendo posteriormente una diplomatura universitaria como Educadora Social.